12.6 C
Athens
Κυριακή, 24 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΙστορίαΜυθολογιαΥπήρχε Θεϊκή υπόσταση πίσω από το γνώριμο πρόσωπο του Μέγα Αλεξάνδρου;

Υπήρχε Θεϊκή υπόσταση πίσω από το γνώριμο πρόσωπο του Μέγα Αλεξάνδρου;


Της Ισμύνης Παπαγιαννοπούλου,

Η προσωπικότητα του μεγαλύτερου στρατηλάτη που έχει περάσει ποτέ, το όνομα Μέγας Αλέξανδρος είναι ένα συνονθύλευμα γοητείας, μυστηρίου, αυτοκρατορίας και ιστορικών γεγονότων όπου όλα μαζί δημιουργούν αυτή τη μυθική εικόνα παγκοσμίως υψώνοντάς τον στο υψηλότερο βάθρο τόσο σε θέμα νοοτροπίας όσο και σε θέμα στρατηγικής σκέψης. Όμοιός του δεν υπήρξε και ούτε θα υπάρξει, καθώς οι ίδιοι οι λαοί που κατέκτησε τον θεοποίησαν. Έφτασε μέχρι τα βάθη της Ανατολής, και θα προχωρούσε ακόμα παραπέρα ακάθεκτος κατακτώντας ακόμα περισσότερα εδάφη εάν δεν αρρώσταινε/δηλητηριαζόταν και πέθαινε.

Ο Μέγας Αλέξανδρος και ο δάσκαλος του Αριστοτέλης. Πηγή εικόνας: ethnos.gr

Κάθε λαός προσπαθεί να τον οικειοποιήσει, καθώς οι λαοί έχουν μνήμη, και αν ήταν βάρβαρος δεν θα είχαν προς τιμήν του αγάλματα, ούτε θα ήθελαν να θεωρούνται απόγονοί του όπως πολλές φυλές στο σημερινό Τατζικιστάν, Αφγανιστάν, Πακιστάν ακόμα και στο Σουδάν που δεν γνωρίζουν τι θα πει γραφή και ανάγνωση. Άραγε πίσω από αυτό το θρυλικό πρόσωπο υπήρχε κάτι ανώτερο από μια ανθρώπινη μορφή που όλοι ξέρουμε; Ή μήπως το αίσθημα του να θεωρείσαι απόγονος του Μεγάλου Αλεξάνδρου δημιουργεί εικασίες που ξεπερνούν τα όρια ακόμα και της ίδιας της φαντασίας για να αναπτύξουν το γόητρο και την περηφάνεια;

Ολυμπιάδα και Καβείρια Μυστήρια

Η μητέρα του Αλέξανδρου ως συμμέτοχος και ομοτράπεζος των Καβειρίων Μυστηρίων, είχε μέσα της μια μυσταγωγία που ίσως πέρασε και στον ίδιο τον Αλέξανδρο. Εξού και οι «οργιώδης» τελετουργίες που έκανε. Ήταν μυημένη από μικρή (ενώ πιο πριν ήταν μυημένη και στα Βακχικά Μυστήρια), και εκεί γνώρισε τον Φίλιππο Β΄, όπου μυήθηκε και ο ίδιος στην Σαμοθράκη (τόπος Καβειρίων Μυστηρίων) όπως περιγράφει ο Πλούταρχος και ο Αρειανός. Αποφευγόταν η χρήση των ονομάτων των Καβείρων και ονομάζονταν «Μεγάλοι Θεοί», ενώ στις επιγραφές που έχουν βρεθεί στις ανασκαφές ονομάζονται πάντοτε ως «Μεγάλοι Θεοί ή Άνακτες». Σχετίζονταν με τον Ήφαιστο θεό της φωτιάς και της σιδηρουργίας, και στην συνέχεια προστέθηκαν και άλλες θεότητες. Με βάση, όμως, τις επιγραφές εντοπίστηκαν σε άλλες περιοχές π.χ. Αντόχεια και όχι στη Σαμοθράκη. Με αυτή την περίφραση των Καβείρων όλοι οι αραβικοί λαοί και οι Ισκαντάρ (Τατζικιστάν) τον Αλέξανδρο τον λένε Άκμπαρ. Δηλαδή υπάρχει ένα κ/π/ρ που αυτό στα ελληνικά σημαίνει «Ω Κάβειροι».

Η Ολυμπιάδα, τα φίδια και η σύλληψη του Μεγάλου Αλεξάνδρου

Τη νύχτα πριν το γάμο της η Ολυμπιάδα άκουσε μια βροντή, και από την κλειδαρότρυπα, της τότε εποχής, ο Φίλιππος την είδε να κοιμάται με ένα φίδι/δράκοντα. Η Ολυμπιάδα εμφανίζεται πολλές φορές με φίδια, σαν την κυρά της Κνωσσού ή σαν μαινάδα και αυτό μας το μαρτυρούν άφθονες πηγές: «Είδαν φίδια τεράστια σε μέγεθος, τόσο ήμερα και άκακα, που τρέφονταν από τις γυναίκες και κοιμόνταν μαζί με τα παιδιά ακόμη κι όταν τα πατούσαν, δεν ερεθίζονταν, και όταν τα ενοχλούσαν, δεν οργίζονταν, και έπιναν γάλα από τη θηλή όπως ακριβώς και τα μωρά – υπάρχουν πολλά εκεί πέρα [στην Πέλλα]», και από αυτά φαίνεται ότι προέκυψε από παλιά ο μύθος για την Ολυμπιάδα, ότι, δηλαδή, όταν κυοφορούσε τον Αλέξανδρο, κάποιο φίδι κοιμόταν μαζί της (Λουκιανός, Αλέξανδρος 7.1). Ο Πλούταρχος επίσης αναφέρει ότι εμφανιζόταν με εξημερωμένα φίδια: «Η Ολυμπιάδα […] έφερε στους βακχικούς θιάσους μεγάλα φίδια εξημερωμένα, τα οποία πολλές φορές έβγαιναν από τον κισσό και από τα κρυμμένα κάνιστρα, και καθώς τυλίγονταν γύρω από τις ράβδους των γυναικών και τα στεφάνια, τρόμαζαν τους άνδρες» (Αλέξανδρος 2.9.6) Το παράξενο της υπόθεσης είναι ότι ενώ η βροντή-κεραυνός είναι το σήμα έλευσης του Δία στην ελληνική μυθολογία εδώ εμπλέκεται και η Αίγυπτος που στην αιγυπτιακή μυθολογία το φίδι/δράκοντας είναι σήμα του θεού Άμμωνα Διός (σειριακή θεότητα).

Η Ολυμπιάδα με τον Δία. Πηγή εικόνας: mixanitouxronou.gr

Επομένως, η επιστήμη αμφιταλαντεύεται εάν είναι παιδί του Έλληνα Δία ή του Αιγύπτιου Άμμωνα Διός. Αν λάβουμε υπόψιν τα λόγια της Ολυμπιάδος αλλά και τα λόγια των Αιγύπτιων ιερέων, όταν ο Αλέξανδρος πήγε να πάρει το χρησμό από το ιερατείο στην όαση Σίουα (μια από τις πολλές περιοχές που εικάζεται ότι είναι ο τάφος του), τότε μπορούμε να πούμε ότι ο Αλέξανδρος είχε θεία καταγωγή. Όλο αυτό το χρησιμοποιούσε υπέρ του, καθώς όταν κατάλαβε ότι κάθε λαός που κατακτούσε, αρεσκόταν και ήθελε ο κατακτητής να είναι θεός ή παιδί θεού, έδινε ακόμα περισσότερο κύρος και σεβασμό στο πρόσωπο του πέρα από όλα τα υπόλοιπα. Επίσης, αν σκεφτούμε ότι η μυθική εικόνα που δημιουργήθηκε και η μουσουλμανική υπόσταση που μέσα στο ίδιο το Κοράνι αναφέρεται ως μεγάλος προφήτης τότε η εικόνα του είναι θρυλική!

H γέννηση, τα οράματα, τα υπερφυσικά φαινόμενα και η ταύτιση με τον Ηρακλή

Η γέννηση του Αλέξανδρου έγινε στις 6 Ιουλίου του μήνα Αου όπως ονομάζεται από τους Αιγύπτιους. Είναι σημαντική ημέρα καθώς πλημμύριζαν τα νερά του Νείλου, ενώ εκείνη την ημέρα είχε καεί ο ναός της Αρτέμιδος στην Έφεσσο. Η γέννηση του παραπέμπει σε υπερφυσικά φαινόμενα καθώς μια μέρα πριν τη σύλληψη η Ολυμπιάδα ονειρεύτηκε ότι κεραυνοβολήθηκε και καιγόταν, αλλά ένοιωθε ευχαρίστηση πέρα από την λάμψη. Το ίδιο βράδυ ο Φίλιππος είδε και αυτός ένα όνειρο ότι έβαζε σφραγίδα στο σώμα της Ολυμπιάδας που είχε τη μορφή του λέοντα (σύμβολο Ηρακλή). Ο Μέγας Αλέξανδρος ακολουθούσε τα βήματα του Ηρακλή και του Αχιλλέα καθώς θεωρούσε τον εαυτό του απόγονο αυτών των σπουδαίων ηρώων, μια εποχή που η Ελλάδα νοσταλγούσε καθώς είχε μπει σιγά-σιγά στην παρακμή.

Αυτό που πρέπει να λάβουμε υπόψιν είναι ότι, η Μακεδονία δεν ακολουθεί τις υπόλοιπες πόλεις κράτους της Ελλάδας που έχουν γίνει δημοκρατίες. Η Μακεδονία έχει μείνει στην ομηρική εποχή, έχει βασιλεία, το πνευματικό, το ομηρικό, το ηρωϊκό γι’ αυτό και ο Αλέξανδρος όπου πήγαινε κουβαλούσε την Ιλιάδα μαζί του. Παράλληλα έκανε θυσίες και στους θεούς της Σαμοθράκης, ακολουθώντας και πάλι τις αρχέγονες λατρείες που ακολουθούσαν οι πρόγονοι του. Ο μεγαλύτερος Κάβειρος ήταν ο Ποσειδώνας. Εξάλλου, και ο ίδιος ο Αλέξανδρος τελειώνοντας την εκστρατεία του έστησε βωμούς ως ορόσημα με την εξής επιγραφή: ΠΑΤΡΙ ΑΜΜΩΝΙ ΚΑΙ ΗΡΑΚΛΕΙ ΑΔΕΛΦΩΙ ΚΑΙ ΑΘΗΝΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΙ ΚΑΙ ΔΙΙ ΟΛΥΜΠΙΩΙ ΚΑΙ ΣΑΜΟΘΡΑΙΞΙ ΚΑΒΕΙΡΟΙΣ ΚΑΙ ΙΝΔΩΙ ΗΛΙΩΙ ΚΑΙ ΔΕΛΦΩΙ ΑΠΟΛΛΩΝΙ (Φιλόστρατος, Βίος Απόλλ. Τυαν. ΙΙ 43).

Η σχέση με τον Σείριο, η πλευρά της ελληνικής μυθολογίας και η Αίγυπτος

Ο Σείριος κατέχει εξέχουσα θέση στην μυθολογία πολλών πολιτισμών. Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, ήταν το σκυλί του Γίγαντα Ωρίωνα, που με την πνοή του προκαλούσε ξηρασία. Κάποτε ξέρανε την Κέα και οι κάτοικοι ζήτησαν την βοήθεια των θεών για να απαλλαγούν από τον λιμό. Ο Απόλλων έστειλε τον γιο του, Αρισταίο, που πρόσφερε θυσίες στον Δία και αυτός έστειλε βροχή για 40 ήμερες. Έτσι καθιερώθηκε η λατρεία του Σειρίου στο νησί μετά τον θάνατο του Ωρίωνα. Ο Σείριος έγινε και αυτός αστέρι και τοποθετήθηκε στον ουρανό κοντά στον κύριο του.

Οι θεοί Οσίρις και Ίσιδα. Πηγή εικόνας: physicsgg.me

Υπάρχει μια αντίληψη ότι το μακεδονικό άστρο είναι η απεικόνιση του Σείριου καθώς έχει βρεθεί σε πάρα πολλούς λαούς, και πόλεις της Ελλάδας ένα παρόμοιο άστρο που συνδέεται με σειριακές θεότητες όπως η Ίσις. Οι Αιγύπτιοι ταύτιζαν το αστέρι με την Ίσιδα, τη σύζυγο του Οσίρι, τη μητέρα του Ώρου. Οι αρχαίοι Έλληνες εξομοίωναν την Ίσιδα άλλοτε με τη θεά Δήμητρα και άλλοτε με την Σελήνη και την Αφροδίτη. Ο Αλέξανδρος υπάρχει σε αγάλματα με το στέμμα της Ίσιδος ή το στέμμα με τα 3 οκτάκτινα αστέρια που ήταν σειριακό σύμβολο. Σείριος σημαίνει καιων-κατακέων σείω, «σειρ» (ήλιος), «σειρός» (θερμός), σέλας, ἥλιος, εἵλη (καύσωνας) εξού και τα σειριακά καύματα και η πολλή ζέστη και εξ’ ου η σύλληψη γίνεται στα Καβείρια Μυστήρια που οι Κάβειροι είναι οι θεοί του Πυρός, εφόσον συνδέονται με τον Ήφαιστο!

Κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει την ύπαρξη του Μεγάλου Αλεξάνδρου ούτε να θεωρηθεί μυθολογικό πρόσωπο. Κινητήριος δύναμη για να φτάσει και να υμνείται σήμερα, υπήρξε ο Αριστοτέλης ο δάσκαλος των δασκάλων, το θεμέλιο της δυτικής φιλοσοφίας! Η εκπαίδευση του καθόρισε την κατάκτηση του τότε γνωστού κόσμου. Μέσα από τον Αριστοτέλη διδάχθηκε το «Όργανον» (ΑΠΟΔΕΙΞΗ) και τα «Μετά Τα Φυσικά». Ένα από τα πολλά κεφάλαια των «Μετά των Φυσικών» ήταν να έχει τη σκέψη του μεταξύ των αντικειμένων ή των αντιθέτων δηλαδή. χρησιμοποιούσε τη Διαφορική Σκέψη. Μαζί του εκπαιδεύτηκαν και οι αρχιστράτηγοι-έμπιστοί του, που αυτό γεννά ακόμα πιο πολλά ερωτήματα.

Ο Αλέξανδρος κινείτο σαν να ξέρει το επόμενό του βήμα, ακολουθούσε μια προδιαγεγραμμένη πορεία. Υπήρξαν απόψεις ότι περιτριγυριζόταν από ένα συμβούλιο πνευμάτων από αρχαίους σοφούς, όπου τον συμβούλευαν εγκεφαλικά δηλαδή κάπως σαν υπερφυσικές δυνάμεις, ώστε η εκστρατεία του να μην υποπέσει σε λάθη και να έχει την επιτυχία που όλοι γνωρίζουμε. Ήταν στρατηλάτης, πολιτικός, βασιλιάς μα πάνω απ’ όλα Μέγας!


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Ολυμπιάδα: Μητέρα του Μέγα Αλεξάνδρου και η ιέρεια που ζούσε με φίδια, visaltis.net, Διαθέσιμο εδώ
  • Ολυμπιάδα. Η μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου που κοιμόταν δίπλα σε ερπετά και θήλαζε φίδια. Σκοτώθηκε με λιθοβολισμό και το πτώμα της έμεινε άταφο, mixanitouxronou.gr, Διαθέσιμο εδώ
  • Τα Ορφικά, τα Καβείρια μυστήρια και ο Μέγας Αλέξανδρος, mythagogia.blogspot.com, Διαθέσιμο εδώ
  • Η Ανατολή του Σείριου, physicsgg.me, Διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ισμύνη Παπαγιαννοπούλου
Ισμύνη Παπαγιαννοπούλου
Γεννήθηκε στην Καρδίτσα και έχει επίσης καταγωγή από την Κύπρο, συγκεκριμένα την Πάφο. Είναι απόφοιτη του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Α.Π.Θ. με κατεύθυνση την Αρχαιολογία, ενώ κατέχει μεταπτυχιακό δίπλωμα του τμήματος Πληροφορικής του προγράμματος Ψηφιακός Πολιτισμός του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Έχει συμμετέχει σε συνέδρια με δημοσιεύσεις και σε ερευνητικά προγράμματα. Είναι άριστη γνώστης της αγγλικής γλώσσας και τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στις νέες τεχνολογίες στον τομέα του πολιτισμού και την αρχαιολογία σε όλο της το φάσμα.