Του Βασίλη Ανέστη,
Συνεχίζεται το «κρεσέντο» της γαλάζιας παράταξης, τείνοντας να περιθωριοποιήσει και να τιθασεύσει όσο το δυνατόν περισσότερους θεσμικούς φορείς, οι οποίοι δεν είναι υπό τον (άμεσο) έλεγχό της. Πρόσφατα, με καθυστέρηση ενός έτους, επικυρώθηκε η νέα σύνθεση των Ε.Σ.Ρ. και Α.Δ.Α.Ε., πλην του Προέδρου της τελευταίας, Χρήστου Ράμμου. Η εσπευσμένη κίνηση, με μεθόδους fast-track, αποδεικνύουν τις ανησυχίες και την κατεύθυνση που θέλει να ακολουθήσει η Νέα Δημοκρατία.
Στα διαδικαστικά της υπόθεσης, η Ν.Δ. κατάφερε να περάσει τα «θέλω» της με σύνολο 16 ψήφων. Καλύφθηκαν τα 3/5 των 27 μελών της Διάσκεψης των Προέδρων. Υπέρμαχος υπήρξε η Ελληνική Λύση, γεγονός που προξενεί υπόνοιες για εξωκοινοβουλευτικά συμφέροντα, και δικαίως. Έχουν γίνει γνωστές οι «περιπέτειες» του Κυριάκου Βελόπουλου με τη φοροδιαφυγή στο κανάλι Alert TV, όπου παρουσιάζει την εκπομπή του. Το κόμμα που καυχιόταν ότι πραγματοποιεί πατριωτική Αντιπολίτευση, που αδυνατεί να συμμερισθεί τα σχέδια της Νέας Δημοκρατίας, πρόσφατα έπραξε, εκτάκτως, το αντίθετο.
Τα υπόλοιπα κόμματα της Αντιπολίτευσης καταψήφισαν και αντιτάχθηκαν με κάθε λογής μέσο. Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Π.Σ. και το ΠΑ.ΣΟ.Κ., προκειμένου να συνεχίσουν να «πατάνε» στο σκάνδαλο των παράνομων παρακολουθήσεων, ζήτησαν επιπρόσθετο χρόνο για διακανονισμό, καθώς και τη γνωμοδότηση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής. Το ζήτημα του αριθμού, που θα ισούταν με τα 3/5, δίχασε. Το Κ.Κ.Ε. μόνον δήλωσε «παρών». Εξάλλου, είναι γνώστες οι θέσεις του σχετικά με τις Ανεξάρτητες Αρχές, αλλά και η απροθυμία να ληφθεί μια απόλυτη στάση για ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα.
Ανεξαρτήτως από τα όσα ειπώθηκαν, περί «ακροδεξιού deal» μεταξύ Ν.Δ.-Ελληνικής Λύσης, αυτό που γίνεται αντιληπτό ως συμπέρασμα είναι η υπονόμευση των Ανεξάρτητων Αρχών. Στις 29/09 είχε οριστεί συνέλευση της Α.Δ.Α.Ε. για την επιβολή προστίμου στην Ε.Υ.Π., με αιτιολόγηση τη μη σύμπραξή της στο έργο διαλεύκανσης του σκανδάλου των υποκλοπών. Τώρα, η επιτροπή θα υλοποιηθεί μετά από 2 εβδομάδες, υπό τα νέα μέλη, τα οποία έχουν «γαλάζιο» ιστορικό. Ειδικότερο παράδειγμα αποτελεί ο Γιάννης Μιχελάκης (πολιτικοποιημένος με τη Ν.Δ.). Επομένως, θα έχει ενδιαφέρον η κατάληξη των ερευνών και των ποινών για τις υποκλοπές.
Η επιτάχυνση των διαδικασιών δεν μπορεί απλά να δικαιολογηθεί στη λήξη της θητείας των πρώην μελών. Ακόμη και πριν τις εκλογές, θα έπρεπε να είχε λάβει χώρα η ψηφοφορία. Τα επιχειρήματα περί αμφιλεγόμενης περιόδου, λόγω ερευνών και προεκλογικών καμπανιών, καταρρίπτονται. Για τόσο καίρια προβλήματα δεν υπάρχουν δικαιολογίες. Για την Κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι δεδομένη η απαξίωση των Ανεξάρτητων Αρχών. Ήδη από το 2021 εξεταζόταν η μείωσή τους, καθώς και ο περιορισμός των αρμοδιοτήτων τους.
Η τάση, κάθε Κυβερνήσεως, να ελέγξει τις Ανεξάρτητες Αρχές δεν θα έπρεπε να αποσιωποιείται. Ο ρόλος τους, υπό της εισαγγελικής αρχής, είναι καθαρά δικαστικός και ελεγκτικός. Το έργο που «παράγουν» είναι ιδιαίτερο και κρίσιμο για τον περιορισμό της πολιτικής αυθαιρεσίας από την κεντρική διοίκηση. Όταν, λοιπόν, αυτές αποτελούν υποχείριο του κάθε κυβερνώντος κόμματος, τότε συγκαλύπτονται υπονομεύσεις και αυταρχικές πολιτικές. Εάν η Α.Δ.Α.Ε. ήταν ήδη «βαμμένη» μπλε, σίγουρα το χρονικό των παράνομων παρακολουθήσεων θα ήταν τελείως διαφορετικό.
Αυτό γιατί δεν έγινε; Επειδή το 2019 είχε υπερψηφιστεί μια υπερκομματική σύνθεση της διοικητικής αρχής. Αντίθετο παράδειγμα «μολυσμένης» αρχής αποτελεί η Ρ.Α.Ε. Η έκδοση αδειών για ανεμογεννήτριες σε πληγείσες περιοχές (εφέτος στον Έβρο) αποδεικνύει την εσφαλμένη πορεία μιας Ανεξάρτητης Αρχής. Η σύστασή τους στον πολιτικό βίο, το 2001, δεν έγινε τυχαία. Απλώς εξακολουθούν να υπολειτουργούν. Γι’ αυτόν τον λόγο, οφείλεται μια αμερόληπτη ανασυγκρότησή τους. Φυσικά, όχι από πολιτικό χέρι, αλλά από έγκριτους επιστήμονες και λόγιους, φύσης apolitique.