13.8 C
Athens
Τετάρτη, 18 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΑπό τον Ξένιο Δία… στον εμπορευματοποιημένο τουρισμό

Από τον Ξένιο Δία… στον εμπορευματοποιημένο τουρισμό


Του Ναπολέοντα – Σάββα Γρίβα,

Από την αρχαιότητα, η Ελλάδα διακρινόταν για τον θεσμό της φιλοξενίας που παρείχε στους «επισκέπτες» της, καθώς και την προθυμία με την οποία τους υποδεχόταν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί από τη μυθολογία η θερμή φιλοξενία που προσέφεραν στο παλάτι του Οδυσσέα, στην Ιθάκη, στους ξένους επισκέπτες. Μάλιστα, ήταν τόσο διαδεδομένος ο θεσμός της φιλοξενίας στην αρχαιότητα, που λέγεται πως πρώτα περιποιούνταν τους ξένους, προσφέροντας τους φαγητό, ποτό και ψυχαγωγία, κι έπειτα ζητούσαν να μάθουν το όνομά τους, καθώς και τον σκοπό της επίσκεψής τους.

Από παλιά, δηλαδή, οι Έλληνες θεωρούμασταν ένας λαός φιλόξενος προς τους επισκέπτες μας. Εν έτει 2023, οι επισκέπτες μας δεν είναι άλλοι από τους τουρίστες, που κατά χιλιάδες συρρέουν στη χώρα μας, κατά βάση για να απολαύσουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές σε κάποιο από τα όμορφα νησιά μας, ή ακόμη και για να περιηγηθούν στα πολιτιστικής κληρονομιάς αξιοθέατα της πρωτεύουσας. Είμαστε, όμως, πλέον φιλόξενοι όπως ήταν οι πρόγονοί μας; Κρίνοντας αποκλειστικά από το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται η διαρκώς αυξανόμενη εκμετάλλευση των τουριστών, σε σημείο που δεν θα ήταν υπερβολή να χαρακτηριστεί αυτή και ως αισχροκέρδεια, η απάντηση φαντάζει μάλλον προφανής… Η εκμετάλλευση της άγνοιας του ξένου/τουρίστα αδιαμφισβήτητα αποτελεί μια ενέργεια που δεν συνάδει τόσο με τη «στάση» των προγόνων μας, όσο και με τα ανθρωπιστικά ιδεώδη.

Κοινό μυστικό μοιάζει να αποτελούν στις αρκετά, ή και μη, τουριστικές περιοχές οι υψηλές τιμές σε πάσης φύσεως προϊόντα, αρχής γενομένης από τα είδη πρώτης ανάγκης! Πολλοί θα πουν ότι στο πλαίσιο της ελεύθερης αγοράς «ο καθένας μπορεί να πουλάει όσο θέλει», χωρίς να έχουν εκ πρώτης όψεως άδικο, ωστόσο, υπάρχουν νόμοι που πρέπει να τηρούνται, ώστε να διασφαλίζεται η νομιμότητα των πωλήσεων. Κάτι τέτοιο, όμως, σε μία χώρα σαν την Ελλάδα δεν δείχνει να αγχώνει και ιδιαίτερα τους επιχειρηματίες, δεδομένου ότι στον «βωμό» του κέρδους, αρκετοί, δεν διστάζουν να χρεώσουν με ποσό μεγαλύτερο (και συχνά αρκετά μεγαλύτερο) των πενήντα λεπτών για ένα εμφιαλωμένο μπουκάλι νερό μισού λίτρου. Αυτό, ωστόσο, δεν είναι νόμιμο, καθώς έπειτα από απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το εν λόγω προϊόν βρίσκεται σε διατίμηση και πωλείται παντού και πάντα αντί 50 λεπτών. Αυτή η άνευ σημαντικής οικονομικής επιβάρυνσης αισχροκέρδεια, αποτελεί τον προθάλαμο για ακόμη μεγαλύτερες, που κατά βάση περνούν απαρατήρητες στον ξένο, όχι όμως και στον Έλληνα.

Οι εξωπραγματικές τιμές των εστιατορίων, και η σχέση τιμής-ποιότητας-ποσότητας, αποτελούν μία δυσάρεστη ελληνική πραγματικότητα, η οποία με τη διαρκή αύξηση των τελευταίων ετών, τείνει να θεωρηθεί κανονικότητα, τόσο για εμάς τους Έλληνες, όσο και για τους ξένους. Δεν είναι λίγοι οι συμπατριώτες μας που έχουν συμβιβαστεί με τις διαστημικές τιμές του κόστους διαβίωσης, έστω και για λίγες μέρες, στα νησιά μας, πέφτοντας και οι ίδιοι θύματα της αισχροκέρδειας των ίδιων τους των συμπολιτών. Όμως, «η σιωπή είναι (συν)ενοχή» και η παθητικότητα τροφή για τον πλουτισμό των επιτήδειων επιχειρηματιών οι οποίοι, όχι μόνο συνεχίζουν ακάθεκτοι το έργο τους ως έχει, αλλά ακόμη χειρότερα, προσπαθούν να εκμεταλλευτούν την κατάσταση και να κερδίζουν ακόμη περισσότερα. Απόρροια της προσπάθειάς τους να «βγάλουν από τη μύγα ξύγκι» αποτελεί η απουσία της δυνατότητας εξόφλησης μέσω POS για τη… μεγιστοποίηση του καθαρού τους κέρδους.

Φωτογράφος και Δικαιώματα Χρήσης: Ναπολέων Γρίβας

Εκμετάλλευση παρατηρείται φυσικά και στον χώρο της παραλίας, η οποία συχνά, στη μεγαλύτερή της έκταση καλύπτεται από πληθώρα beach-bars, τα οποία μάλιστα διαθέτουν ξαπλώστρες και ομπρέλες επί πληρωμή, απομυζώντας τα χρήματα των τουριστών. Η ανωτέρω κατάσταση, οδήγησε και στη δημιουργία του λεγόμενου «κινήματος της πετσέτας», «κίνημα» διαμαρτυρίας τμήματος των πολιτών για την απουσία ελεύθερου χώρου επί της παραλίας για να απλώσει κανείς την «πετσέτα» του και να απολαύσει το τοπίο, χωρίς να είναι υποχρεωμένος να κάτσει -και κατά συνέπεια να πληρώσει- σε κάποιο κατάστημα.

Η χώρα μας ανέκαθεν αποτελούσε πόλο έλξης τουριστών και χρέος όλων μας είναι να φροντίσουμε να παραμείνει. Η αισχροκέρδεια σε βάρος των τουριστών αποτελεί ένα μελανό σημείο του τουρισμού και όσο αυτή συνεχίζεται, τόσο θα πληθαίνουν στο εξωτερικό τα άρθρα δυσφήμισης της χώρας μας. «Ποδαρικό» για τη φετινή χρονιά έκανε η αμερικανική ιστοσελίδα traveloffpath.com, δημοσιεύοντας άρθρο με τίτλο “5 Reasons Why You Should Not Visit Greece This Summer”, κατακρίνοντας, μεταξύ άλλων, τις υψηλές τιμές που επικρατούν στη χώρα μας. Τείνουμε να πιστέψουμε ότι τα ελληνικά νησιά αποτελούν τη μόνη επιλογή των ξένων για παραθερισμό, χωρίς φυσικά κάτι τέτοιο να ισχύει! Μάλτα, Μαγιόρκα (Ισπανία) και Σικελία (Ιταλία), αποτελούν ανερχόμενους τουριστικούς προορισμούς, που άνετα θα μπορέσουν να βλάψουν σημαντικά τον ελληνικό τουρισμό, αν συνεχίσουμε τις ίδιες «τακτικές», με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την ελληνική οικονομία…


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • 5 Reasons Why You Should Not Visit Greece This Summer, traveloffpath.com, διαθέσιμο εδώ


 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ναπολέων - Σάββας Γρίβας
Ναπολέων - Σάββας Γρίβας
Μεγάλωσε στην Αθήνα, αλλά τώρα σπουδάζει στην Πάτρα Χημικός Μηχανικός. Γνωρίζει αγγλικά και γερμανικά και συμμετέχει στην εθελοντική ομάδα του Πανεπιστημίου. Του αρέσει το περπάτημα όπως και να βγαίνει έξω, να βλέπει ταινίες, καθώς και να ασχολείται με τον αθλητισμό.