8.3 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαShein: Χαμηλό κόστος για τον καταναλωτή, υψηλό για την ανθρωπότητα

Shein: Χαμηλό κόστος για τον καταναλωτή, υψηλό για την ανθρωπότητα


Της Μαριάντας Πιλάτη,

Με τον «πιασάρικο» όρο “she-in”, το κινεζικό μεγαθήριο ιδρύθηκε στην πόλη Nanjing το 2008 από τον Chris Xu, έναν επιχειρηματία γεννημένο στις ΗΠΑ. Για μεγάλο χρονικό διάστημα, η Shein έχει εξελιχθεί από μια κινεζική εταιρεία λιανικής πώλησης ρούχων χαμηλού κόστους, σε μια παγκόσμια διαδικτυακή «αυτοκρατορία», αναπτύσσοντας συμφωνίες και πωλήσεις από 10 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020 (σύμφωνα με το Bloomberg) σε 100 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022.

Το πιο δυνατό σημείο της Shein, είναι το απίστευτα χαμηλό κόστος ανάμεσα σε πληθώρα στιλιστικών –και όχι μόνο– επιλογών, το οποίο μεταφέρεται σε περισσότερα από 150 έθνη και τομείς σε όλο τον κόσμο, εξυπηρετώντας κυρίως νεαρές ηλικίες ή αλλιώς τη λεγόμενη Gen Z. Η εμπορική έκθεση λειτουργεί όπως το Amazon: ένα τεράστιο διαδικτυακό εμπορικό κέντρο το οποίο συγκεντρώνει μερικές χιλιάδες γραμμές παραγωγής ρούχων στην Κίνα κάτω από το όνομα του Shein, σε συνεργασία με τα εξιδεικευμένα διαδικτυακά προγράμματα που κατέχει η Shein τα οποία συλλέγουν και προβάλλουν σχεδόν στιγμιαία πληροφορίες για το τι προσφέρουν. Θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε ως έναν ηλεκτρονικό βομβαρδισμό. Ή ακόμη καλύτερα: Ωδή στον υπερκαταναλωτισμό!

Πηγή Εικόνας/Δικαιώματα Χρήσης: unsplash.com. Φωτογράφος: Francois Le Nguyen

Η Shein παράγει έναν εκπληκτικό αριθμό προϊόντων σε καθημερινή βάση. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος για τον οποίο η εταιρεία υποστηρίζει ένα μη βιώσιμο μοτίβο. Η διευθύνουσα σύμβουλος της Shein, Molly Miao, υποστήριξε ότι κάθε αντικείμενο δημιουργείται σε μικρούς αριθμούς, μεταξύ 50-100 τεμαχίων την ημέρα, πριν γίνει γνωστό και μετά πραγματοποιηθεί η μαζική παραγωγή του. Ωστόσο, η συγκεκριμένη δήλωση, σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα, δεν υφίσταται.

Πιο συγκεκριμένα, η γρήγορη χρήση πολυεστέρα από τους κατασκευαστές και η συντριπτική χρήση πετρελαίου αποδίδει το ίδιο άθροισμα CO2 με περίπου 180 σταθμούς ελέγχου με καύση άνθρακα(!), σύμφωνα με το “Synthetics Anonymous 2.0”, μια έκθεση που δημοσιεύτηκε για τη βιωσιμότητα της μόδας. Ως αποτέλεσμα, η εταιρεία αφήνει ως οικολογικό αποτύπωμα περίπου 6,3 εκατομμύρια τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως, αριθμός που απέχει κατά πολύ από τον στόχο του 45% για μείωση των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα έως το 2030, ο οποίος σύμφωνα με τον ΟΗΕ είναι απαραίτητο να εφαρμοστεί από τις εταιρείες μόδας έτσι ώστε να συμβάλουν αποτελεσματικά στον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

Γενικά, η βιομηχανία ρούχων ευθύνεται για την απελευθέρωση άνω του 10 τοις εκατό του άνθρακα που εκπέμπεται από ανθρώπινη δραστηριότητα παγκοσμίως. Πολλές μάρκες που έχουν υπογράψει το “Fashion Industry Charter for Climate Action” –την κύρια κλιματική δραστηριότητα του κλάδου που καθοδηγείται από τον ΟΗΕ– έχουν συμφωνήσει να μειώσουν κατά μισό το αποτύπωμά τους μέχρι το τέλος της δεκαετίας ή διαφορετικά να θέτουν στόχους μείωσης με βάση τα επιστημονικά δεδομένα.

Τι συμβαίνει, όμως, με τις εργασιακές συνθήκες; Νέα έρευνα του βρετανικού ραδιοτηλεοπτικού φορέα “Channel 4” αποκάλυψε λεπτομέρειες σχετικά με τις πρακτικές της μεγάλης εταιρείας. Συγκεκριμένα, απεστάλη ένας μυστικός εργαζόμενος για να αποκαλύψει τι συμβαίνει σε δύο εργοστάσια του Guangzhou, που προμηθεύουν ρούχα στην εταιρεία.

Σε ένα εργοστάσιο, διαπιστώθηκε ότι οι εργαζόμενοι λαμβάνουν βασικό μισθό 4.000 γιουάν το μήνα (περίπου 556$) ώστε να παράξουν 500 ρούχα την ημέρα και ότι δεν τους παραδίδεται η αμοιβή του πρώτου μήνα. Σε ένα άλλο εργοστάσιο, οι εργαζόμενοι λάμβαναν ως αμοιβή τέσσερα λεπτά ανά τεμάχιο, ενώ οι εργάτες και στα δύο εργοστάσια εργάζονταν έως και 18 ώρες και είχαν δικαίωμα μόνο μίας άδειας το μήνα. Επίσης, στο ένα εργοστάσιο βρέθηκαν γυναίκες να πλένουν τα μαλλιά τους στα μεσημεριανά διαλλείματα ενώ οι εργαζόμενοι, εάν έκαναν λάθος στην παραγωγή κάποιου ρούχου τιμωρούνταν με τα δύο τρίτα του ημερήσιου μισθού τους.

Πηγή Εικόνας: greenpeace.org. Φωτογράφος/Δικαιώματα Χρήσης: © Kevin McElvaney / Greenpeace

Η Shein έχει δεχθεί πολλαπλές κατηγορίες για σχεδόν οτιδήποτε μπορεί να λειτουργεί λάθος με μια εταιρεία, συμπεριλαμβανομένων κακών συνθηκών εργασίας, υψηλών επιπέδων τοξικών χημικών στα ρούχα της, αντιγραφής αντικειμένων ανεξάρτητων σχεδιαστών και κακού χειρισμού δεδομένων πελατών. Ωστόσο, οι χαμηλές τιμές της μάρκας και η γρήγορη παραγωγή, την έχουν εδραιώσει ως μία από τις αγαπημένες εταιρείες της Gen Z. Μάλιστα, παραμένει μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες fast-fashion στον κόσμο με απήχηση μεγαλύτερη από αυτή των Zara και των H&M μαζί!

Κλείνοντας, στον καπιταλιστικό κόσμο η Shein θεωρείται ως το μέλλον της μόδας, καθώς βασίζεται εκεί ακριβώς όπου βασίστηκε και η Inditex –η μητρική εταιρεία του Zara και άλλων ισπανικών brands–, καθώς και το Forever 21. Δηλαδή; Νέα ρούχα στα ράφια σε διάστημα λίγων εβδομάδων!


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 
  • Κανείς δεν νοιάζεται για τους εργαζόμενους του Shein όταν ένα φόρεμα κοστίζει 15€, provocateur.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Inside the Shein Machine: Untold, imdb.com, διαθέσιμο εδώ
  • Shein Is Even Worse Than You Thought, thecut.com, διαθέσιμο εδώ
  • Shein Is the World’s Most Popular Fashion Brand-at a Huge Cost to Us All, time.com, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαριάντα Πιλάτη
Μαριάντα Πιλάτη
Κατάγεται από τον Δύστο της Νότιας Εύβοιας. Ζει στην Αθήνα και σπουδάζει στο τμήμα Φιλολογίας του ΕΚΠΑ με ειδίκευση στην Κλασική Φιλολογία. Αγαπά τη μάθηση, την ανάγνωση λογοτεχνικών και μη βιβλίων. Γνωρίζει αγγλικά, ισπανικά, σερβικά και αυτή την περίοδο επιδιώκει την εκμάθηση της ιταλικής γλώσσας. Είναι δημιουργική και κοινωνικά ενεργή. Οι ασχολίες της έχουν ως κύριο άξονα τη φύση την οποία υμνεί, είτε μέσα από εθελοντικές δράσεις, είτε μέσα από προσωπική εξερεύνηση.