12.8 C
Athens
Τρίτη, 3 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΤι σημαίνουν, τελικά, τα χρώματα και με ποια κριτήρια επιλέγονται;

Τι σημαίνουν, τελικά, τα χρώματα και με ποια κριτήρια επιλέγονται;


Της Ευθυμίας Γκαμπέση,

Τα χρώματα, που βλέπουμε καθημερινά, μας προκαλούν διάφορα συναισθήματα και σκέψεις, επιδρώντας στην ψυχολογία μας, πράγμα που αξιοποιούν οι εταιρείες και οι ιστοσελίδες, προκειμένου να προσελκύσουν μεγαλύτερο αγοραστικό κοινό.

Το χρώμα του Ήλιου, που δεν είναι άλλο από το κίτρινο, αποτελεί ένα γήινο και φωτεινό χρώμα, που σχετίζεται με την πνευματικότητα. Συμβολίζει τη δημιουργία, τη χαρά και τη δόξα, αλλά και το μίσος και τη δειλία, ενώ κάποιοι το συνδέουν με τη ζήλια. Το κίτρινο είναι ένα έντονο χρώμα, καθώς μπορεί να τραβήξει εύκολα την προσοχή των άλλων. Εκφράζει τη νεότητα, ενώ «καθαρίζει» το μυαλό μας από τις άσχημες σκέψεις. Συνήθως, προτιμάται από ανθρώπους που βρίσκονται σε αναζήτηση έμπνευσης. Δε συναντάται τόσο συχνά στη φύση, γι’ αυτό και προσελκύει το ανθρώπινο μάτι. Αισθήματα που θα μπορούσε να προξενήσει είναι η ευτυχία και αισιοδοξία και αποτελεί ερέθισμα δημιουργικότητας. Εάν, λοιπόν, στόχος της επιχείρησής σας είναι να προσελκύσετε ανθρώπους και να τους κάνετε να αισθανθούν όμορφα, είτε με τον ίδιο τους τον εαυτό είτε με την αγορά του προϊόντος σας, τότε δε σας μένει κάποια άλλη επιλογή από το χαρούμενο κίτρινο χρώμα.

Πηγή εικόνας: pexels.com

Ένα πιο θερμό χρώμα από το κίτρινο, αλλά λιγότερο θερμό από το κόκκινο, είναι το πορτοκαλί. Είναι και αυτό ένα από τα χρώματα του Ήλιου, συμβολίζει τη χαρά, την ευτυχία, τη φιλία, τη ζεστασιά και την αισιοδοξία. Είναι χρώμα που εκφράζει φαντασία, δημιουργικότητα, αλλά και δυναμισμό. Σαν χρώμα επιλέγεται, συνήθως, από ανθρώπους που είναι φιλόδοξοι και έχουν ροπή στις απολαύσεις. Το πορτοκαλί μπορεί να μεταφέρει διάφορα μηνύματα. Κάποιοι το θεωρούν συνώνυμο της ζεστασιάς και της αισιοδοξίας. Άλλοι το μεταφράζουν ως πιθανό κίνδυνο και το θεωρούν επιθετικό. Το σίγουρο είναι ότι το πορτοκαλί είναι η τελευταία τάση του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Περνώντας στο χρώμα της φωτιάς, το κόκκινο, θα λέγαμε ότι είναι σύμβολο της δύναμης. Φυσικά, όπως είναι γνωστό, το κόκκινο είναι το χρώμα της αγάπης, του πάθους, του θυμού. Αυτό το θερμό χρώμα προκαλεί ένταση και συγκίνηση. Ξεχωρίζει ανάμεσα στο πλήθος, πράγμα που κάνει πολλούς ανθρώπους να επιλέγουν να φορέσουν ενδύματα κόκκινου χρώματος, ή να το χρησιμοποιήσουν σε έναν άλλο τομέα. Βέβαια, όπως γίνεται αντιληπτό, το κόκκινο χρώμα δε συμβολίζει μόνο ένα πράγμα, καθώς, από τη μία πλευρά, μπορεί να δηλώνει προειδοποίηση για να σταματήσει κάποιος, από την άλλη, συνδέεται μέχρι και με τα Χριστούγεννα. Σε γενικές γραμμές, όμως, είναι ένα χρώμα που χρησιμοποιείται συχνά, για να προειδοποιήσει και να δείξει μια επείγουσα κατάσταση, γι’ αυτό και προκαλεί ένταση στο χρήστη. Αυτό το χρώμα προτιμάται σε πολλές περιπτώσεις από διάσημες εταιρείες τροφίμων (π.χ. Burger king, McDonalds), διότι εντείνει το αίσθημα της πείνας. Σε κάθε περίπτωση, είναι ένα αμφιλεγόμενο χρώμα.

Πηγή εικόνας: pexels.com

Ένα πιο ήσυχο χρώμα είναι –αναμφίβολα– το μπλε. Το μπλε είναι το χρώμα του ουρανού, της θάλασσας και του αέρα. Σοβαρότητα, σταθερότητα, σχολαστικότητα, ορθολογικότητα, γλυκύτητα, καθαρή σκέψη και ηρεμία, δε θα μπορούσαν να συμβολίζονται με κανένα άλλο χρώμα, εκτός από το μπλε. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι ένα «εγκεφαλικό» χρώμα, αφού συνδέεται με το διαλογισμό και την περισυλλογή, γι’ αυτό και χρησιμοποιείται συχνά για χώρους εργασίας. Το μπλε εμπνέει εμπιστοσύνη, εντιμότητα και ασφάλεια.

Το πράσινο είναι το κατεξοχήν χρώμα της φύσης, αλλά και της ισορροπίας.  Συμβολίζει την ελπίδα, την αναγέννηση, την ωριμότητα και την ευημερία. Θεωρείται το χρώμα της αρμονίας, της κοινωνικής προσφοράς και του αλτρουισμού. Είναι το πιο κατευναστικό χρώμα που μπορούμε να βρούμε, καθώς φέρνει τη δυναμική ισορροπία ανάμεσα στο κίτρινο και το μπλε. Από επιχειρηματική άποψη, αποτελεί την ιδανική επιλογή, εάν θέλετε να προωθήσετε δραστηριότητες που γίνονται κοντά στη φύση, όπως κάμπινγκ ή ορειβασία. Παράλληλα, το πράσινο είναι το κατάλληλο χρώμα για να σχεδιάσετε ιστοσελίδες, που έχουν σχέση με το περιβάλλον και άλλα οικολογικά θέματα.

Πηγή εικόνας: pexels.com

Και μένουν για το τέλος τα πιο συνήθη χρώματα, το λευκό και το μαύρο, για τα οποία αμφιβάλλουν και πολλοί για το αν αποτελούν όντως χρώματα. Από τη μία, το λευκό δηλώνει την καθαρότητα της ψυχής, την πίστη, τη διαφάνεια, την αθωότητα, την αγνότητα. Αποτελεί το ιδανικό χρώμα για φόντο σε ένα site, καθώς είναι το πιο «συνηθισμένο» χρώμα, αλλά, για αυτόν, ακριβώς, το λόγο, θα πρέπει να το αποφύγετε σε περιπτώσεις call–to–action buttons, καθώς δεν αυξάνεται η διάδραση με τους πελάτες. Από την άλλη, το μαύρο δείχνει δύναμη, κομψότητα και μυστήριο. Δεν εκλείπουν, όμως, και τα συναισθήματα φόβου, που προκαλούνται από αυτό το χρώμα. Αρκετά συχνά, επιλέγεται από ανθρώπους που θέλουν να επιβληθούν. Συναντάται σε προϊόντα υψηλής αξίας και ειδικές εκδόσεις. Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, το γεγονός ότι το μαύρο χρώμα έχει συχνά μεγαλύτερη απήχηση στο ανδρικό κοινό, γι’ αυτό και χρησιμοποιείται ευρέως σε προϊόντα τεχνολογίας και fitness.

Το κόκκινο, το πορτοκαλί, το μαύρο και το μπλε royal χρησιμοποιούνται από εταιρείες που απευθύνονται σε πιο ευκατάστατους πελάτες, ενώ το ροζ, το γαλάζιο και το φούξια προσελκύουν πιο καθημερινό κοινό και υιοθετούνται, κυρίως, από εταιρείες που σχετίζονται με τη μόδα. Όπως κάθε marketing τακτική, η διαδικασία για να επιλέξετε τα σωστά χρώματα για το website σας ξεκινά από τον προσδιορισμό του target market. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η σήμανση του λευκού. Στον δυτικό κόσμο, συμβολίζει την αγνότητα και τη γαλήνη. Στην Κίνα, όμως, το λευκό αποτελεί σύμβολο του θανάτου και του πένθους. Πριν επιλέξετε, λοιπόν, το σωστό χρώμα για το website σας, μελετήστε προσεκτικά τις σημάνσεις των χρωμάτων για το επιθυμητό target market. Για παράδειγμα, ένα e–shop που προωθεί μέλι από ντόπιους παραγωγούς είναι έξυπνο να σχεδιαστεί με χρυσό και λευκό. Το χρυσό μπορεί εύκολα να συσχετιστεί στο μυαλό του χρήστη με το μέλι, επομένως τον κάνει να νιώθει οικειότητα μέσα στο site, άρα και ασφάλεια με την επιλογή του. Το λευκό δημιουργεί ένα μοντέρνο contrast με το χρυσό και δίνει ένα πολυτελές αποτέλεσμα. Βέβαια, η λάθος επιλογή χρωμάτων μπορεί να οδηγήσει στα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα, είναι, πάντως, βέβαιο πως η επιλογή τους πρέπει να γίνει με σωστά κριτήρια για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • 10 χρώματα και τι σημαίνουν για τη ψυχολογία μας, erlac.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Η «ψυχολογία» των χρωμάτων…, mydesigndrops.com, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ευθυμία Γκαμπέση, Διευθύντρια Έκδοσης
Ευθυμία Γκαμπέση, Διευθύντρια Έκδοσης
Γεννήθηκε το 2003 στην Καστοριά, όπου και μεγάλωσε. Βρίσκεται στο τέταρτο έτος του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και κατέχει την αγγλική και την ισπανική γλώσσα. Είναι λάτρης της γυμναστικής, του χορού και των ταξιδιών, ενώ στον ελεύθερό της χρόνο διαβάζει λογοτεχνικά βιβλία.