Της Κατερίνας Σφυράκη,
Υστερόγραφο, άνω κάτω τελεία και σημείωση. Κάπως έτσι, σύντομα, περιεκτικά μα συνάμα στοχευμένα, όπως σε κάθε υστερόγραφο, ο Αριστείδης Τσαλδάρης μας συστήνει το βιβλίο του με τίτλο Υστερόγραφο, σημειώνοντας μερικά από τα πιο σημαντικά πράγματα που έχει να πει.
Η ποιητική συλλογή Υστερόγραφο κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Περισπωμένη, με συγγραφέα όπως προαναφέραμε τον Αριστείδη Τσαλδάρη και εικονογράφηση την Αγλαΐας Περράκη. Ο Τσαλδάρης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1960 και σπούδασε στη Γαλλία, ενώ μετά τις σπουδές του επέστρεψε στην Ελλάδα όπου και ασχολήθηκε επαγγελματικά με τον κλάδο των τουριστικών. Έχει εκδόσει ποιήματα στα γαλλικά κι ένα παραμύθι στα ελληνικά το 2015 με τίτλο Πώς έμαθα να χαμογελώ, ενώ τελευταία περιεργάζεται και τη μετάφρασή του. Ο κύκλος των ενδιαφερόντων του ολοκληρώνεται με τα ταξίδια και τον αθλητισμό.
Η Αγλαΐα Περράκη γεννήθηκε, ζει και εργάζεται στα Χανιά της Κρήτης. Είναι εικαστικός, εκφράζεται μέσω της ζωγραφική, της εικονογράφησης της συγγραφής και του animation. Άρχισε να ασχολείται με την εικονογράφηση βιβλίων το 2015, ενώ σχεδίασε το animation «Λιγότερες Ανισότητες» το 2020, σε συνεργασία με το εργαστήριο προσαρμοσμένης κινητικότητας ΣΕΦΑΑ/ΕΚΠΑ. Έχει συμμετάσχει σε πλήθος εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έργα της βρίσκονται σε μουσεία, ιδιωτικές συλλογές κι εκκλησίες.
Η ποιητική συλλογή του Τσαλδάρη αποτελείται από 51 ποιήματα, μικρής έκτασης και απλής, λιτής γραφής που συνοδεύονται από τα σχέδια της Περράκη. Ο τίτλος Υστερόγραφο αναδεικνύει ακριβώς τη σημασία της λέξης, ενώ ταυτόχρονα έρχεται σε αντιδιαστολή με αυτήν. Από τη μία πλευρά, τα ποιήματα είναι λιτά, σύντομα και περιεκτικά. Συμπεριλαμβάνουν όλο τους το νόημα εντός μικρών, κοφτών προτάσεων και λειτουργούν ως μια υπενθύμιση.
Θέμα όλης της ποιοτικής συλλογής αποτελεί η ποιητική διάθεση του ποιητή, η ανάγκη του να εκφράσει όσα νιώθει για έναν έρωτα που λαμβάνει μεν στοιχεία ανταπόκρισης αλλά όχι αρκετά, ή μάλλον αρκετά έντονα. Υπάρχει ένας σαφώς παραπονεμένος τόνος, όχι, όμως, μίζερος ή πολυφορεμένος, απλά λυπημένος και βυθισμένος στο συναίσθημα. Ο ρόλος της υπενθύμισης λειτουργεί, επομένως, με αυτό τον τρόπο· ο ποιητής υπενθυμίζει τα συναισθήματά του στο πρόσωπο του ενδιαφέροντος. Από την άλλη πλευρά, τα υστερόγραφα έχουν λειτουργική χρήση όταν συνοδεύουν ένα κυρίως κείμενο, το οποίο στην προκειμένη δεν υφίσταται. Τα υστερόγραφα είναι το ίδιο το κυρίως κείμενο.
Η αναστοχαστική διάθεση του Τσαλδάρη πλαισιώνεται επιτυχώς από την εικονογράφηση της Περράκη. Οι γραμμές που απαρτίζουν το έργο της δίνουν την έννοια του συνεχούς και εμπλουτίζουν την ποιητική συλλογή με αντίστοιχο τρόπο, δίνοντας την αίσθηση της συνοχής. Η σύλληψη των ιδεών επιτυγχάνεται, δηλαδή, όχι μόνο με άξονα το συναίσθημα που θέλει να αποτυπώσει ο Τσαλδάρης, αλλά μέσω της εικονογράφησης που «δένει» τα ποιήματα μεταξύ τους.