Του Κωνσταντίνου Μεταξά,
Κινηματογραφικά μιλώντας, είναι η πιο εκφραστική ταινία του Don Siegel. Κατά τη διάρκεια των ημερών του στο New Hollywood, ο Siegel γύρισε μερικές φοβερές σκηνές δράσης, όπως ήταν η τελική θανατηφόρα ανταλλαγή πυροβολισμών της ζακέτας του Richard Widmark και η μάχη του μπιλιάρδου (ένα πραγματικό showstop) στο Coogan’s Bluff. Σειρά έχει ολόκληρη η ακολουθία των σχολικών λεωφορείων του Dirty Harry, καθώς και η εισαγωγή δράσης της ταινίας του Hot Dog Harry vs the Black Panthers (H σκηνή υποφέρει λίγο τώρα λόγω της προφανούς ποιότητας του Backlot. Είναι, άραγε, στο Σαν Φρανσίσκο ή στη χώρα Hazzard;). Παράλληλα, ξεχωρίζουν η ανταλλαγή πυροβολισμών με πολυβόλο στο Black Windmill, που χαρακτηρίζεται από εκρήξεις λάμψης ρύγχους, περιβλήματα σφαιρών και θρυμματισμένο ξύλο, καθώς και το πραγματικό μέρος της δράσης της ληστείας τράπεζας στο Charley Varrick. Τέλος, θα πρέπει να σταθούμε στην επίθεση του Harry Bascom της Bascom Auto Repair (Siegel Regular John Mitchum), του πρώτου από τους πράκτορες που ο Donald Pleasence ξυπνά στο Telefon.
Ωστόσο, σε αντίθεση με τον Leone, τον Peckinpah, τον Peter Hymans και τον De Palma, ο Siegel δεν ασχολήθηκε ποτέ με κινηματογραφικά κομμάτια, μέχρι την όμορφη, πρακτικά άτεκνη ακολουθία ανοίγματος της Διαφυγής από το Alcatraz. Η ακολουθία όχι μόνο… παίρνει τον χρόνο της, αλλά φαίνεται, επίσης, να… επιστρέφει πίσω σε αυτόν. Από τη μία πλευρά, μοιάζει με το στυλ των Riot στο Cell Block 11, αλλά από την άλλη πλευρά, ποτέ πριν και ποτέ ξανά δεν θα εμπλακεί ο Siegel σε αυτό το είδος κινηματογραφικής bravura.
Από την πρώτη εμφάνιση του Eastwood ως Frank Morris μοιάζει να έχει μπει σε… επεξεργασία με το παλιό του σχολικό γκρι κοστούμι baxk, την ημέρα που οι άνθρωποι πήγαν στη φυλακή με κοστούμια, είναι άξιο σχολιασμού το γεγονός ότι τον κάνουν να γδυθεί, ενώ ο γιατρός της φυλακής εξετάζει το στόμα του σαν να ήταν κάποιο ζώο. Περπατώντας, ο ήχος των γυμνών ποδιών του χτυπά έξω έναν ρυθμό ενάντια στο κρύο τσιμεντένιο πάτωμα που αντηχεί στους πέτρινους τοίχους του βράχου. Μέχρι την τελευταία στιγμή, όταν ο Morris τοποθετείται στο κλουβί του, η πόρτα του κελιού κλείνει και οι μέρες των φρουρών είναι η πρώτη πραγματική γραμμή στην ταινία Welcome to Alcatraz, που χαρακτηρίζεται από ένα Mario Bava – όπως κεραυνός και κεραυνός. «Μπράβο»!
Οι Siegel και Eastwood ήταν πάντα σε έξυπνα cahoods με το πώς εκμεταλλεύτηκαν την εικονική εικόνα του Clint. Πρώτα ως ένας όμορφος νεαρός γκουζόνι στο Bluff του Coogan και το Beguiled, στη συνέχεια μακριά από τα δυτικά σε αστικά δράματα εγκλήματος με βρώμικο Χάρι. Με τον Χάρι Κάλαχαν, ο Eastwood ήρθε στο σήμερα και ο μόνος αληθινός δυτικός κληρονόμος του John Wayne μετατράπηκε στον πεμπτουσία του… μπάτσου της δεκαετίας του εβδομήντα, τη δεκαετία που οι αστυνόμοι αντικατέστησαν τους καουμπόηδες ως ήρωες τως ταινιώς δράσης.
Στη διαφυγή από το Alcatraz, για άλλη μια φορά, ο Siegel και ο Eastwood είχαν ένα νέο οροπέδιο για να σπάσουν, κάτι το οποίο πέτυχαν με τον δικό τους, μοναδικό τρόπο. Ο γυμνός περίπατος του Eastwood στους διαδρόμους του Alcatraz είναι απλά ένα αποτέλεσμα κινηματογραφικής ομορφιάς. Αλλά είναι πολύ αμφίβολο αν ο Eastwood θα εμπιστευόταν αυτό το είδος εικόνων με τους άλλους σκηνοθέτες με τους οποίους συνεργαζόταν εκείνη την εποχή, τον James Fargo και τον Buddy Van Horn. Ο Eastwood ήταν, πιθανώς, πολύ συνειδητοποιημένος για να κατευθύνει τον εαυτό του σε μια τέτοια σκηνή.
Μέχρι αυτή τη στιγμή στη συνεργασία τους, πολλές από τις δημιουργικές αποφάσεις είναι οι κοινές αποφάσεις δύο μυαλών simpatico. Μπορώ να φανταστώ τον Eastwood και τον Siegel σε μια συνάντηση σεναρίου που συζητά πόσο καιρό μπορούν να… μεταφερθούν στην εικόνα πριν ο Frank Morris πει την πρώτη του γραμμή. Η εναρκτήρια ομιλία του στον κρατούμενο του Eastwood, «Δεν κάνουμε καλούς πολίτες στο Alcatraz, αλλά κάνουμε καλούς κρατούμενους», απηχεί την ομιλία του Patrick Cargill στο νούμερο δύο δίνει McGoohan στο επεισόδιο 14, “Hammker Into Arvil”.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Tarantino, Q.: Cinema speculation. Weidenfeld & Nicolson.2022
- Frayling, C.: Cinema: The whole story (P. Kemp, Ed.). Thames & Hudson.2019