17.6 C
Athens
Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςΠώς καθορίζεται η αγάπη στα σύγχρονα χρόνια; Από τη ματιά της καλλιτεχνικής...

Πώς καθορίζεται η αγάπη στα σύγχρονα χρόνια; Από τη ματιά της καλλιτεχνικής έκθεσης Modern Love του ΕΜΣΤ


Της Μαρίλιας Μπλέτσα, 

Η Modern Love (Η αγάπη στα χρόνια της ψυχρής οικειότητας) είναι η ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ (Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης). Η έκθεση φιλοξενεί έργα από Έλληνες και από διεθνείς καλλιτέχνες. Θα τη χαρακτηρίζαμε επίκαιρη έκθεση, καθώς μέσα από το περιεχόμενό της ξεδιπλώνεται το πόσο απρόσωπες έχουν γίνει οι ανθρώπινες σχέσεις στον σύγχρονο κόσμο. Το πώς οι ηλεκτρονικές συσκευές έχουν στοιχειώσει τη ζωή μας, αλλά και τα συναισθήματά μας. Ζούμε σε μια εποχή που την καταβάλλει η εξάρτηση από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η παγκοσμιοποίηση και ο καπιταλισμός. «Επιβιώνουμε» σε χρόνια όπου δεν ξέρουμε πώς να εκφραζόμαστε, πώς να εκδηλώνουμε τα συναισθήματά μας, πώς να είμαστε αυθόρμητοι, εκτός αν έχουμε την προστασία της ευκολίας που μας παρέχει μια οθόνη και ένα πληκτρολόγιο. Τότε είναι ο πιο εύκολος και απρόσωπος τρόπος. Δεν είναι, όμως, αυτή η ουσία των πραγμάτων. Και αυτό είναι το πρόβλημα στις σύγχρονες γενιές, δεν καταλαβαίνουν τις έννοιες του έρωτα και της αγάπης, διότι έχουν γίνει όλα τόσο επιφανειακά και τόσο άψυχα, πατώντας τα κουμπιά ενός πληκτρολογίου μιας συσκευής.

Πηγή Εικόνας: emst.gr

Σταθερά απομακρυνόμαστε από τους εαυτούς μας και από τους άλλους. Το σκηνικό που δημιουργείται αφορά το πόσο μπορούμε να απομακρυνθούμε από τους άλλους κι όχι το πόσο κοντά μπορούμε να φτάσουμε μαζί τους. Αποτέλεσμα αυτού είναι πως βιώνουμε την αποξένωση, τη μοναξιά στους σύγχρονους ρυθμούς της κοινωνίας. Επιπλέον, οι άνθρωποι έχουν υιοθετήσει  έναν εικονικό και εγωκεντρικό τρόπο σκέψης, που οδηγεί στις εμμονές της αυτοπροβολής και του ναρκισσισμού. Τους απασχολεί, δηλαδή, σε μεγάλο βαθμό το πώς θα είναι η εικόνα τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, χωρίς αυτό απαραίτητα να συνάδει και με την πραγματικότητα. Ο σημερινός άνθρωπος έχει μπερδευτεί για το τι ανήκει στη δημόσια και τι στην ιδιωτική ζωή. Το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο για να υπάρξουμε είναι να είμαστε αυτό που είμαστε, αυτό που νιώθουμε. Το πιο δύσκολο πράγμα για να υπάρξουμε είναι να είμαστε αυτό που οι άλλοι θέλουν να είμαστε, αλλά αυτό είναι το σκηνικό στο οποίο ζούμε. Κι αυτό πηγάζει από την επιρροή που έχει η ψηφιακή ζωή και τα λανθασμένα πρότυπα που προβάλλονται, καθώς καθιστούν το κυνήγι της ευτυχίας ένα φτηνά, ακριβό σπορ.

Το ύψιστο αγαθό της ζωής είναι η αγάπη. Η σωστή αγάπη άνευ ορίων είναι ελευθερία και δύναμη, που απομακρύνει τις συγχύσεις και τις καταπιέσεις του σημερινού ανθρώπου. Οι σημερινοί άνθρωποι δεν ξέρουν να ζουν. Έχουν γίνει σκληροί, αναίσθητοι και καταναλωτικοί. Όμως, η αγάπη δεν αγοράζεται, αλλά διεκδικείται μέσω διαρκούς προσπάθειας εκδήλωσης των συναισθημάτων και όχι με ένα μήνυμα από τον υπολογιστή. Οι συσκευές δημιουργούν μια ψεύτικη εικόνα ως υποκατάστατο της ανθρώπινης επαφής και παρουσίας. Όλα τα παραπάνω αποτυπώνονται με έναν ξεχωριστό καλλιτεχνικό τρόπο στη συγκεκριμένη έκθεση του ΕΜΣΤ.

Πηγή Εικόνας: reporter.gr

Όταν έρχεσαι αντιμέτωπος με την πραγματικότητα μέσω της τέχνης, πυροδοτείται μια δημιουργική κριτική, τόσο για τον ίδιο μας τον εαυτό όσο και για την κοινωνία στην οποία ζούμε. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την έκθεση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, που επιμελείται η καλλιτεχνική διευθύντρια Κατερίνα Γρέγου, όπου απεικονίζεται πλήρως ο ρόλος και η μορφή της αγάπης και, γενικότερα, της συναισθηματικής μας ζωής στις μέρες μας, με έναν διαφορετικό και αληθινό τρόπο.

Είναι μια ενδιαφέρουσα έκθεση που σας παροτρύνω να την επισκεφτείτε, αλλά και να αναλογιστείτε, βλέποντας τα εκθέματα, πώς θα ξαναβρούμε την τρυφερότητά μας, τα μονοπάτια του έρωτα, το άρωμα του κόσμου και της ψυχής μας.

Καλλιτέχνες: Gabriel Abrantes, Ανδρέας Αγγελιδάκης, Melanie Bonajo, Candice Breitz, Laura Cemin, Benjamin Crotty, Κυριακή Γονή, David Haines, Juliet Jacques, Sanam Khatibi, Mahmoud Khaled, Duran Lantink, Ariane Loze, Μαρία Μαυροπούλου, Lauren Lee McCarthy, Kyle McDonald, Marge Monko, Εύα Παπαμαργαρίτη, Peter Puklus, Γιώργος Πρίνος, Marijke De Roover, Margaret Salmon, Hannah Toticki, István Zsíros.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Η ΑΓΑΠΗ / BUSCAGLIA F. LEO, politeianet.gr, διαθέσιμο εδώ
  • MODERN LOVE – Η ΑΓΑΠΗ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΡΗΣ ΟΙΚΕΙΟΤΗΤΑΣ, ΕΜΣΤ, διαθέσιμο εδώ
  • Έκθεση «Modern Love» στο ΕΜΣΤ: Η αγάπη και οι ανθρώπινες σχέσεις στην εποχή της ψηφιακής τεχνολογίας, YouTube, διαθέσιμο εδώ


 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρίλια Μπλέτσα
Μαρίλια Μπλέτσα
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 2002. Σπουδάζει στο Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δ.Π.Θ. Γνωρίζει αγγλικά και γαλλικά, καθώς έχει συμμετάσχει και σε διάφορα γαλλόφωνα συνέδρια στην Ευρώπη. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα πολιτιστικά δρώμενα και τη μουσική, είναι μέλος διάφορων πολιτιστικών φοιτητικών ομάδων. Στον ελεύθερο της χρόνο, της αρέσει να παρακολουθεί θεατρικές και μουσικές παραστάσεις. Ονειρεύεται να ταξιδέψει σε κάθε γωνιά του πλανήτη, για να μάθει κάθε πολιτισμό και να γνωρίσει την ιστορία της τέχνης κάθε κουλτούρας.