13.8 C
Athens
Τετάρτη, 18 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΙστορίαΗ αξιακή διάσταση του Avro Lancaster στα κομβικά σημεία του Β΄ Παγκοσμίου...

Η αξιακή διάσταση του Avro Lancaster στα κομβικά σημεία του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου


Του Χρήστου Ζερβοπούλου, 

Όσο συνεχιζόταν η έντονη προέλαση της ναζιστικής Γερμανίας σε ολόκληρη την Ευρώπη, το Τρίτο Ράιχ ολοένα και αύξανε την πολεμική βιομηχανία του με στόχο τη δημιουργία ενός στρατού σε αέρα, ξηρά και θάλασσα ο οποίος θα έμοιαζε ανίκητος. Σημαντικός πυλώνας στις κατακτήσεις της Γερμανίας ήταν η πολεμική της αεροπορία (Luftwaffe), της οποίας διοικητικός της ηγέτης, ήταν ο φίλος και στενός συνεργάτης του Αδόλφου Χίτλερ, Χέρμαν Γκέρινγκ. Έτσι, μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1940 η Luftwaffe κατέχει μια από τις καλύτερες πολεμικές αεροπορίες. Στον αντίποδα των συμμαχιών, η Βρετανία προσπαθεί ολοένα και περισσότερο να ασκήσει σημαντική πίεση στις γερμανικές εναέριες δυνάμεις, με τη Βασιλική Πολεμική Αεροπορία (RAF) να παίζει έναν σημαντικό ρόλο στην πίεση αυτή.

Ένα Avro Lancaster σε αποστολή στα νησιά της Φρυσίας, στην Ολλανδία. Πηγή εικόνας: www.backtonormandy.org, Φωτογράφος: Phyl Dent

Σημαντικό εφαλτήριο στην απόκτηση δυναμικής αποτέλεσε ο Νοέμβριος του 1940, όταν 500 Γερμανικά βομβαρδιστικά επιτέθηκαν στην πόλη Κόβεντρι της Αγγλίας, μια πόλη με μεγάλη βιομηχανική παραγωγή. Το αίσθημα για αντίποινα που επικρατούσε στην Βρετανία μετά από την αγριότητα της επίθεσης, αποτέλεσε σύμβολο για τη μετέπειτα πορεία της βρετανικής αεροπορίας. Πλέον η RAF αναγνώριζε την ανάγκη ύπαρξης πιο εξελιγμένων βομβαρδιστικών αεροσκαφών, που θα συμβάλλουν στην καταστροφή των γραμμών ανεφοδιασμού της ναζιστικής Γερμανίας. Η διοίκηση βομβαρδιστικών, με επικεφαλής των στρατάρχη της RAF, Άρθουρ Χάρις θέτουν ως στόχο να πλήξουν με τη σειρά τους τη βιομηχανία του Τρίτου Ράιχ. Με τους αμάχους νεκρούς από γερμανικές αεροπορικές επιδρομές να φτάνουν σε 43.000 σε κεντρικές πόλεις της Βρετανίας, εντάθηκε η προσπάθεια για άμεση αναχαίτιση της κατάστασης. Ανάγκη για ύπαρξη αεροπλάνων που θα μπορούν να διασχίσουν την κατεχόμενη Ευρώπη και να επιτεθούν στην καρδιά και τον πυρήνα της Γερμανίας, ώστε να πλήξουν τη βιομηχανική παραγωγή και την παραγωγή όπλων και πυρομαχικών.

Καταλύτης σε όλη την προσπάθεια δημιουργίας αεροπλάνου ικανού να προκαλέσει σοβαρές και μακροπρόθεσμες ζημιές στο γερμανικό καθεστώς, ήταν ο σχεδιαστής του Avro Lancaster, Ρόι Τσάντγουικ. Κεντρική του σύλληψη ήταν να αντικατασταθεί το συμβατικό μοντέλο βομβαρδιστικού το οποίο διέθετε δύο κινητήρες, με ένα αεροπλάνο τετρακινητήριο με σκοπό να μπορέσει ελίσσεται πιο γρήγορα και να δημιουργεί ρήγματα στον εχθρό. Το συγκεκριμένο βομβαρδιστικό ήταν πιο μπροστά για την τεχνολογία της εποχής με άνοιγμα φτερών σε 27,5 μέτρα και μπορούσε να αποθηκεύει βόμβες βάρους 500 κιλών. Έτσι, η Βρετανία από το 1941 και έπειτα διέθετε ένα όπλο, το οποίο θα ήταν καθοριστικής σημασίας για την εξέλιξη του πολέμου. Βλέποντας τη Γερμανία να έχει υπό έλεγχο όλη την Ευρώπη, η διοίκηση των βομβαρδιστικών με κύριο εκφραστή της, τον Άρθουρ Xάρις στοχεύει η ισχύς του συγκεκριμένου αεροπλάνου να χτυπάει συνεχώς την πολεμική βιομηχανία του γερμανικού καθεστώτος.

Ο στρατάρχης της RAF κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, Arthur Harris. Πηγή εικόνας: wikimedia.org

Το 1942, το Lancaster κάνει την πρώτη του επιδρομή, με κυρίως βραδινές επιχειρήσεις, στην πόλη του Έσσεν. Η τελευταία ήταν μόνο η αρχή για το βρετανικό βομβαρδιστικό. Η βρετανική διοίκηση στοχεύει να πλήξει πόλεις της Γερμανίας που συμβάλλουν στην παραγωγή και επιβίωση του Τρίτου Ράιχ. Στόχος στρατηγικής σημασίας ήταν η βιομηχανική περιοχή του Ρουρ, που παρήγαγε άνθρακα και χάλυβα, ενώ η περιοχή βρισκόταν σε καλή αμυντική κατάσταση με αντιαεροπορικά συστήματα. Συνέχεια είχε η Κολωνία όπου συμμετείχαν σε βομβαρδισμό 73 Lancaster και 1042 συνολικά βομβαρδιστικά και διέλυσαν την γερμανική παραγωγή, στοχεύοντας 36 εργοστάσια. Η στόχευση γίνεται με ακρίβεια σε στρατηγικούς βιομηχανικούς στόχους με σκοπό την παράλυση της βιομηχανίας και οικονομίας της Γερμανίας.

Ωστόσο, η επιχείρηση βομβαρδισμού της Δρέσδης αποτελεί ένα μελανό σημείο στην ιστορία της RAF, αφού η επιδρομή του 1945 στη συγκεκριμένη περιοχή δημιούργησε μια πύρινη λαίλαπα με πολλούς αμάχους νεκρούς. Η συγκεκριμένη επιδρομή δεν ήταν σε βιομηχανικό στόχο, καθώς η Δρέσδη αποτελούσε μια μεγάλη πολιτιστική πόλη και δεν έχει επηρεαστεί καθόλου από τις επιπτώσεις του πολέμου. Όμως το Avro Lancaster πέρα από τις βομβαρδιστικές επιχειρήσεις ανέλαβε και μια αποστολή το 1945, την επιχείρηση «Μάννα» όπου αρκετά βομβαρδιστικά της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας συμμετείχαν στη χορήγηση φαγητού, φαρμάκων και ρούχων στην Ολλανδία, η οποία μόλις είχε απελευθερωθεί από τη ναζιστική κατοχή. Η συγκεκριμένη πτήση, ήταν μια πτήση ευσπλαχνίας αφού, τα βομβαρδιστικά, από αποθήκες βομβών έγιναν αποθήκες τροφής.

Έτσι, το συγκεκριμένο βομβαρδιστικό έγινε το συνώνυμο της επιτυχίας για την RAF και συνέβαλλε με τον τρόπο του στην συντόμευση του πολέμου, αφού οδήγησε σε περιδίνηση την πολεμική παραγωγή της ναζιστικής Γερμανίας.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Lancaster | Royal Air Force, raf.mod.uk, Διαθέσιμο εδώ
  • Εγκυκλοπαίδεια Ολοκαυτώματος, Οι Γερμανοί Βομβαρδίζουν το Κόβεντρι, encyclopedia.ushmm.org, Διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Χρήστος Ζερβόπουλος
Χρήστος Ζερβόπουλος
Φοιτητής 3ου έτους του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης της Νομικής Σχολής (κλάδος Δημοσίου Δικαίου) του ΕΚ.ΠΑ. Επιθυμία του είναι να αποκτά συνεχώς γνώσεις και να φέρει εις πέρας προσωπικούς και ομαδικούς στόχους.