10.3 C
Athens
Κυριακή, 24 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςΘέατρο«Ψηλά απ' τη γέφυρα» του Άρθουρ Μίλερ στο θέατρο Βεάκη

«Ψηλά απ’ τη γέφυρα» του Άρθουρ Μίλερ στο θέατρο Βεάκη


Της Ελένης Μανουδάκη,

Ο Άρθουρ Μίλερ αποτελεί έναν από τους σπουδαιότερους Αμερικανούς συγγραφείς. Εμπνεύστηκε το συγκεκριμένο έργο από μια αληθινή ιστορία που άκουσε από έναν δικηγόρο και σκέφτηκε να τη μεταφέρει στη σκηνή.

Το «Ψηλά απ’ τη γέφυρα» διαδραματίζεται τη δεκαετία του ΄50 στο Μπρούκλιν, μια φτωχή γειτονιά της Νέας Υόρκης, όπου εκεί χιλιάδες μετανάστες παλεύουν για τη ζωή τους. Εκεί ζει ο Έντι Καρμπόνε, ένας λιμενεργάτης με τη σύζυγό του Μπέατρις και την ορφανή ανιψιά της Κάθριν, την οποία φροντίζουν σαν κόρη τους.

Πηγή εικόνας: athinorama.gr / Φωτογράφος: Ελίνα Γιουνανλή

Ο Έντι, που τον υποδύεται ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, παρουσιάζεται ως ένας τίμιος και αγνός άντρας, που δουλεύει σκληρά με αυστηρές αρχές και αξίες. Παρ’ όλα αυτά τον καταβάλει ένας παράφορος και αλόγιστος έρωτας, που παλεύει να χειριστεί μέσα του, για την ανιψιά του.

Η Κάθριν, που την ενσαρκώνει η Ευγενία Ξυγκόρου, είναι ένα νεαρό και αθώο κορίτσι που προσπαθεί να ανοίξει τα φτερά της και να ανεξαρτοποιηθεί. Έχει μεγάλη αγάπη για το θείο της όμως δείχνει να τρομάζει όταν αυτός φαίνεται πως προσπαθεί να την κρατήσει φυλακισμένη κοντά του.

Η Ιωάννα Παππά, στο ρόλο της συζύγου του Έντι, είναι μια δυναμική γυναίκα που αντιλαμβάνεται τον παράλογο αυτόν έρωτα, δεν θέλει όμως να το παραδεχτεί. Παλεύει να βοηθήσει την οικογένειά της και παράλληλα να «απελευθερώσει» την Κάθριν. Αν και βρίσκεται σε απόγνωση δεν μπορεί να αντιδράσει λόγω των κοινωνικών στερεοτύπων της εποχής.

Πηγή εικόνας: athinorama.gr / Φωτογράφος: Ελίνα Γιουνανλή

Όπως όλο και περισσότεροι εκείνη την εποχή, έτσι και ο Μάρκο και ο Ροντόλφο, ξαδέλφια της Μπέατρις, μπαίνουν παράνομα στη χώρα από την Ιταλία αναζητώντας ένα καλύτερο μέλλον. Παρά τις αντιρρήσεις του Έντι, τους φιλοξενούν κρυφά στο σπίτι τους και τους βοηθάνε να βρουν δουλειά.

Ο Δημήτρης Καπετανάκος υποδύεται τον Μάρκο, έναν άντρα σκληρά εργαζόμενο, που παλεύει να μαζέψει χρήματα για να τα στέλνει στην οικογένειά του. Αν και δείχνει ήρεμος και τίμιος άνθρωπος, μπορεί να γίνει σκοτεινός και άγριος με σκοπό να αποκαταστήσει αδικίες που υπαγορεύονται από κώδικες τιμής. Ο ηθοποιός αυτός δίνει ρεσιτάλ, καθώς με μεγάλη ευκολία μετατρέπει τον ήσυχο εαυτό του σε έναν μάτσο άντρα που παλεύει για τα πιστεύω του.

Ο Ροντόλφο είναι χαλαρός, αισιόδοξος, παλεύει να φτιάξει μια νέα ζωή και διεκδικεί το δικαίωμά του να είναι Αμερικανός, αφήνοντας πίσω του την μιζέρια της Ιταλίας. Φαίνεται καλλιτεχνική φλέβα που αγαπά να τραγουδάει και να ερμηνεύει δημόσια κάτι που κατακρίνει ο λαός του Μπρούκλιν και ο Έντι, δημιουργώντας ένα συντηρητικό στερεότυπο ομοφυλοφιλίας.

Πηγή εικόνας: athinorama.gr / Φωτογράφος: Ελίνα Γιουνανλή

Σύντομα αρχίζουν να χαλάνε οι ισορροπίες στο σπίτι όταν ο Ροντόλφο, υποδυόμενος από τον Μιχάλη Πανάδη, ερωτεύεται την Κάθριν. Οι δύο νέοι αποφασίζουν να είναι μαζί και κάνουν σχέδια για τη μελλοντική έγγαμη ζωή τους. Τότε ο Έντι αρχίζει να ζηλεύει, να φουντώνει όλο και περισσότερο το πάθος μέσα του χωρίς να μπορεί να το χαλιναγωγίσει. Κάνει τα πάντα να εμποδίσει τη σχέση αυτή και έρχεται επανειλλημένα σε σύγκρουση με την ανιψιά και τη γυναίκα του.

Ο Δημήτρης Μαυρόπουλος, στο ρόλο του Αλφιέρι, του δικηγόρου, αφηγείται τα «τραγικά» γεγονότα και αποτελεί τη γέφυρα μεταξύ ηθικής και νομικής τάξης. Σαν τραγικός χορός προσπαθεί να λογικέψει τον Έντι, που εμποδίζει τη σχέση της ανιψιάς του. Δυστυχώς αυτό δεν το καταφέρνει και ο πρωταγωνιστής τρελαμένος από τον έρωτά του καταστρέφει όχι μόνο τον ίδιο αλλά και τους γύρω του.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης Γιώργος Νανούρης επιλέγει να διαδραματίσει το έργο αυτό σε μια άδεια σκηνή, όπου τα μόνα περιστασιακά σκηνικά αποτελούν 4 καρέκλες. Ορισμένοι ίσως να δυσαρεστήθηκαν από την έλλειψη επιπλέον σκηνικών, τα οποία θα μπορούσαν να αποδώσουν την όψη και των γειτονιών του Μπρούκλιν. Από την άλλη, όμως, η περιστρεφόμενη σκηνή του Θεάτρου Βεάκη, σε συνδυασμό με τον καπνό και τους ειδικούς φωτισμούς, δίνει μια δραματική ατμόσφαιρα για την εξέλιξη του έργου.

Πηγή εικόνας: athinorama.gr / Φωτογράφος: Ελίνα Γιουνανλή

Ο Δαδακαρίδης δίνει μια απίστευτη ερμηνεία που τονίζει πόσο δύσκολο είναι για έναν άνθρωπο να τιθασεύσει τα πάθη του. Η νευρικότητα, οι απότομες εντάσεις και η πάλη με τους δαίμονες του εαυτού του είναι που κάνουν την ερμηνεία του τόσο ξεχωριστή. Παράλληλα, η Ιωάννα Παππά ερμηνεύει εξαιρετικά μια τραγική ηρωίδα που όσο κι αν παλεύει αδυνατεί να προστατεύσει τον γάμο της και να αποτρέψει την καταστροφή.

Το «Ψηλά απ’ τη γέφυρα» συναντά την αρχαία ελληνική τραγωδία. Στο κέντρο αυτής βρίσκεται ένας απλός άνθρωπος και χαρακτήρες που είναι έρμαια των παθών τους οδηγούνται δίχως ελπίδα αποφυγής προς τη καταστροφή.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Ψηλά απ’ τη Γέφυρα | Εισιτήρια online! | Viva.gr, διαθέσιμο εδώ
  • ΨΗΛΑ ΑΠ’ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ / MILLER ARTHUR – politeianet, διαθέσιμο εδώ
  • Ψηλά απ’ τη Γέφυρα, του Άρθουρ Μίλερ σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη στο θέατρο Βεάκη – Culturenow.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ελένη Μανουδάκη
Ελένη Μανουδάκη
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Είναι φοιτήτρια στο Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης του Παντείου Πανεπιστημίου στην κατεύθυνση των Δημοσίων Θεσμών. Κατέχει άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας και καλή της γερμανικής. Είναι μέλος σε 2 χορευτικές ομάδες, μία ομάδα dancehall και μία ομάδα hip hop. Αφιερώνει πολύ χρόνο στην ζωγραφική και τη κατασκευή χειροποίητων έργων, όπου στοχεύει να ασχοληθεί επαγγελματικά με αυτό. Στον ελεύθερό της χρόνο πηγαίνει στο θέατρο και βλέπει σειρές και ταινίες, ενώ έχει ιδιαίτερη αδυναμία στον ελληνικό κινηματογράφο.