Tης Κωνσταντίνας Φαλέκα,
Η ύπαρξη ενός περιβάλλοντος αλλεπάλληλων αλλαγών –και ιδιαίτερα τεχνολογικών– άνοιξε τον δρόμο για την ανάδυση και υιοθέτηση ενός νέου τρόπου ψυχαγωγίας και ενημέρωσης: του λεγόμενου “Podcast”. Podcast σημαίνει “Personal On Demand broadcast” και είναι μια υπηρεσία δημιουργίας και διάδοσης ηχητικού περιεχόμενου, η οποία μας επιτρέπει να ακούσουμε αρχεία ήχου οποτεδήποτε εμείς το επιθυμούμε.
Το Podcast, λοιπόν, δεν είναι κάτι άλλο πέρα από μια νέα μορφή επικοινωνίας, που στην Ελλάδα απέκτησε ιδιαίτερη δημοφιλία το 2020 και πιο συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όταν ο κόσμος περνούσε περισσότερη ώρα μέσα στο σπίτι. Η δημιουργία του προαπαιτεί τουλάχιστον ένα μικρόφωνο, λογισμικό ηχογράφησης και σύνδεση στο διαδίκτυο. Αυτήν τη στιγμή, σημειώνει εκατομμύρια ακροατές σε ολόκληρο τον κόσμο και φιλοξενείται σε διάφορες πλατφόρμες. Υπάρχουν πολλά Podcasts τα οποία έχουν δημιουργηθεί από διεθνούς κύρους δημοσιογραφικούς οργανισμούς, όπως είναι το BBC. Τέλος, πολλές διεθνείς εφημερίδες, όπως είναι η Washington Post, ανεβάζουν πλέον τα άρθρα τους και σε μορφή Podcast, προκειμένου να μπορούμε και να τα ακούμε και όχι μόνο να τα διαβάζουμε, όπως γινόταν μέχρι προηγουμένως με τον παραδοσιακό τρόπο.
Όμως, τι είναι αυτό που έχει κάνει τον κόσμο να αγαπήσει τα Podcasts;
Θα έλεγε κανείς πως οι περισσότεροι που τα προτιμούν και επιλέγουν να τα ακούν, το κάνουν επειδή δεν χρειάζεται να εστιάζουν 100% την προσοχή τους σε αυτά. Πιο συγκεκριμένα, ακούγοντάς τα, μπορούν να κάνουν παράλληλα κι άλλα, εντελώς διαφορετικά πράγματα, όπως, για παράδειγμα, να πάνε έναν περίπατο, να κάνουν τις δουλειές του σπιτιού, να οδηγούν ή ακόμα και να κάνουν γυμναστική. Στην κατηγορία των ηχητικών αυτών κειμένων εντάσσονται και ακουστικά βιβλία, αλλά και συνεντεύξεις. Με λίγα λόγια, ο κόσμος, με αυτόν τον τρόπο, έχει τη δυνατότητα να εκτελεί τις καθημερινές του δραστηριότητες, έχοντας, παράλληλα, και μια «παρέα» ή «συντροφιά». Αντιθέτως, το διάβασμα κειμένων μπορεί να είναι κάτι δύσκολο ή βαρετό για μεγάλη μερίδα ανθρώπων, εφόσον απαιτεί την πλήρη προσοχή τους. Επιπλέον, θα μπορούσε να πει κανείς ότι τα Podcasts αποτελούν, κατά κάποιον τρόπο, την εξέλιξη του ραδιοφώνου, καθώς έχουν πολλά κοινά με το γνωστό σε όλους μας και παραδοσιακό αυτό μέσο.
Σε κάθε άλλη περίπτωση, ένας άλλος λόγος που ο κόσμος τα προτιμά είναι επειδή, κατά κύριο λόγο, δεν υφίστανται τόσο μεγάλη επεξεργασία από τους δημιουργούς τους κι, έτσι, χαρακτηρίζονται ως πιο «αυθόρμητα» συγκριτικά με άλλα μέσα. Δημιουργούν την αίσθηση ότι είσαι κάπου έξω και συζητάς με έναν φίλο σου για ένα αγαπημένο σου θέμα. Τέλος, μπορούν να καλύψουν και να ικανοποιήσουν οποιοδήποτε γούστο, καθώς το περιεχόμενό τους μπορεί να είναι είτε εκπαιδευτικό είτε ενημερωτικό είτε ψυχαγωγικό. Η θεματολογία τους είναι απεριόριστη: Μπορεί να αφορούν πολιτική, γαστρονομία, τέχνη, μόδα, διαλογισμό, κινηματογράφο και οτιδήποτε άλλο μπορείς να φανταστείς. Με άλλα λόγια, είναι ένας ολόκληρος κόσμος.
Εν ολίγοις, επί του παρόντος, το Podcast είναι μια πηγή ενημέρωσης και ψυχαγωγίας με σταθερό ρόλο στη ζωή μας. Έχει δώσει βήμα σε πολλούς ανθρώπους που θέλουν κάτι να μοιραστούν με τον υπόλοιπο κόσμο. Το θετικό είναι ότι μπορείς κι εσύ –και οποιοσδήποτε το επιθυμεί– να φτιάξεις το δικό σου Podcast, εφόσον δεν απαιτείται ακριβός εξοπλισμός για τη δημιουργία του. Ήδη έχουμε προαναφέρει ότι από πολλούς έχει χαρακτηριστεί ως το «ραδιόφωνο του μέλλοντος». Ωστόσο, είναι νωρίς ακόμα για να προβλέψουμε το αν το συγκεκριμένο μέσο θα εξακολουθήσει να έχει τόσο μεγάλη ανταπόκριση και υποστήριξη από τον κόσμο και σε μελλοντικό επίπεδο.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
- Η μόδα των Podcasts ως εναλλακτικός τρόπος επικοινωνίας, europaikipisti.gr, διαθέσιμο εδώ