14.3 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμηΈνα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί

Ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί


Του Δημήτρη Σπυριδάκη,

Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, που κόστισε τη ζωή σε 57 συμπολίτες μας, έφερε στο προσκήνιο τις τραγικές δυσλειτουργίες και τα προβλήματα που υπήρχαν και υπάρχουν στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Αυτό το συμβάν αποτελεί έναν ισχυρό καταλύτη για ριζικές αλλαγές ως προς τη λειτουργία του μέσου, με σκοπό την ενίσχυση της ασφάλειάς του και της αξιοπιστίας του. Σήμερα, λίγες εβδομάδες μετά, συζητάμε για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες θα λάβει χώρα η επανεκκίνηση των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα, προκειμένου να επανέλθει η κανονικότητα μετά το σοκαριστικό δυστύχημα. 

Πηγή εικόνας: ieidiseis.gr, Φωτογράφος και Δικαιώματα χρήσης: ΠΑΠΑΝΙΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ/INTIME

Το ζήτημα αυτό βρέθηκε στο επίκεντρο των πρόσφατων συζητήσεων στο Μέγαρο Μαξίμου με παρόντα τον Πρωθυπουργό, τον Υπουργό Επικρατείας και αρμόδιο για θέματα Υποδομών και Μεταφορών Γιώργο Γεραπετρίτη, τους Προέδρους του ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Hellenic Trains Maurizio Capotorto. Εκεί αποφασίστηκε η σταδιακή επανέναρξη των σιδηροδρομικών μεταφορών, στις 22 Μαρτίου, με χρονικό ορίζοντα επιστροφής στην κανονικότητα στις 9 Απριλίου. Η επέκταση των δρομολογίων θα γίνεται σταδιακά, με το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη να επανέρχεται από 1η Απριλίου. Η επανεκκίνηση αυτή θα λάβει χώρα υπό πολύ διαφορετικές συνθήκες από ό,τι προηγουμένως. Συγκεκριμένα, αποφασίστηκε πληθώρα μέτρων για την αναβάθμιση των υποδομών, της εύρυθμης λειτουργίας και της ασφάλειας του δικτύου. Κάποια από τα μέτρα θα βρίσκονται σε ισχύ έως την οριστική παράδοση των έργων τεχνολογικής αναβάθμισης του δικτύου, ενώ άλλα προβλέπεται να έχουν μονιμότερο χαρακτήρα. Χαρακτηριστικά, ο Γιώργος Γεραπετρίτης στη δήλωσή του επεσήμανε: «Η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου είναι αναγκαία για την ανάκτηση της εμπιστοσύνης του κοινού. Επιπλέον, η καθυστέρηση έναρξης της λειτουργίας, έστω και με περιορισμένο αριθμό δρομολογίων, εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους κλοπών ή/και δολιοφθορών. Τέλος, υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα στις εμπορευματικές μεταφορές προς τα γειτονικά κράτη».

Πιο αναλυτικά, μεταξύ άλλων μέτρων, αποφασίστηκε η στελέχωση όλων των σταθμών με 2 σταθμάρχες και όλων των προαστιακών συρμών με 2 μηχανοδηγούς. Ταυτόχρονα, αποφασίστηκε η σταδιακή εγκατάσταση καταγραφικού συστήματος, που θα καταγράφει τις συνομιλίες των μηχανοδηγών και του προσωπικού κυκλοφορίας του ΟΣΕ. Σε προτεραιότητα τίθεται, επίσης, η διαδικασία πρόσληψης νέου προσωπικού στον ΟΣΕ, έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί η υποστελέχωση σε κρίσιμα πόστα. Ο Υπουργός συνέχισε, λέγοντας πως: «… πως τα μέτρα αυτά συνιστούν μια μεταβατική απάντηση της Πολιτείας στο τραγικό συμβάν, έτσι ώστε να αισθάνονται οι πολίτες πως το μέσο αυτό είναι ασφαλές για να μπορέσουν να το χρησιμοποιούν. Είναι προφανές, όταν θα έρθει με το καλό η ολοκλήρωση των έργων, στις αρχές του επόμενου φθινοπώρου, η Ελλάδα θα διαθέτει ένα μηχανολογικά πολύ αναβαθμισμένο σύστημα προστασίας και ασφάλειας…» 

Πηγή εικόνας: cnn.gr, Φωτογράφος και Δικαιώματα χρήσης: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI

Εκείνο το οποίο είναι βέβαιο είναι πως θα χρειαστεί πολύς καιρός και σημαντικό έργο από μέρους της Πολιτείας για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των Ελλήνων πολιτών στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Με πόση ευκολία μια μητέρα θα είναι ήσυχη να στείλει το παιδί της να πάρει το τρένο; Όσες δεσμεύσεις και διαβεβαιώσεις να γίνουν εκ μέρους της Κυβέρνησης και των αρμόδιων φορέων, θα χρειαστεί μεγάλο χρονικό διάστημα για να επουλωθεί η πληγή των Τεμπών. Μοντέρνο κράτος στον 21ο αιώνα χωρίς ένα σύγχρονο και αξιόπιστο σιδηροδρομικό δίκτυο δεν νοείται. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει ως κοινωνία να απορρίψουμε το τρένο, καθώς, γενικά, αποτελεί ένα γρήγορο, αξιόπιστο και οικονομικό μέσο μεταφοράς. Αντιθέτως, στη στόχευση τόσο της τωρινής Κυβέρνησης, όσο και εκείνης που θα προκύψει από τις επερχόμενες εκλογές είναι η αναβάθμιση του υπάρχοντος δικτύου και η ριζική ανασυγκρότησή του.

Κλείνοντας, ας μην γελιόμαστε, δεν είναι μόνο το σιδηροδρομικό σύστημα της χώρας που παρουσιάζει σημαντικές δυσλειτουργίες. Πολλοί και διαφορετικοί τομείς του κρατικού μηχανισμού παρουσιάζουν σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό και εξοπλισμό απαραίτητο για την εύρυθμη λειτουργία του. Όλα αυτά, είναι αποτέλεσμα τόσο των περικοπών της οικονομικής κρίσης, αλλά και των χρόνιων παθογενειών του ελληνικού κράτους, που, κυριολεκτικά, είναι ζήτημα ζωής και θανάτου να λυθούν. Όσον αφορά, όμως, συγκεκριμένα τον σιδηρόδρομο, η ανασυγκρότηση είναι χρέος της Ελληνικής Κυβέρνησης. Το οφείλει όχι μόνο στη ελληνική κοινωνία, αλλά και στους 57 αδικοχαμένους των Τεμπών…


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Επανεκκίνηση σιδηροδρόμου: Τα μέτρα ασφαλείας που ανακοινώθηκαν επιβεβαιώνουν τα κενά του παρελθόντος – Πώς θα ξεκινήσουν τα δρομολόγια, ethnos.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Μητσοτάκης: «Προσωπικό μου στοίχημα η ανάταξη των σιδηροδρόμων» – Το απόγευμα οι ανακοινώσεις Γεραπετρίτη, kathimerini.gr, διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Δημήτρης Σπυριδάκης
Δημήτρης Σπυριδάκης
Γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης το 2002. Σπουδάζει στο Πάντειο Πανεπιστήμιο στο Τμήμα Διεθνών, Ευρωπαϊκών και Περιφερειακών σπουδών. Μιλάει Αγγλικά και Γαλλικά, ενώ μαθαίνει Γερμανικά. Ενδιαφέρεται για θέματα τόσο Διεθνών σχέσεων όσο και εγχώριας πολιτικής. Παρακολουθεί τακτικά σεμινάρια και ημερίδες που τον ενδιαφέρουν. Στον ελεύθερό του χρόνο διαβάζει βιβλία και ασχολείται με θέματα πολιτικής, ιστορίας, ψυχολογίας και φιλοσοφίας.