Της Άννας-Νικολέτας Γρίβα,
Όπως κάθε χρόνο τέτοια εποχή, έφτασε και πάλι η στιγμή που οι φοιτητές αντιπαθούν περισσότερο απ’ όλες: η περίοδος της εξεταστικής. Πολύωρο διάβασμα, «κομμένες» οι βόλτες, κλείσιμο στο σπίτι, είναι κάποιες έννοιες που βαδίζουν στο μυαλό των φοιτητών χέρι-χέρι με την εξεταστική. Πρέπει, όμως, τελικά να σταματά η ζωή την περίοδο αυτή; Είναι, πράγματι, το διάβασμα αποτελεσματικότερο με αυτόν τον τρόπο; Ή το μόνο που πετυχαίνουμε, είναι στην τελική να δυσανασχετούμε, ακόμη και με τα μαθήματα που εντός του εξαμήνου αγαπήσαμε;
Η εμπειρία μου τα δύο τελευταία χρόνια στη σχολή καταδεικνύει το δεύτερο. Για πολλούς, όπως και για εμένα την ίδια, η απομόνωση αυτή στο σπίτι, η παύση της οποιασδήποτε κοινωνικής δραστηριότητας, αλλά και αθλητικής ή ψυχαγωγικής, αποδεικνύεται καταστροφική, φέρνει τα αντίθετα αποτελέσματα από τα επιθυμητά. Κατ’ αρχάς, όπως έλεγαν και οι αρχαίοι ημών πρόγονοι, «νοῦς ὑγιής ἐν σώματι ὑγιεῖ». Και το σώμα δεν μπορεί να είναι υγιές, όταν ο φοιτητής κάθεται επί 5, 10 ή και περισσότερες ώρες καθημερινά, σε μία καρέκλα, με την κατανάλωση ανθυγιεινών σνακ να αποτελούν την πιο ενδιαφέρουσα στιγμή της ημέρας του.
Η σωματική άσκηση, λοιπόν, θεωρώ πως είναι απαραίτητη στη ζωή του ανθρώπου γενικώς, αλλά ακόμη περισσότερο κατά την περίοδο της εξεταστικής. Όχι μόνο για τη διατήρηση της σωματικής υγείας, αλλά και για τη βελτίωση της ψυχικής υγείας, και της καλύτερης συγκέντρωσης στο διάβασμα. Βγείτε για εκείνο το περπάτημα στη γειτονιά. Η μία ώρα άσκησης δεν θα σας στερήσει χρόνο από τη μελέτη. Αντίθετα, θα την καταστήσει πιο αποτελεσματική.
Επιπλέον, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι για πολλούς ανθρώπους —εννοείται όπως και για εμένα— μία μέρα κενή, χωρίς δραστηριότητες, αφιερωμένη «αποκλειστικά στο διάβασμα», ισοδυναμεί με μία μέρα ως επί το πλείστον χαμένη. Με τη σκέψη ότι οι ώρες είναι πολλές, και όχι μόνο φτάνουν, αλλά περισσεύουν για την επανάληψη των κεφαλαίων του βιβλίου που έχει θέσει ως στόχο, ο φοιτητής χαλαρώνει, ενδίδει στην παρακολούθηση των αγαπημένων του σειρών, στις πολύωρες συνομιλίες με φίλους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στο παίξιμο βιντεοπαιχνιδιών. Και η μέρα περνά. Έτσι, καταλήγει τελικά, και να χάνει τις δραστηριότητες που με σθένος ψυχής απαρνήθηκε «γιατί έχει διάβασμα», και να μη «βγάζει» το διάβασμα της ημέρας.
Προκειμένου, λοιπόν, η κατάσταση αυτή να αποφευχθεί, νομίζω πως το κλειδί είναι η μέρα να περιέχει, τόσο αυστηρά προγραμματισμένο διάβασμα —στις ώρες πάντοτε που βολεύουν τον κάθε άνθρωπο—, όσο και δραστηριότητες ευχάριστες, που ξεκουράζουν τον φοιτητή, και του δίνουν κίνητρο να διαβάσει τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας.
Ίσως να μην είμαι η ίδια ο ειδήμων του σωστού προγραμματισμού, όμως μπορώ με βεβαιότητα να πω ότι, παρατηρώντας τα λάθη που διέπραττα, τόσο εγώ, όσο και οι συμφοιτητές μου στη σχολή, και αντιστοίχως τις σωστές μας αποφάσεις, και τον αντίκτυπο του καθενός στην τελική βαθμολογία, αλλά και στην ψυχολογία του φοιτητή, κατέληξα ότι πράγματι, πολλοί θα μπορούσαν να επωφεληθούν από τις παραπάνω συμβουλές. Και θυμηθείτε: το σημαντικό δεν είναι να διορθώσετε τα πάντα μονομιάς, αλλά να βελτιώνεστε κάθε φορά, να γίνεστε μία καλύτερη, υγιέστερη, επιτυχέστερη και πιο ικανοποιημένη εκδοχή του εαυτού σας.