Της Αναστασίας Μπουραντά,
Ο κατασκευαστικός τομέας αποτελεί ένα μεγάλο κομμάτι μιας οικονομίας, καθώς είναι σημαντική η συμβολή του στη συνολική ανάπτυξη μιας χώρας. H κατάσταση στον κατασκευαστικό τομέα επιδρά σε μεγάλο βαθμό στην υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων στους τομείς του τουρισμού, της βιομηχανίας, της αστικής ανάπτυξης και ανάπλασης, του πολιτισμού, αλλά και στην κάλυψη βασικών δημόσιων υπηρεσιών, μέχρι και στην ενίσχυση της εθνικής ασφάλειας. Μάλιστα, ήταν ιδιαίτερα σημαντική η συνεισφορά του συγκεκριμένου τομέα στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας από τις αρχές του 1990 μέχρι το 2007, δηλαδή λίγο πριν ξεσπάσει η κρίση χρέους στη χώρα.
Πλέον, όμως, η εγχώρια οικονομία έχει μπει δυναμικά σε ισχυρούς ρυθμούς ανάκαμψης (σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη), παρά την έντονη αβεβαιότητα που επικρατεί, τη σφιχτή νομισματική πολιτική που ασκείται από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, καθώς και τα «βαρίδια» που κουβαλά ακόμη η χώρα μας από το παρελθόν. Ενδεικτικά, κατά το α’ τρίμηνο του 2023, το Α.Ε.Π. μεγεθύνθηκε σε ετήσια βάση κατά 2,1%, ενώ στην Ευρωζώνη συνολικά μόνο κατά 1%. Οι επενδύσεις, η εξαγωγική δραστηριότητα και ο κατασκευαστικός τομέας οδηγούν σε μεγάλο βαθμό την ανάπτυξη των δύο τελευταίων ετών.
Όσον αφορά τώρα πιο συγκεκριμένα για τον κατασκευαστικό τομέα, οι επενδύσεις σε κατοικίες και άλλες κατασκευές συνέβαλαν μαζί κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες (π.μ.) στην αύξηση 8,2 ποσοστιαίων μονάδων των συνολικών επενδύσεων. Επιπλέον, η συνεισφορά του κλάδου στην ενίσχυση της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας (Α.Π.Α.) παρέμεινε θετική από το α’ τρίμηνο του 2021, αυξανόμενη κατά 0,5 π.μ. το α’ τρίμηνο του τρέχοντος έτους, ενώ η παραγωγή του τομέα αυξήθηκε κατά περίπου 20 π.μ. σε ετήσια βάση.
Στη στήριξη του κατασκευαστικού κλάδου συνέβαλε σημαντικά η έλλειψη του πολιτικού κινδύνου, καθώς θα σημειώνονταν τεράστιες καθυστερήσεις στη δρομολόγηση δημοσίων έργων, μέσω διαγωνισμών, γεγονός που δρα αντίρροπα στην προσέλκυση επενδυτών. Στην πράξη, η δημοπράτηση, η ανάθεση και η εκτέλεση έργων έχει, ήδη, ξεκινήσει, αλλά αναμένεται να ενταθεί και να επιταχυνθεί τα επόμενα χρόνια. Το γεγονός ότι η πλειονότητα των έργων αυτών θα χρηματοδοτηθεί από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανασυγκρότησης εξασφαλίζει τόσο τη χρηματοδότησή τους όσο και ότι όλες οι διαδικασίες θα διεξαχθούν υπό την εποπτεία των ευρωπαϊκών αρχών, ενισχύοντας την αξιοπιστία.
Οι (θεσμικοί) επενδυτές εστιάζουν σε μεγάλες εταιρείες που αναλαμβάνουν την εκτέλεση μεγάλων και πολύπλοκων έργων, που αποφέρουν υψηλότερα κέρδη και αποδόσεις. H Intrakat είναι μια από τις επιχειρήσεις που ξεχωρίζουν στον εγχώριο κλάδο, με την τιμή της μετοχής της να έχει εκτοξευθεί κατά περίπου 90% από τις 19 Μαΐου. Συνεπώς, η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας, πλέον, ανέρχεται στα € 500 εκατ. Οι νέοι μεγαλομέτοχοι της εταιρείας (πριν από περίπου ένα χρόνο) έχουν πραγματοποιήσει μαζική εισφορά κεφαλαίων και διαφόρων επιχειρηματικών μεταβιβάσεων. Επίσης, μετά την εξαγορά της Άκτωρ, θυγατρικής του Ελλάκτωρ, η Intrakat θα γίνει πιθανότατα η δεύτερη μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία στη χώρα. Η εταιρεία συμμετέχει σήμερα σε όλους τους μεγάλους εν εξελίξει διαγωνισμούς για διαφορετικούς τύπους έργων, είτε μόνη της είτε με ισχυρούς συνεργάτες (π.χ. ο διαγωνισμός της Αττικής Οδού).
Η μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία, όμως, στην Ελλάδα είναι η ΓΕΚ Τέρνα, με την τιμή της μετοχής της να υπεραποδίδει του Γενικού Δείκτη του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Ωστόσο, όπως προκύπτει από τις εκθέσεις των τμημάτων ανάλυσης ελληνικών και ξένων τραπεζών και χρηματιστηριακών οίκων, αναμένεται η άνοδός της να επεκταθεί περαιτέρω, αποτελώντας βασικό κομμάτι της ευρύτερης ανόδου του ελληνικού χρηματιστηρίου. Στο επιχειρηματικό μέτωπο, η εταιρεία συμμετέχει σε μεγάλο διαγωνισμό για την κατασκευή του νέου κρητικού αεροδρομίου στο Ηράκλειο, ο οποίος ξεκίνησε πρόσφατα.
Στο επίκεντρο των επενδυτών έχει βρεθεί, επίσης, η ΑΒΑΞ, η χρηματιστηριακή τιμής της οποίας έχει καταγράψει εντυπωσιακές αποδόσεις το τελευταίο διάστημα. Η βελτίωση των θεμελιωδών χαρακτηριστικών και ο περιορισμός του χρέους της ενίσχυσαν σημαντικά την καθαρή της θέση και, συνεπώς, βρέθηκε στο στόχαστρο των επενδυτών. Προφανώς, αποτελεί και ανάδοχος σημαντικών έργων, όπως της κατασκευής της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας.
Η εταιρεία Μυτιληναίος είναι ακόμα μία κατασκευαστική που συμμετέχει σε μεγάλους διαγωνισμούς του Δημοσίου. Η μετοχή της είναι, μάλιστα, εισηγμένη στον δείκτη MSCI Standard Index (εισήχθη περίπου ενάμιση χρόνο πριν) και αποτελεί, συνεπώς, μέρος της «βιτρίνας» της ελληνικής αγοράς για τους ξένους επενδυτές. Έχει ισχυρά θεμελιώδη, οι χρηματοοικονομικοί της δείκτες ξεχωρίζουν μεταξύ των υπόλοιπων παικτών του κλάδου, δραστηριοποιείται, επίσης, στον αναδυόμενο τομέα των Α.Π.Ε. και για το 2023 η διοίκηση της Μυτιληναίος εκτιμά πως θα πετύχει λειτουργικά κέρδη ύψους € 1 δις!
Ωστόσο, η ευρύτερη ανάπτυξη του κατασκευαστικού κλάδου δεν έχει αναδείξει μόνο τις μεγάλες ελληνικές εταιρείες του χώρου, αλλά έχει φέρει στην επιφάνεια και μικρότερου βεληνεκούς, όπως τις ΕΚΤΕΡ και Δομική Κρήτης, των οποίων οι δραστηριότητες, όμως, εκτείνονται μόνο σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο σε μικρά και μεσαίου μεγέθους έργα, όπως είναι λογικό.
Οι προοπτικές του κατασκευαστικού κλάδου είναι θετικές για τα επόμενα χρόνια, τουλάχιστον για τις μεγάλες ελληνικές εταιρείες του κλάδου. Μπορεί, αν σημειωθεί μια παγκόσμια ύφεση που παρασύρει σε πτώση τον κλάδο διεθνώς, να υποστούν διορθώσεις οι τρέχουσες αξίες τους, ωστόσο σε βάθος χρόνου δεν πρόκειται να φύγουν από τα μάτια των επενδυτών.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Alpha Bank: Ισχυρή δυναμική σε επενδύσεις, εξαγωγική δραστηριότητα και κατασκευές, capital.gr, διαθέσιμο εδώ
- Γιατί οι επενδυτές συνωστίζονται στις κατασκευές, liberal.gr, διαθέσιμο εδώ