Της Μαριάννας Τέλλη,
Για τους περισσότερους, η πολυβραβευμένη ηθοποιός Jodie Comer αποτελεί ένα πρόσωπο γνωστό τόσο από την ερμηνεία της στο ρόλο της “Villanelle” στην διεθνώς επιτυχημένη σειρά του BBC, Killing Eve, όσο και από ταινίες όπως το The Last Duel, το Help και το Free Guy. Επομένως, αναμενόμενη ήταν η γεμάτη αίθουσα «Νίκος Σκαλκώτας» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών για το θεατρικό της ντεμπούτο στον μονόλογο της Suzie Miller Prima Facie. Η παράσταση, μαγνητοσκοπημένη στο Θέατρο Harold Pinter, στο West End του Λονδίνου για το διεθνές κοινό, έγινε γρήγορα sold out, παίρνοντας μάλιστα και παράταση.
Το Prima Facie, ένας εξαιρετικά δυνατός μονόλογος έρχεται να συμμετάσχει στον (δυστυχώς) πάντα επίκαιρο διάλογο για τη σεξουαλική κακοποίηση, αλλά και για τον ρόλο της δικαιοσύνης και του συστήματος στην αντιμετώπιση του φαινομένου. Η Miller, πρώην δικηγόρος με εξειδίκευση στα ανθρώπινα δικαιώματα και στα δικαιώματα των παιδιών, φέρνει σε πρώτο πλάνο τα θύματα, όχι μόνο με αυτή τους την ιδιότητα, αλλά ως ολοκληρωμένα άτομα με ταυτότητα, και διερευνά πώς το νομικό σύστημα, ένα σύστημα που φέρεται ως προστάτης, εν τέλει απλώς τα θυματοποιεί εκ νέου. Μετά την πρώτη παρουσίασή του στο Σίδνεϋ το 2019, το έργο αποτέλεσε επιτυχία και τιμήθηκε το 2020 από την Ένωση Αυστραλών Κριτικών με το βραβείο για την καλύτερη παραγωγή στις κατηγορίες θεάτρου, κινηματογράφου και τηλεόρασης, καθώς και με το βραβείο του καλύτερου δράματος, ενώ παράλληλα απέσπασε και το βραβείο David Williamson για το καλύτερο θεατρικό κείμενο του έτους 2020.
Ο μονόλογος αφορά την Tessa, μία νέα, δυναμική δικηγόρο, η οποία κατάφερε να γίνει μια από τις καλύτερες ποινικολόγους της γενιάς της, παρά τις ταπεινές της καταβολές. Το κοφτερό μυαλό και το πείσμα της την οδήγησαν, πρώτα, στη νομική σχολή του Cambridge και, στη συνέχεια, σε ένα από τα καλύτερα δικηγορικά γραφεία, με το βιογραφικό της να χαρακτηρίζεται αποκλειστικά από επιτυχίες, ιδιαίτερα στις υποθέσεις σεξουαλικών παρενοχλήσεων. Καθαρόαιμη δικηγόρος, καταφέρνει να αθωώσει κάθε της πελάτη. Όμως, όταν η ίδια πέσει θύμα κακοποίησης, θα βρεθεί στην αντίθετη πλευρά του δικαστηρίου και θα αναγκαστεί να αναθεωρήσει το σύστημα που τόσα χρόνια υπηρετούσε πιστά.
Οι σχεδόν δύο ώρες εξιστόρησης του μονολόγου ζωντανεύουν με έναν μοναδικό τρόπο από την Comer, η οποία περνάει με φυσικότητα από τον ένα ρόλο στον άλλο, επιβεβαιώνοντας τη φήμη της ως «χαμαιλέοντα» και στη θεατρική σκηνή. Καταφέρνει να μαγνητίσει τον θεατή από την πρώτη κιόλας φράση της, ενώ παράλληλα καταφέρνει να δημιουργήσει την εικόνα κάθε σκηνής που διηγείται, με μοναδικό της εργαλείο την ερμηνεία της. Η γενικότερη ατμόσφαιρα ολοκληρώνεται μέσω της ευφυούς σκηνοθεσίας του Justin Martin, η οποία χρησιμοποιεί τον ήχο, τα φώτα, τις ενδυμασίες και το σκηνικό του δικηγορικού γραφείου για να εξαλείψει οποιοδήποτε στοιχείο χαρακτηρίζει συνήθως τους μονολόγους κουραστικούς.
Αντιθέτως, το Prima Facie έχει πολύ μεγαλύτερη ζωντάνια από πολλά «παραδοσιακά» έργα. Από τη στιγμή που ξεκινάει να μιλάει η Τέσσα μέχρι και την στιγμή που τελειώνει το έργο, ο θεατής δεν μπορεί παρά μόνο, καθηλωμένος, να παρασυρθεί από τη ροή της ιστορίας, να γελάσει, να κλάψει, να θυμώσει, και γενικά να νιώσει. Παράλληλα, εγείρει ερωτήματα για τη φύση του δικαστικού συστήματος, για την δικαιοσύνη, αλλά και για το πέπλο της πατριαρχικής επιρροής που καλύπτει κάθε πτυχή της ζωής μας.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Prima Facie | Starring Jodie Comer, διαθέσιμο εδώ
- National Theatre Prima Facie -Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, διαθέσιμο εδώ