Της Μαρίας Φυτίλη,
Η Generation Z, είναι η πιο μεγάλη γενιά την παρούσα φάση και σίγουρα θα συγκροτεί το 27% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού μέχρι το 2025, παίρνοντας τη σκυτάλη της παγκόσμια οικονομίας από τις προηγούμενες γενιές. Η Γενιά Ζ, περιλαμβάνει άτομα που έχουν γεννηθεί μεταξύ 1996 και 2012. Η ταυτότητα της συγκεκριμένης γενιάς έχει διαμορφωθεί από την ψηφιακή εποχή, την κλιματική ανησυχία, το μεταβαλλόμενο οικονομικό τοπίο και τον COVID-19. Έτσι, λοιπόν, η Γενιά Ζ έχει την τάση να διαμορφώνει μία πιο αληθή και ρεαλιστική προσέγγιση ως προς την εργασία από τους αμέσως μεγαλύτερους, οι οποίοι ενδιαφέρονται για την παραδοσιακή οικονομική ασφάλεια, ήτοι σταθερό εισόδημα, μόνιμη εργασία και αποταμιεύσεις.
Αναλυτικότερα, η Gen Z είναι αυτή τη στιγμή η δεύτερη νεότερη γενιά, με τους Millennials πριν και τη Generation Alpha μετά. Όπως κάθε γενιά, οι συμπεριφορές της διαμορφώνονται από το πως μεγάλωσαν. Οι νέοι σήμερα έχουν ενηλικιωθεί στη σκιά της κλιματικής καταστροφής, των πανδημιών και των φόβων για οικονομική κατάρρευση. Οι πρώτοι Gen Zers γεννήθηκαν όταν το διαδίκτυο είχε μόλις αποκτήσει ευρεία χρήση. Ονομάζονται «ψηφιακοί ιθαγενείς» – η πρώτη γενιά μεγαλώνοντας με το διαδίκτυο ως μέρος της καθημερινής ζωής.
H «ψηφιακή γενιά», έχει συνηθίσει σε ψηφιακό εργασιακό περιβάλλον και συνεργασία, οπότε για εκείνη είναι φυσιολογικό. Δίνει έμφαση στην ψηφιακή υγεία και έχει την απαίτηση για σεβασμό στη διαφορετικότητα και ισότητα στον εργασιακό χώρο. Επιπλέον, τα μέλη της γενιάς αυτής, έχουν την τάση να επιλέγουν την ευελιξία στην απασχόληση έναντι των άκαμπτων δομών για τις ιεραρχίες. Η ισορροπία ανάμεσα στην εργασία και στη ζωή, είναι η προτεραιότητά τους. Για τον λόγο αυτό, ζητούν ευέλικτες εργασιακές συμφωνίες.
Οι εταιρείες, λοιπόν, που σήμερα, έρχονται αντιμέτωπες με έναν ανασφαλή οικονομικό χώρο, ταυτόχρονα βρίσκονται απέναντι σε μία μεγαλύτερη πρόκληση: τον τρόπο με τον οποίο θα μάθουν να διαχειρίζονται τους εργαζομένους της Generation Z.
Με βάση το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ, μέχρι το 2025 η Γενιά Ζ θα συνιστά το 1/3 του εργατικού δυναμικού. Γι’ αυτό, σύμφωνα με την Τάρα Σαλίνας, η συγκέντρωση, η διευθέτηση και η τοποθέτηση αυτών των μελών, χρήζει διαφορετικής προσέγγισης. Επιπλέον, η ίδια τονίζει ότι «Η Generation Z πάντα επικοινωνούσε διαδικτυακά, οπότε οι διαπροσωπικές τους δεξιότητες ή οι κοινωνικές δεξιότητες υστερούν και δέχθηκαν ακόμη μεγαλύτερο πλήγμα λόγω του Covid-19, και αυτό έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να αλληλοεπιδρούμε μαζί τους στον εργασιακό χώρο».
Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο της Γενιάς Ζ, αποτελεί η εξωτερική εμφάνιση και το στυλ της. Λατρεύει τα εκφραστικά ρούχα, θέλει να ξεχωρίζει και έχει διαρκώς ένα μεταβαλλόμενο στυλ – αυτό που κυκλοφορούσε πριν από έναν μήνα μπορεί να είναι ήδη εκτός μόδας σήμερα. Την εκφραστικότητα αυτή μεταφέρει βεβαίως και στον εργασιακό χώρο, στον οποίο επιθυμεί να αλλάξει τα standards που αφορούν το ευπρεπές ντύσιμο, προωθώντας την ιδέα ότι ο εργαζόμενος δεν θα πρέπει να κρίνεται από την εξωτερική του εμφάνιση, αλλά από τις επιδόσεις του.
Εν κατακλείδι, η Gen Z χαρακτηρίζεται ως μία γενιά επαναστατική, που μπορεί να κάνει πολλά πράγματα ταυτόχρονα, που επεξεργάζεται πληροφορίες με μεγάλη ταχύτητα, που χειρίζεται άριστα το διαδίκτυο και τα εργαλεία που αυτό προσφέρει. Είναι, λοιπόν, μια γενιά, που μπορεί να αλλάξει τον εργασιακό χώρο προς το καλύτερο.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- What is Gen Z?, mckinsey.com, διαθέσιμο εδώ
-
Γιατί η Generation Z δεν είναι η «ευκολότερη» στον εργασιακό χώρο, kathimerini.gr, διαθέσιμο εδώ