Του Κώστα Νωτούδα,
Λίγες μέρες μένουν μέχρι τις Εθνικές Εκλογές και τα κόμματα συνεχίζουν την προεκλογική τους εκστρατεία με σκοπό να έχουν τη μέγιστη δυνατή συσπείρωση, αλλά και να αντλήσουν ψηφοφόρους από τη «δεξαμενή» των αναποφάσιστων. Όπως σε κάθε προεκλογική περίοδο, έτσι και τώρα χαράσσονται διαφορετικές στρατηγικές και συμβαίνουν αρκετά γεγονότα.
Η Νέα Δημοκρατία, προτάσσοντας το διακύβευμα της σταθερότητας, ζητά ισχυρή εντολή στην κάλπη της Απλής Αναλογικής, προκειμένου σε ενδεχόμενες δεύτερες κάλπες να μπορέσει να κερδίσει την αυτοδυναμία. Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. θέτει το διακύβευμα μιας προοδευτικής κυβέρνησης συνεργασίας, προκειμένου, όπως ισχυρίζεται, να απαλλαχθεί η χώρα από την Κυβέρνηση Μητσοτάκη. Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. ισχυρίζεται ότι δεν θα μετάσχει σε Κυβέρνηση με Πρωθυπουργό είτε τον Μητσοτάκη είτε τον Τσίπρα, το Κ.Κ.Ε. έχει ξεκαθαρίσει ότι θα βρίσκεται στην Αντιπολίτευση από την επόμενη μέρα, η Ελληνική Λύση περνάει τη δική της εσωκομματική κρίση και μένει να φανεί αν αυτό το γεγονός τη συσπειρώσει ή την πιέσει δημοσκοπικά, ενώ, τέλος, το κόμμα του Γιάνη Βαρουφάκη γνωστοποίησε ότι δεν θα συμμετέχει σε Κυβέρνηση με τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και δηλώνει ότι έχει εναλλακτικό σχέδιο σε περίπτωση εξόδου από την Ευρωζώνη.
Από τα αξιοσημείωτα της προεκλογικής περιόδου είναι η χρήση της εφαρμογής Tik Tok. Τα social media είναι μέρος της προεκλογικής εκστρατείας στην Ελλάδα πάνω από δέκα χρόνια, ωστόσο πλέον γίνεται αντιληπτό ότι η χρήση τους γίνεται όλο και μεγαλύτερη. Από τις μεγαλειώδεις συγκεντρώσεις που υπήρχαν την δεκαετία του 1980 και έδειχναν τη θέληση του κόσμου για ενεργό συμμετοχή στα κοινά και τη δημιουργία ιδιωτικών καναλιών αργότερα, πλέον η πολιτική επικοινωνία έχει περάσει σε μήνυμα ελαχίστων δευτερολέπτων στο Τik Tok, προκειμένου οι πολιτικοί αρχηγοί να επικοινωνήσουν με τους νέους ψηφοφόρους.
Ασφαλώς και μια τέτοια προσέγγιση δεν είναι εύκολη, καθώς το Τik Tok έχει τη δική του λογική και αισθητική και η μη σωστή χρήση του μπορεί να έχει αρνητικά αποτελέσματα για έναν πολιτικό. Ωστόσο, τα τηλεοπτικά κανάλια έχουν ακόμα ισχύ που είναι ικανή να δώσει και τη νίκη στα κόμματα, ωστόσο αυτή η ισχύς είναι θέμα χρόνου να περάσει τελείως στα social media. Μια τέτοια κατάσταση είναι ικανή να αλλάξει και τη σχέση πολίτη-πολιτικού, καθώς πλέον υπάρχει έντονα το στοιχείο της απομυθοποίησης, ενώ πλέον οι υποψήφιοι οργανώνουν συγκεντρώσεις, προκειμένου να δημιουργήσουν πολιτικό περιεχόμενο, το οποίο θα είναι εύπεπτο για τους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Το Τik Tok δεν προσφέρεται μόνο για κλασικά πολιτικά μηνύματα, αλλά και για στιγμές καθημερινότητας των πολιτικών, όπως η προετοιμασία των ομιλιών τους, η άμεση επαφή τους με τον κόσμο, αλλά και οι στιγμές χαλάρωσης που έχουν στον ελεύθερό τους χρόνο. Ωστόσο, οι νέοι δείχνουν να είναι έντονα επιφυλακτικοί στην προσπάθεια των πολιτικών να δείξουν ένα διαφορετικό πρόσωπο και δηλώνουν πως το μόνο που καταφέρνουν είναι να τους προκαλούν χιουμοριστική διάθεση, καθώς αρκετοί είναι οι πολιτικοί, οι οποίοι αδυνατούν να ανταποκριθούν στις νέες τεχνολογίες, διότι πλέον έχουν συνηθίσει σε έναν «ξύλινο» λόγο και τους είναι εξαιρετικά δύσκολο να μιλήσουν με αμεσότητα στους πολίτες και ιδίως στους νέους ψηφοφόρους.
Κλείνοντας, λοιπόν, γίνεται αντιληπτό ότι η πολιτική επικοινωνία άλλαξε και θα συνεχίσει να αλλάζει και στο μέλλον. Οι πολιτικοί αν θέλουν να τα πηγαίνουν καλά και σε αυτό το κομμάτι, το οποίο πλέον είναι έντονα ταυτισμένο με την προεκλογική εκστρατεία, πρέπει να προσαρμοστούν και να δοκιμάζουν συνεχώς νέες τεχνικές στα social media. Ωστόσο, θα ήταν καλύτερο, αρχικά, να ακούσουν την νέα γένια και να προσπαθήσουν να κατανοήσουν τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες της και, στη συνέχεια, να εστιάσουν στα προβλήματα και να προσπαθήσουν να τα λύσουν. Η σχέση μεταξύ νέων ψηφοφόρων και πολιτικών πρέπει να βασίζεται σε ειλικρίνεια και εντιμότητα για να μην υπάρχει η εύλογη αποστροφή των νέων παιδιών για την πολιτική, καθώς η μόνη Ελλάδα που θυμούνται οι γεννημένοι από το 2000 και μετά είναι αυτή της κρίσης.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Από την αφίσα στο TikTok: Πως άλλαξε η πολιτική επικοινωνία τις τελευταίες δεκαετίες, kathimerini.gr, διαθέσιμο εδώ
- Αλλάζει η επικοινωνία στην πολιτική- Ποια TV τώρα σαρώνει το TikTok, protothema.gr, διαθέσιμο εδώ