7.7 C
Athens
Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΔιεθνήΔιώρυγα του Παναμά: Υπό την απειλή της κλιματικής αλλαγής

Διώρυγα του Παναμά: Υπό την απειλή της κλιματικής αλλαγής


Της Αντωνίας Πετρολέκα,

Ευρισκόμενη στο σταυροδρόμι μεταξύ Βόρειας και Νότιας Αμερικής, η Διώρυγα του Παναμά, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κατασκευαστικά θαύματα της σύγχρονης ιστορίας. Συνδέοντας τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό Ωκεανό, αυτή η πλωτή οδός μήκους 50 μιλίων έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο και τη γεωπολιτική της ευρύτερης περιοχής, για πάνω από έναν αιώνα. Η στρατηγική της σημασία είναι καθοριστική, καθώς συνεχίζει να διευκολύνει την απρόσκοπτη διακίνηση εμπορευμάτων και πλοίων μεταξύ των δύο μεγάλων ωκεανών του κόσμου.

Συγκεκριμένα, η Διώρυγα του Παναμά αποτελεί έναν καθοριστικό αγωγό, για την εύρυθμη λειτουργία του διεθνούς εμπορίου, μειώνοντας σημαντικά τους χρόνους διέλευσης και το κόστος για τα πλοία που κινούνται μεταξύ του Ατλαντικού και του Ειρηνικού. Πριν από την κατασκευή του, τα πλοία έπρεπε να κάνουν ένα μακρύ και επικίνδυνο ταξίδι γύρω από το Cape Horn, στο νότιο άκρο της Νότιας Αμερικής. Η ολοκλήρωση της Διώρυγας του Παναμά το 1914, μείωσε δραστικά τον χρόνο του ταξιδιού, επιτρέποντας στα πλοία να παρακάμψουν το επικίνδυνο ακρωτήριο, χωρίς να απομακρυνθούν χιλιάδες μίλια από την διαδρομή τους. Αυτό μεταφράστηκε, σε τεράστια εξοικονόμηση καυσίμων και λειτουργικών εξόδων για τις ναυτιλιακές εταιρείες, επιτρέποντας την διεξαγωγή ενός πιο αποτελεσματικού παγκόσμιου εμπορίου.

Πηγή εικόνας: France 24. Φωτογράφος και δικαιώματα χρήσης: Luis ACOSTA / AFP/File

Όπως γίνεται φανερό, η στρατηγική θέση του καναλιού, το καθιστά απαραίτητο συστατικό της ομαλής λειτουργίας του παγκόσμιου εμπορίου. Αποτέλεσε καταλύτη για την ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου, διευκολύνοντας τη διακίνηση αγαθών μεταξύ της Ασίας, της Ευρώπης και της Αμερικής. Η Διώρυγα του Παναμά έπαιξε επίσης καθοριστικό ρόλο στην προώθηση της παγκοσμιοποίησης, ενθαρρύνοντας τις επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν νέες αγορές και παρέχοντας πρόσβαση σε πόρους και προϊόντα από όλο τον κόσμο. Από τα καταναλωτικά αγαθά έως τις πρώτες ύλες, ο ρόλος του καναλιού στη διαμόρφωση παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού είναι απαράμιλλος.

Για τη Δημοκρατία του Παναμά, η διώρυγα δεν είναι μόνο πηγή εθνικής υπερηφάνειας αλλά και σημαντική οικονομική κινητήρια δύναμη. Τα έσοδα από διόδια και συναφείς υπηρεσίες συμβάλλουν στο ΑΕΠ της χώρας και παρέχουν ευκαιρίες απασχόλησης σε χιλιάδες εργαζόμενους. Επιπλέον, η επέκταση του καναλιού, που ολοκληρώθηκε το 2016, ενίσχυσε περαιτέρω την ικανότητά του και την ικανότητά του να φιλοξενεί μεγαλύτερα σκάφη, διασφαλίζοντας τη συνεχιζόμενη συνάφεια του, ενόψει του αυξανόμενου παγκόσμιου εμπορίου.

Παράλληλα, η Διώρυγα του Παναμά έχει σημαντικές επιπτώσεις στη διεθνή πολιτική και ασφάλεια. Χρησιμεύει ως κρίσιμος σύνδεσμος για τη μεταφορά στρατιωτικού εξοπλισμού και προσωπικού, επιτρέποντας την ταχεία ανάπτυξη δυνάμεων μεταξύ των ωκεανών σε περιόδους σύγκρουσης ή κρίσης. Οι Ηνωμένες Πολιτείες αναγνώρισαν αυτή τη σημασία από νωρίς, δεδομένου του στρατηγικού ενδιαφέροντος τους για την περιοχή, που οδήγησε στον ρόλο τους στην κατασκευή και λειτουργία της διώρυγας, μέχρι τη μεταφορά της στον Παναμά το 1999. Η ομαλή λειτουργία της διώρυγας είναι, επομένως, συνυφασμένη με τα συμφέροντα και την ασφάλεια πολλών έθνη.

Παρά την αναμφισβήτητη σημασία της, η Διώρυγα του Παναμά αντιμετωπίζει ορισμένες περιβαλλοντικές προκλήσεις. Η μεγάλης κλίμακας μετακίνηση των πλοίων μπορεί να οδηγήσει σε ρύπανση και διατάραξη των οικοτόπων στην ευρύτερη περιοχή. Η σωστή διαχείριση αυτού του ζωτικού υδάτινου δρόμου είναι υψίστης σημασίας για τη διατήρηση της οικολογικής ισορροπίας της γύρω περιοχής.

Δικαιώματα χρήσης: The Economist

Λαμβάνοντας υπόψη την μεγάλη σημασία της Διώρυγας, το νέο της μείωσης του αριθμού των ημερήσιων διελεύσεων, προκαλεί διεθνή ανησυχία. Συγκεκριμένα, το σύστημα λειτουργίας της Διώρυγας βασίζεται στο νερό της βροχής, το οποίο μετακινεί τα πλοία μέσω μιας «σειράς κλειδαριών» που λειτουργούν σαν υδάτινος ανελκυστήρας, ανυψώνοντας τα πλοία πάνω από το ηπειρωτικό σημείο μεταξύ του Ατλαντικού και του Ειρηνικού Ωκεανού. Ωστόσο, η έλλειψη νερού λόγω των χαμηλών βροχοπτώσεων και η συνεπαγόμενη ξηρασία υποχρέωσε τους διαχειριστές της Διώρυγας να μειώσουν τον αριθμό των ημερήσιων διελεύσεων. Εδώ και μερικές μέρες, από το κανάλι διαπλέουν μέχρι 32 πλοία την ημέρα, αντί για 38 ως 40 υπό κανονικές συνθήκες. Το συγκεκριμένο μέτρο αναμένεται να παραμείνει σε ισχύ τουλάχιστον μέχρι το Σεπτέμβριο του 2024 και το γεγονός αυτό ενδέχεται να μειώσει τα έσοδα της Διώρυγας κατά περίπου 200 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των διαχειριστών.

Παράλληλα, το φαινόμενο της υπερθέρμανσης του Ειρηνικού, γνωστό ως El Nino, το οποίο μπορεί να προκαλέσει ξηρασία σε ορισμένα έθνη και πλημμύρες σε άλλα, επιδεινώνει την κατάσταση. Σε δηλώσεις του ο διαχειριστής της Διώρυγας, Ricaurte Vasquez, ανέφερε ότι: «Το μεγάλο μειονέκτημα που έχει η Διώρυγα του Παναμά ως θαλάσσια διαδρομή, είναι ότι λειτουργεί με γλυκό νερό, ενώ άλλοι χρησιμοποιούν θαλασσινό νερό». Η πιθανότητα να συνεχιστεί η ξηρασία και οι επακόλουθοι περιορισμοί, εγείρει φόβους για το ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες, θα επιλέξουν άλλα δρομολόγια, πράγμα που θα οδηγήσει στην οικονομική παρακμή της περιοχής.

Συμπερασματικά, η ιστορική σημασία της Διώρυγας του Παναμά, δεν μπορεί παρά να αναγνωριστεί. Μεταμόρφωσε το παγκόσμιο εμπόριο, επιτάχυνε την οικονομική ανάπτυξη και λειτούργησε ως στρατηγικός πλωτός δρόμος για τις «μεγάλες δυνάμεις». Με τις απαιτήσεις του διεθνούς εμπορίου να εξελίσσονται και τις περιβαλλοντικές ανησυχίες να εξακολουθούν να υφίστανται, η αειφόρος διαχείριση της διώρυγας θα παραμείνει προτεραιότητα, ενώ η ανάγκη εύρεσης λύσεων για την διατήρηση της αδιάλειπτης λειτουργίας της θα αποτελεί κομβικό σημείο.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Διώρυγα του Παναμά: «Καμπανάκι» λόγω κλιματικής αλλαγής, η Καθημερινή, διαθέσιμο εδώ
  • Drought-hit Panama Canal must ‘adapt or die’ as water levels drop, france 24, διαθέσιμο εδώ
  • Μειώνονται οι διελεύσεις στη Διώρυγα του Παναμά λόγω ξηρασίας, euronews, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Αντωνία Πετρολέκα
Αντωνία Πετρολέκα
Είναι απόφοιτη του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Αναμένεται να παρακολουθήσει πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο. Μιλάει Αγγλικά και Γαλλικά. Μελλοντικά θα ήθελε να ασχοληθεί με τη διπλωματία και ζητήματα περιβάλλοντος και ενέργειας. Έχει παρακολουθήσει πλειάδα σεμιναρίων και ημερίδων με διεθνές και ευρωπαϊκό περιεχόμενο. Στον ελεύθερο της χρόνο απολαμβάνει να διαβάζει λογοτεχνικά βιβλία και να παρακολουθεί θεατρικές παραστάσεις και κινηματογράφο.