Της Άννας Βραϊμάκη,
Το νήμα της ιστορίας για το άρθρο 16 ξεκινά το 1964, με πρωτεργάτη τον Γεώργιο Παπανδρέου, υπερασπίζοντας πλήρως τον δημόσιο χαρακτήρα της παιδείας. Δίνεται η δυνατότητα στο παρόν άρθρο να κατοχυρώνεται η δωρεάν δημόσια ανώτατη εκπεκπαίδευση σε όλους τους πολίτες, η ελευθερία στη διδασκαλία και στην έρευνα και η χρηματοδότηση υπό την αιγίδα του κράτους. Αυτή η εκσυγχρονιστική μεταρρύθμιση για εκείνη τη χρονική περίοδο είχε ως αποτέλεσμα να ιδρυθούν δημόσια πανεπιστήμια όχι μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα, αλλά και στις επαρχίες, δίνοντας στους νέους που προέρχονται από τη μικρομεσαία τάξη την ευκαιρία να σπουδάσουν.
Με το πέρασμα των χρόνων, τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ενισχύονταν και αναβαθμίζονταν, ειδικά υπό τις Κυβερνήσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ., καθώς καθιερώθηκε η αύξηση των δαπανών στον εκπαιδευτικό τομέα, η κατάργηση της μαθητικής εισφοράς και η θέσπιση των υποτροφιών.
Κατά την περίοδο του 2006-2008, ανοίγει η συζήτηση για την αναθεώρηση του Συντάγματος και, πιο συγκεκριμένα, για το άρθρο 16. Η καινούρια αναθεώρηση σε αυτό το άρθρο πρέσβευε την ίδρυση ιδιωτικών κερδοσκοπικών πανεπιστημίων. Θετική ανταπόκριση είχε υπάρξει, τότε, από τη Νέα Δημοκρατία, ενώ για το ΠΑ.ΣΟ.Κ. ήταν ένα ζήτημα που δίχαζε την Κοινοβουλευτική του Ομάδα. Ο πρώην Πρόεδρος του ΠΑ.ΣΟ.Κ., Γιώργος Παπανδρέου, στην αρχή ήταν υπέρ της αναθεώρησης του άρθρου, σε αντίθεση με άλλα στελέχη, όπως ο Ευάγγελος Βενιζέλος και ο πρώην Πρωθυπουργός, Κώστας Σημίτης, που διαφωνούσαν εντελώς. Στη συνέχεια, ο Γ. Παπανδρέου υποχωρεί από την αρχική του άποψη και τάσσεται κατά της αναθεώρησης. Ο φόβος για τη διάλυση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και οι αγώνες της φοιτητικής παράταξης της ΠΑΣΠ, ίσως, λειτούργησαν θετικά, προκειμένου να τροποποιηθεί η άποψη του Προέδρου.
Το θέμα για την αναθεώρηση του άρθρου 16 τίθεται για δεύτερη φορά, πάλι από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και, πιο συγκεκριμένα, από τον Υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη. Επίσης, η πρώην Υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, είχε ανοίξει το θέμα την προηγούμενη τετραετία, αλλά δεν είχε παρουσιαστεί σε συζήτηση στη Βουλή. Για να ισχύσει η αναθεώρηση του Συντάγματος και, πιο συγκεκριμένα, του άρθρου 16, χρειάζονται 180 βουλευτές. Καθώς η Νέα Δημοκρατία δεν πληροί αυτόν τον αριθμό, τα στελέχη της φέρουν ως επιχείρημα το άρθρο 28, το όποιο δίνει την ευκαιρία σε άλλες χώρες να ιδρύσουν πανεπιστήμια στην Ελλάδα.
Πριν τρεις εβδομάδες, στις πρώτες συνεδριάσεις της νέας Βουλής, ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έκανε κάλεσμα στον Πρόεδρο του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και στην Κοινοβουλευτική του Ομάδα, προκειμένου να συνεργαστούν για την υπερψήφιση της Αναθεώρησης. Πιο συγκεκριμένα, ο Πρωθυπουργός ζήτησε από τον Νίκο Ανδρουλάκη να μην κάνει πίσω, «όπως έκανε κατά το παρελθόν ο Γιώργος Παπανδρέου».
Ο Πρόεδρος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. έχει πάρει ξεκάθαρη θέση για την αναθεώρηση του Συντάγματος και για το άρθρο 16 μέσα από τις συνεντεύξεις που έχει δώσει. Ο Νίκος Ανδρουλάκης και η Κοινοβουλευτική του Ομάδα θα μπορούσαν να υπερψηφίσουν το άρθρο 16, μόνο υπό προϋποθέσεις. Συμφωνεί με την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, αλλά βασική προτεραιότητά του είναι η ενίσχυση της Δημόσιας Παιδείας.
Για το ΠΑ.ΣΟ.Κ., η ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων δεν πρέπει να έχει τα χαρακτηριστικά του οράματος της Ν.Δ., δηλαδή να μην λειτουργούν σαν μαγαζιά εκτύπωσης πτυχίων και να είναι ισότιμα με τα δημόσια πανεπιστήμια. Αντίθετα, τα υπόλοιπα πολιτικά κόμματα, όπως ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και το Κ.Κ.Ε., έχουν ταχθεί πλήρως κατά της αναθεώρησης του άρθρου 16, χωρίς να αναγνωρίζουν τα θετικά σημεία.
Η Aναθεώρηση του Συντάγματος και το άρθρο 16 είναι μια σημαντική τομή για τη χώρα μας. Κύριο μέλημα όλων των πολιτικών πρέπει να είναι η αναβάθμιση και η βελτίωση της Δημόσιας Παιδείας, ειδικά στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που δυστυχώς, οι πράξεις της Κυβέρνησης δείχνουν το αντίθετο, και μετά να προχωρήσουν στη δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων.
Τέλος, τα παιδιά που αποτυγχάνουν να εισαχθούν σε ένα Α.Ε.Ι., λόγω των παραμέτρων, όπως η Ε.Β.Ε. που έχει θεσπίσει η Νέα Δημοκρατία, αναγκαστικά θα στραφούν στην ιδιωτική εκπαίδευση. Έτσι, θα ήταν καλύτερο να σπουδάζουν στη χώρα τους, παρά να φύγουν στο εξωτερικό. Αναμφισβήτητα, καλό για την εκπαίδευση είναι να μην την εμπορευματοποιήσουν για την απόκτηση ενός «ιδεατού πτυχίου».
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Μητσοτάκης: Κάλεσμα σε Ανδρουλάκη για το άρθρο 16 -«Μην κάνετε πίσω, όπως έκανε ο Γιώργος Παπανδρέου», iefimerida.gr, διαθέσιμο εδώ
- Σύνταγμα, hellenicparliament.gr, διαθέσιμο εδώ