17.1 C
Athens
Σάββατο, 2 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΝομικά ΘέματαΥπόθεση "Blue Horizon": Πώς διαμορφώνεται η ποινική ευθύνη των δραστών;

Υπόθεση “Blue Horizon”: Πώς διαμορφώνεται η ποινική ευθύνη των δραστών;


Της Ευρυδίκης Φατώλια,

Ήταν 5 Σεπτεμβρίου του 2023, όταν κυκλοφόρησαν τα πρώτα δημοσιεύματα αναφερόμενα σε πνιγμό ενός επιβάτη που θα ταξίδευε από τον Πειραιά για το Ηράκλειο της Κρήτης. Τα πράγματα, όμως, ήταν πολύ πιο τραγικά. Δύο μέλη του πληρώματος της Blue Horizon σύμφωνα με βίντεο από περιφερειακές κάμερες ασφαλείας απώθησαν τον 36χρονο Αντώνη Καρυώτη να μπει στο πλοίο με αποτέλεσμα να πέσει στη θάλασσα και να πνιγεί. Στη συνέχεια το πλοίο συνέχισε το ταξίδι του σαν να μην συνέβη τίποτα, ενημερώνοντας τους επιβάτες πως για το περιστατικό δεν φέρει καμία ευθύνη η εταιρεία.

Σύμφωνα με μαρτυρίες αλλά και βίντεο που είδαν το φως της δημοσιότητας, ο 36χρονος ήταν πάνω στον καταπέλτη του πλοίου όταν μέλη του πληρώματος τον έσπρωξαν ρίχνοντάς τον στην θάλασσα, με αποτέλεσμα τον θάνατό του. Το πλοίο με εισαγγελική εντολή επέστρεψε στο λιμάνι του Πειραιά, προκειμένου να ληφθούν καταθέσεις από επιβάτες και πλήρωμα.

Ποιες είναι, όμως, οι ποινικές ευθύνες των δραστών;

Αρχικά ως προς την επιβίβαση του επιβάτη, καθώς το πλοίο αποπλέει σύμφωνα με τους κανονισμούς, ο πλοίαρχος δεν έπρεπε να ξεκινήσει το πλοίο αν προηγουμένως δεν είχε ασφαλίσει ο καταπέλτης. Πρόκειται για μη τήρηση του άρθρου 22 του Π.Δ. 177/2000, το οποίο στην παράγραφο 11 αναφέρει ότι «η ασφάλιση του καταπέλτη και της θύρας ασφαλείας πρέπει να γίνεται πριν από τον απόπλου του πλοίου με ευθύνη του πλοιάρχου».

Πηγή εικόνας: pixabay.com / Δικαιώματα Χρήσης: CDD20

Επίσης, με βάση το βίντεο που κυκλοφόρησε η απουσία των λιμενικών αρχών κοντά στο πλοίο, όπως προβλέπεται από το άρθρο 14 της Υπουργικής Απόφασης που ορίζει ότι στα καθήκοντα της Λιμενικής Αστυνομίας είναι «η λήψη των ενδεικνυόμενων μέτρων κατά τους κατάπλους και απόπλους των επιβατηγών πλοίων… ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή και ασφαλής διακίνηση των επιβατών και οχημάτων στους χερσαίους χώρους λιμένα και η επιβίβαση/αποβίβαση».

Ως προς τις ευθύνες της πλοιοκτήτριας εταιρίας ισχύουν, σύμφωνα με την απόφαση Α741 (18) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 336/2006 και το Κεφάλαιο 9 της διεθνούς σύμβασης για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα (SOLAS), η εταιρεία υποχρεούται να τηρεί ένα σύστημα ασφαλούς διαχείρισης, το οποίο αποτελείται από 12 κεφάλαια. Βάσει αυτού του εγχειριδίου η εταιρεία ελέγχει το κάθε πλοίο της και ελέγχεται και εκείνη από τις Αρχές και τους νηογνώμονες.

Ακόμη σε βάρος του μέλους του πληρώματος, που διακρίνεται στο βίντεο να σπρώχνει τον επιβάτη, απαγγέλθηκαν οι κατηγορίες για ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο κατ’ άρθρο 299 §2 ΠΚ και επικίνδυνη παρέμβαση σε θαλάσσιες συγκοινωνίες (Νόμος 4619/2019).

Στους άλλους δύο ναυτικούς που ήταν παρόντες στο αδιανόητο περιστατικό ασκήθηκε ποινική δίωξη για συνέργεια σε ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο και επικίνδυνη παρέμβαση σε θαλάσσιες συγκοινωνίες. Τέλος, σε βάρος του καπετάνιου ασκήθηκε δίωξη, με βάση το νέο νόμο ο οποίος ψηφίστηκε μετά το πολύνεκρο έγκλημα των Τεμπών, για επικίνδυνη παρέμβαση στις θαλάσσιες συγκοινωνίες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ανακοίνωση για το συμβάν έβγαλε ο πρώην σήμερα Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης «Εκφράζω τη θλίψη μου για το τραγικό περιστατικό στο λιμάνι του Πειραιά στο οποίο έχασε τη ζωή του ένας άνθρωπος. Γίνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες από το Λιμεναρχείο Πειραιά για τη διαλεύκανση της υπόθεσης και την απόδοση ευθυνών».

Αλλά και η πλοιοκτήτρια εταιρία «Η Διοίκηση της Attica Group, συγκλονισμένη από το τραγικό περιστατικό που έλαβε χώρα στο λιμένα Πειραιά, δηλώνει ότι συνεργάζεται με κάθε αρμόδια Αρχή για την πλήρη διαλεύκανση του συμβάντος».

Τέλος, τα λόγια του Αύγουστου Κουρτώ συνιστούν τον τέλειο επίλογο περιγράφοντας με τον πιο ζοφερό τρόπο τη κατάσταση της χώρας και τη στάση της κοινωνίας απέναντι σε τέτοια περιστατικά «Ξυπνάς, βλέπεις τη φρίκη και λες, αν κοιμόμουν άλλα δέκα χρόνια σερί – άλλα εκατό, αν ήταν εφικτό -, μήπως, όταν ξυπνούσα πάλι, θα είχε αλλάξει ο κόσμος, μήπως θα είχε νικηθεί το κράτος της απανθρωπιάς και της ασχήμιας;

Το ζητούμενο, βέβαια, είναι να ‘χεις τα μάτια σου ανοιχτά, όσο αφόρητη κι αν γίνεται η πραγματικότητα.

Και στο μεταξύ, είμαστε σαν τα βατράχια του μοχθηρού πειράματος, στην κατσαρόλα με το χλιαρό νερό, που η θερμοκρασία του ανεβαίνει σταθερά, μέχρι που αρχίζουμε να βράζουμε χωρίς να το καταλάβουμε.

Πηγή εικόνας: pixabay.com / Δικαιώματα Χρήσης: TheDigitalArtist

Πόσα εγκλήματα, πόσα λάθη πρέπει να μετρήσουμε, μέχρι να παραδεχτούμε πως είναι όλα λάθος;»


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Blue Horizon: Τι αποκαλύπτει το πόρισμα της ΕΔΕ για τις συνθήκες του θανάτου του Αντώνη Καρυώτη, lifo.gr, Διαθέσιμο εδώ
  • Blue Horizon: Προφυλακίστηκαν πλοίαρχος και ύπαρχος για τη δολοφονία του Αντώνη, protothema.gr, Διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ευρυδίκη Φατώλια
Ευρυδίκη Φατώλια
Γεννήθηκε το 2000 στον Βόλο και μεγάλωσε στο Πήλιο. Αποφοίτησε από τη Νομική Σχολή του Α.Π.Θ. και διαμένει στο Ρέντινγκ του Ηνωμένου Βασιλείου, όπου κάνει το Μεταπτυχιακό της στον τομέα του Διεθνούς Εμπορίου με εξειδίκευση στη Διανοητική Ιδιοκτησία και τη Διοίκηση Επιχειρήσεων. Είναι λάτρης της εκμάθησης ξένων γλωσσών και μιλά αγγλικά, ιταλικά, γερμανικά, κινέζικα και ρωσικά.