Της Δήμητρας Τσονοπούλου,
Η Ινδία, μετά το τέλος του οικονομικού έτους την Παρασκευή στις 31 Μαρτίου, επέκτεινε τους περιορισμούς στις εξαγωγές πετρελαίου και βενζίνης, καθώς συνεχίζεται η προσπάθεια να διασφαλιστεί η διαθεσιμότητα επεξεργασμένων καυσίμων για την εγχώρια αγορά. Συγκεκριμένα, ζητήθηκε από πλευράς Κυβέρνησης, τα διυλιστήρια να δεσμευτούν να πωλούν το 50% του ετήσιου όγκου εξαγωγών βενζίνης και το 30% των εξαγωγών τους diesel στην εγχώρια αγορά.
Η Ινδία, αυτή η συνεχώς ανερχόμενη οικονομική δύναμη του πλανήτη διαδραματίζει ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου, αφού αγοράζοντας φθηνά ρωσικά καύσιμα και, στη συνέχεια, εξάγοντάς τα στην Ευρώπη, και τις ΗΠΑ, καθιστά τον εαυτό της κατά έναν τρόπο, ως «πόρτα» της Δύσης προς την ενέργεια. Ο περιορισμός αυτός της Κυβέρνησης Modi, σίγουρα δεν είναι και το πιο ευπρόσδεκτο γεγονός, τόσο για το εσωτερικό, όσο και για το εξωτερικό της χώρας. Γιατί; Που μπορεί να οδηγήσει και τι κινδύνους εγκυμονεί; Καταρχάς, γίνονται εκτιμήσεις ότι μπορεί με αυτό τον τρόπο, να αποθαρρυνθούν ορισμένα ινδικά διυλιστήρια, κυρίως μη κρατικές εταιρείες, από το να αγοράζουν ρωσικά καύσιμα για επανεξαγωγή σε τρίτες χώρες, συμπεριλαμβανομένων των ευρωπαίων εισαγωγέων που έχουν σταματήσει τις αγορές διυλισμένων προϊόντων από τη Ρωσία, λόγω της εισβολής της στην Ουκρανία. Τα μη κρατικά διυλιστήρια Reliance Industries (RELI.NS) και Nayara Energy, βασικοί αγοραστές ρωσικών προμηθειών, άρχισαν να αποκομίζουν σημαντικά κέρδη ενισχύοντας επιθετικά τις εξαγωγές καυσίμων αντί να αυξάνουν τις εγχώριες πωλήσεις. Αυτό ανάγκασε τα κρατικά διυλιστήρια να καλύψουν το κενό και να ανταποκριθούν στη ζήτηση στο εσωτερικό πουλώντας καύσιμα σε χαμηλότερες τιμές, με κρατικά ανώτατα όρια, κάτι το ζημιογόνο, δηλαδή, για την κρατική εταιρεία.
Oι G7, οι επτά ισχυρότερες οικονομίες του πλανήτη, μπορεί να θέλουν να μειώσουν τα έσοδα της Μόσχας όσο το δυνατόν περισσότερο, αλλά επιθυμούν, ταυτόχρονα, να διασφαλίσουν ότι το πετρέλαιο και γενικότερα τα προϊόντα διύλισης, προερχόμενα από τη Ρωσία, θα συνεχίσουν να ρέουν, ώστε να αποφευχθεί το χειρότερο σενάριο· μία παγκόσμια ενεργειακή κρίση. Οπότε, γι’ αυτό η κίνηση της Κυβέρνησης προκαλεί δυσφορία και στη Δύση. Αξίζει σε αυτό το σημείο να δούμε πιο αναλυτικά της ινδικές εξαγωγές πετρελαϊκών προϊόντων. Όσον αφορά την Ε.Ε., σύμφωνα με την εφημερίδα Indian Express σε ετήσια βάση μεταξύ Απριλίου και Ιανουαρίου, αυξήθηκαν κατά 20,4%, αγγίζοντας τα 11,6 εκατ. Τόνους. Παρά τις κυρώσεις προς την Μόσχα, Η πρακτική αυτή, δεν είναι αντίθετη προς το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, αφού τα διυλισμένα προϊόντα προς εξαγωγή από την Ινδία δεν κατηγοριοποιούνται, ως ρωσικής προέλευσης.
Κοιτώντας περαιτέρω, η Ινδία έστελνε περίπου 89.000 βαρέλια καυσίμων την ημέρα στη Νέα Υόρκη, σύμφωνα με την εταιρεία πληροφοριών Kpler, ενώ οι καθημερινές ροές diesel χαμηλής περιεκτικότητας θείου στην Ευρώπη, έφτασαν τα 172.000 βαρέλια τον Ιανουάριο, ρεκόρ εξαγωγών το τελευταίο, του Οκτωβρίου του 2021.
Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, πως το φθηνό ρωσικό πετρέλαιο είναι ζωτικής σημασίας για την Ινδία, η οποία βασίζεται σε αυτό για να καλύψει το 85% των αναγκών της σε αργό πετρέλαιο. Μπροστά στη διεθνή ζήτηση, τα κρατικά διυλιστήρια, τα οποία είναι υπεύθυνα για την κάλυψη της εγχώριας ζήτησης, προχώρησαν σε αύξηση των εξαγωγών το περασμένο έτος, ώστε να υπάρξει οικονομική ωφέλεια από την κατάσταση των διεθνών τιμών.
Βάσει επίσημων μετρήσεων από την Ινδική Κυβέρνηση, η κατανάλωση καυσίμων στην Ινδία, που αυτή τη στιγμή είναι ο τρίτος μεγαλύτερος εισαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο, αναμένεται να αυξηθεί κατά 4,7% το ερχόμενο οικονομικό έτος (Απρίλιος 2023 – Μάιος 2024), ενώ η ζήτηση βενζίνης της Ινδίας αναμένεται να ακολουθήσει και αυτή την ανιούσα, περίπου 7,4%.
Εισάγοντας φθηνό ρωσικό τους πρώτους δέκα μήνες, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η Ινδία εξοικονόμησε 3,6 δισεκατομμύρια δολάρια, καθώς εισάγει ρωσικό αργό πετρέλαιο προερχόμενο από τα Ουράλια Όρη, του οποίου η τιμή είναι – σαφώς – χαμηλότερη από 60 δολάρια το βαρέλι, τιμή πλαφόν, όπως ορίστηκε από την G7. Αξίζει εδώ να σημειωθεί, πως η Ινδία, έχει ανέλθει στην τέταρτη θέση, όσον αφορά την διύλιση πετρελαίου, διαθέτοντας 23 διυλιστήρια γι’ αυτό το προϊόν στα οποία πραγματοποιείται κάθε έτος η επεξεργασία 249 εκατομμυρίων τόνων πετρελαίου.
Μπορεί η εικόνα να φαίνεται ιδιαίτερα ευνοϊκή για τη χώρα, οι δηλώσεις του Ινδού Υπουργού Εξωτερικών Υποθέσεων, Subrahmanyam Jaishankar, ωστόσο, δεν δίνουν την εικόνα που περιμένουμε. Συγκεκριμένα, ανέφερε πως: «Ως η χώρα με την τρίτη υψηλότερη κατανάλωση πετρελαίου και αερίου, μια χώρα-καταναλωτής της οποίας τα επίπεδα εσόδων δεν είναι πολύ υψηλά, έχουμε την θεμελιώδη υποχρέωση να διασφαλίσουμε ότι οι Ινδοί έχουν την καλύτερη δυνατή πρόσβαση στους πλέον ευνοϊκούς όρους των διεθνών αγορών».
Κάνοντας επίκληση στις δηλώσεις αυτές του Υπουργού, μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε, πως ο περιορισμός από πλευράς Κυβέρνησης, φαίνεται ένα λογικό μέτρο για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας αυτής με τον τεράστιο πληθυσμό. Επιπροσθέτως, μπορεί να ειπωθεί πως υπήρξε ισορροπία μεταξύ κατανόησης των εγχωρίων αναγκών, αλλά και του μετριασμού της μεγάλης δύναμης των εταιρειών εξαγωγής καυσίμων. Εν κατακλείδι, έχουμε την αίσθηση, πως η κατάσταση για την Ινδία, για την εγχώρια αγορά της, ίσως, δεν είναι αρνητική, σε μεγάλο τουλάχιστον βαθμό. Δεν μπορούμε να έχουμε το ίδιο συμπέρασμα και για τη Δύση, όμως. Μήπως, αυτή θα βρεθεί σε ενεργειακό αδιέξοδο; Θα καταφέρει να βρει εναλλακτικές πηγές για την ενεργειακή της επάρκεια; Όλα τα σενάρια είναι ανοιχτά…
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Nidhi Verma & Nikunj Ohri, Exclusive: India plans to extend fuel export curbs beyond March, Reuters. Διαθέσιμο εδώ
- Govt extends export curbs on petrol, diesel, The Economic Times. Διαθέσιμο εδώ