11.9 C
Athens
Κυριακή, 17 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμηΜια νέα εποχή για την Παιδεία

Μια νέα εποχή για την Παιδεία


Του Γιώργου Γιαννούλη,

Η νέα Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ανέλαβε καθήκοντα με πολλές αλλαγές προσώπων, σε σχεδόν όλα τα Υπουργεία. Μεταξύ αυτών, είναι το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο μαζί με κάποια πρόσωπα μετονομάστηκε. Πλέον, λέγεται «Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού». Ο νέος Υπουργός είναι ο Κυριάκος Πιερρακάκης, με Αναπληρωτή Υπουργό τον Γιάννη Οικονόμου, ενώ θέσεις Υφυπουργών έχουν η Ζέττα Μακρή, που κατείχε την ίδια θέση και κατά την προηγούμενη κυβερνητική θητεία, και η νεοεκλεχθείσα στην Α’ Πειραιά, Δόμνα Μιχαηλίδου.

Από την πρώτη στιγμή, ο νέος Υπουργός, υποσχέθηκε την πλήρη ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης, υποσχόμενος να κάνει τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις προς αυτήν την κατεύθυνση. Η αλήθεια είναι ότι έγιναν κάποια βήματα και κατά την προηγούμενη «ταραχώδη» περίοδο. Κινήσεις που προκάλεσαν αντιδράσεις, ακόμα κι όταν βρίσκονταν σε θετικό πλαίσιο και θα έπρεπε να είναι αυτονόητες για ένα ευρωπαϊκό κράτος. Ίσως, γι’ αυτό και κατέρρευσε το ποσοστό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, ενώ και η ελάσσονα δεν κατάφερε να ενσωματώσει πολύ κόσμο. Διότι Αντιπολίτευση δεν είναι το απλό –άνευ ουσίας– «όχι», ούτε η αποχή η οποία, αν μη τι άλλο, δείχνει ασέβεια στους πολίτες που σε εμπιστεύθηκαν.

Πιο συγκεκριμένα, στα θετικά της προηγούμενης κυβερνητικής θητείας, που θα πρέπει να ενταθούν και να εφαρμοστούν, είναι η πρόβλεψη της εσωτερικής κινητικότητας προπτυχιακών φοιτητών και φοιτητριών (το λεγόμενο «εσωτερικό Erasmus»), το οποίο δίνει την ευκαιρία της παρακολούθησης συναφούς ή διαφορετικού αντικειμένου σπουδών σε κάποιο άλλο Πανεπιστήμιο, ώστε να διευρυνθούν οι γνώσεις και οι δεξιότητές τους. Επίσης, μπήκαν φίλτρα προστασίας των φοιτητών και φοιτητριών από τυχόν αδικίες που μπορεί να προκύψουν σε εξεταστικές περιόδους, με τη βαθμολόγηση να γίνεται και σε άλλα επίπεδα, αν κριθεί απαραίτητο και ζητηθεί. Ακόμα, στο πλαίσιο της διασύνδεσης με την αγορά εργασίας, προβλέφθηκε ο καθορισμός ελάχιστης αμοιβής στο 80% του κατώτατου μισθού σε εκείνους και εκείνες που απασχολούνται σε ιδιωτικούς φορείς για την Πρακτική τους Άσκηση. Ουσιαστικά, καταργήθηκε η δωρεάν εργασία με τη μορφή Πρακτικής και τέθηκαν κανόνες! Αυτά είναι ενδεικτικά μερικά μέτρα, τα οποία δεν είχαν το πολιτικό σθένος να τα υπερψηφίσουν όλα τα κόμματα. Τραγική ειρωνεία είναι το γεγονός ότι κάποιοι «φωνάζουν» για τα εργασιακά δικαιώματα και τη διεύρυνση των φοιτητικών δικαιωμάτων, αλλά όταν ήρθε η ώρα της ευθύνης, φυγομάχησαν, λες και η στήριξη στις θετικές διατάξεις θα αποτελούσε απαραίτητα και στήριξη στην Κυβέρνηση που τις προτείνει…

Πηγή εικόνας: ieidiseis.gr / Φωτογράφος και Δικαιώματα χρήσης: ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ / EUROKINISSI

Στο σήμερα, κατά την πρόσφατη συνάντηση του Κυριάκου Πιερρακάκη με τους Πρυτάνεις, ο Υπουργός δήλωσε ότι «το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο και η αναβάθμισή του είναι ο απόλυτος στρατηγικός στόχος της Κυβέρνησης και σε αυτό το πλαίσιο κινούμε τον διάλογο με όλα τα πανεπιστήμια, με όλες τις πρυτανικές αρχές». Πράγματι, χρειάζεται εποικοδομητικός διάλογος, ώστε τα Πανεπιστήμια να γίνουν σύγχρονα, ευρωπαϊκά, εξωστρεφή, λειτουργικά! Οι ουσιαστικές συνεργασίες με Πανεπιστήμια του εξωτερικού και η διασύνδεση με την αγορά εργασίας θα ωφελήσει και πρέπει να είναι στις προτεραιότητες.

Επιπλέον, είναι απαραίτητο να γίνουν νέες προσλήψεις διδασκόντων και διοικητικού προσωπικού, ενώ, επίσης, ανάμεσα σε αυτά που συμφωνήθηκαν είναι η αύξηση απολαβών ακαδημαϊκού και ερευνητικού προσωπικού και των κονδυλίων για την έρευνα. Επιπλέον, προχωρά η απλοποίηση των διαδικασιών, η αντιμετώπιση δυσλειτουργιών σχετικά με τα Ειδικά Κονδύλια Έρευνας και η χρηματοδότηση καινοτόμων ιδεών μέσω πανεπιστημιακών ταμείων, όπως δεσμεύθηκε ο Υπουργός. Ναι, είναι επιτακτική η ανάγκη πάταξης της γραφειοκρατίας και των κωλυμάτων που προκαλούνται, με συνέπεια να παραμένουν τα Α.Ε.Ι. δεκαετίες πίσω…

Ως προς τα σχολεία, είναι ορθή και θα πρέπει να γίνει πράξη, η προαναγγελθείσα –μεταξύ άλλων– στήριξη και αξιολόγηση και η δημιουργία νέων κτηριακών μονάδων. Να υπάρχει ασφάλεια και μέριμνα, ώστε να μην κινδυνεύουν τα παιδιά και το εκπαιδευτικό δυναμικό από ελλιπή συντήρηση. Είναι αυτονόητο ότι η Κυβέρνηση πρέπει να παρέχει στήριξη στην εκπαίδευση, καθώς είναι ένας τομέας που αφορά το μέλλον μας.

Πηγή εικόνας: tvxs.gr / Φωτογράφος και Δικαιώματα χρήσης: EUROKINISSI / ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Η επιλογή του Κυριάκου Πιερρακάκη φαίνεται να είναι η πιο κατάλληλη που θα μπορούσε να κάνει η Νέα Δημοκρατία. Ο πολιτικός επιστήμονας και πληροφορικός που συνέβαλε στα άλματα ψηφιακής προόδου την τελευταία τετραετία, έχει τις βάσεις να τα καταφέρει και στο εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο αντιμετωπίζει χρόνια προβλήματα. Η αντικειμενικά επιτυχημένη πορεία του στην Ψηφιακή Διακυβέρνηση είναι μια ισχυρή ένδειξη καταλληλότητας για ένα πολύ σημαντικό Υπουργείο, όπως είναι αυτό της Παιδείας. Είναι, άλλωστε, απόφοιτος ελληνικού δημόσιου Πανεπιστημίου, οπότε έχει μια πιο άμεση σχετική εικόνα. Η εκπαίδευση χρειάζεται ουσιαστική αναβάθμιση με λελογισμένες και τολμηρές παρεμβάσεις για να προχωρήσει μπροστά. Είναι απαραίτητο να εφαρμοστούν οι θετικές διατάξεις του προηγούμενου χρονικού διαστήματος με βελτιώσεις όπου χρειάζεται, αλλά και όσα εξαγγέλθηκαν στις προγραμματικές δηλώσεις από τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, και τον αρμόδιο Υπουργό.

Κλείνοντας, θα πρέπει να τηρηθεί η υπόσχεση για την ουσιαστική αναβάθμιση που έχει ανάγκη, όσο ποτέ, ο τομέας της Παιδείας. Η τοποθέτηση του Κυριάκου Πιερρακάκη στο Υπουργείο Παιδείας, ενδεχομένως, να σηματοδοτεί την ανανέωση, την ψηφιοποίηση και τον «εξευρωπαϊσμό» της εκπαίδευσης, με σταθερά και τολμηρά βήματα για την ουσιαστική πρόοδο.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • Σύνοδος Πρυτάνεων: Δεσμεύσεις “Πιερρακάκη” για βελτιωτικές ρυθμίσεις στο νόμο “Κεραμέως” όπου κριθεί απαραίτητο, esos.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώργος Γιαννούλης, Β' Αρχισυντάκτης Πολιτικού
Γιώργος Γιαννούλης, Β' Αρχισυντάκτης Πολιτικού
Είναι τεταρτοετής φοιτητής στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Του αρέσουν οι προσομοιώσεις πολιτικών θεμάτων και έχει συμμετάσχει στη «Βουλή των Εφήβων» τον Ιούλιο του 2017 και στο «European Youth Event» τον Οκτώβριο του 2021. Επίσης, ήταν υποψήφιος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Νέων το 2018. Μέσα στα ενδιαφέροντά του είναι ζητήματα πολιτικής, νομικής και κοινωνικής φύσεως, και ασχολείται παρακολουθώντας, διαβάζοντας και σχολιάζοντας.