Της Ανθής Ντόλα,
Στο επίκεντρο της ιταλικής Κυβέρνησης βρίσκεται το ζήτημα της διαφάνειας της αγοράς των καυσίμων. Η Κυβέρνηση της Giorgia Meloni ενέκρινε ένα νέο διάταγμα αναφορικά με αυτό το ζήτημα, ενώ παρακολουθείται σε καθημερινή βάση η μεταβολή των σχετικών τιμών. Αναλυτικότερα, η Ιταλίδα Πρωθυπουργός κατέστησε υποχρεωτική την ανάρτηση της μέσης τιμής των καυσίμων σε κάθε πρατήριο της Ιταλίας, παρόλο που ο κυβερνητικός εταίρος Forza Italia διαφωνεί με αυτή την κίνηση.
Ο Ιταλός Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενεργειακής Ασφάλειας, Gilberto Pichetto Fratin, δήλωσε στο κρατικό κανάλι Rai πως «τις επόμενες μέρες αναμένεται σταθεροποίηση των τιμών βενζίνης και ντίζελ», ενώ, παράλληλα, δεσμεύτηκε ότι όταν οι τιμές «υπερβαίνουν τα 2 ευρώ το λίτρο, θα πρέπει να δίνονται συγκεκριμένες εξηγήσεις». Αξίζει σε αυτό το σημείο να αναφερθεί πως η τιμή της βενζίνης έχει αυξηθεί σε πάνω από 2 ευρώ ανά λίτρο από τις αρχές Ιανουαρίου. Αυτό οφείλεται εν μέρει στο ότι δεν υπάρχει έκπτωση στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης που εισήγαγε η προηγούμενη Κυβέρνηση του τότε Πρωθυπουργού Mario Draghi και δεν άλλαξε κάτι τώρα επί Meloni.
Οι παραπάνω δηλώσεις, ωστόσο, επιβεβαιώνουν το γεγονός πως η ιταλική Κυβέρνηση τη δεδομένη στιγμή δεν έχει σκοπό να μειώσει τους κρατικούς φόρους στα καύσιμα. Με αυτό τον τρόπο εξάλλου εξασφαλίζονται €500 εκατ. τον μήνα –πόροι οι οποίοι χρησιμοποιούνται «για την αύξηση των κατώτερων συντάξεων και τη μείωση των φόρων που πληρώνουν οι εργαζόμενοι»– όπως περιέγραψε ο αρμόδιος Yπουργός για τις σχέσεις με το Κοινοβούλιο, Luca Ciriani.
Με σκοπό να διευκολύνει τους πολίτες, η Κυβέρνηση της Meloni δίνει τη δυνατότητα στις ιδιωτικές επιχειρήσεις να προσφέρουν σε κάθε εργαζόμενο κουπόνι βενζίνης μέχρι και €200. Παράλληλα, η ιταλική οικονομική αστυνομία θα αξιολογήσει τα στοιχεία που έχει συλλέξει το προηγούμενο χρονικό διάστημα, έπειτα από ελέγχους που πραγματοποίησε, μιας και που η Κυβέρνηση θεωρεί ότι η άνοδος των τιμών μπορεί να εξηγηθεί από την κερδοσκοπία των εμπόρων βενζίνης. Ωστόσο, η Forza Italia, ένας μικρότερος εταίρος του συνασπισμού, διαφωνεί. Τα στοιχεία των ελέγχων θα αποσταλούν στην Εθνική Αρχή για το Αδιάβλητο του ανταγωνισμού και της αγοράς, με σκοπό να ελεγχθεί αν κάποιο πρατήριο έχει πράγματι παραβιάσει την ισχύουσα νομοθεσία.
Μπορεί να υπάρχει επιθυμία ελέγχου και περιορισμού της ανεξέλεγκτης κοστολόγησης της βενζίνης, αλλά είναι δύσκολο να επιτευχθούν αυτοί οι δύο στόχοι. Επιπλέον, το γεγονός πως είναι στην κρίση του κάθε εργοδότη αν θα μπορέσει να παρέχει το κουπόνι της βενζίνης στους εργαζομένους της εταιρείας, ίσως προκαλεί δυσπιστία και στο σύνολο των Ιταλών πολιτών. Το πιθανότερο σενάριο είναι η πλειονότητα των επιχειρηματιών να αποφύγουν αυτήν την παροχή προς τους εργαζομένους τους, με αποτέλεσμα το ζήτημα να μένει άλυτο, χωρίς κάποια συγκεκριμένη ελάφρυνση προς τους πολίτες ή τουλάχιστον στην πλειονότητα των πολιτών που δυσκολεύονται οικονομικά.
Τα έσοδα που προκύπτουν από το ποσοστό του κρατικού φόρου στα καύσιμα μπορεί να είναι σωτήρια για το ιταλικό κράτος, αλλά επιβαρύνουν τους πολίτες, οι οποίοι θα είναι δυσαρεστημένοι με την κατάσταση που πρόκειται να επικρατήσει το επόμενο τρίμηνο. Η ιταλική Κυβέρνηση βρίσκεται σε δυσμενή θέση, η οποία χρειάζεται λεπτούς χειρισμούς, ώστε να μην αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Ιταλία: Υποχρεωτική ανάρτηση των μέσων τιμών στα πρατήρια, χωρίς νέα μείωση των φόρων, Πρώτο Θέμα, διαθέσιμο εδώ
- Ιταλία: Κουπόνια βενζίνης έως και 200 ευρώ στους εργαζομένους – Δεν μειώνεται ο φόρος στα καύσιμα, CNN.gr, διαθέσιμο εδώ