Της Γεωργίας Σκαμπελτζή,
Την περασμένη Δευτέρα, επαναλειτούργησε το 9ο Δημοτικό Σχολείο Σερρών, μία εβδομάδα μετά το τραγικό συμβάν της 5ης Δεκεμβρίου και τον θάνατο του 11χρονου μαθητή, συνέπεια της έκρηξης που σημειώθηκε στο λεβητοστάσιο της σχολικής μονάδας κατά τη διάρκεια του σχολικού προγράμματος. Όσον αφορά το κομμάτι της απονομής ευθυνών σε επίπεδο αυτοδιοίκησης, έχει ήδη διαταχθεί η διενέργεια Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης (ΕΔΕ) για τη διαπίστωση τέλεσης ή μη πειθαρχικών παραπτωμάτων από προσωπικό που υπηρετεί στον Δήμο Σερρών.
Με πρωτοβουλία της Διεύθυνσης της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών και τη συνδρομή του Δήμου Σερρών, πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις ψυχολόγων του Κέντρου Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς των μαθητών, προκειμένου να βοηθήσουν όλες τις πλευρές στο δύσκολο έργο του επόμενου χρονικού διαστήματος.
Ενώ κινούνται οι διαδικασίες προκειμένου να βρεθεί ο υπεύθυνος, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί επέστρεψαν στα καθήκοντά τους συντετριμμένοι από το γεγονός. Η πρώτη μέρα επαναλειτουργίας του σχολείου βρήκε μουδιασμένους τους μαθητές, όπως είναι άλλωστε φυσικό. Γι’ αυτό και κρίθηκε απαραίτητη η παρουσία ψυχολόγου σε κάθε αίθουσα, με σκοπό να συνδράμει στη διαχείριση του πένθους και του σοκ λόγω της απώλειας του συμμαθητή τους. Πένθος είναι η προσαρμογή στο γεγονός της απώλειας και συνοδεύεται από τον θρήνο. Επομένως, πρωταρχικός στόχος είναι να κατανοήσουν πώς το παιδί βιώνει το πένθος και να βρουν τον τρόπο να το βοηθήσουν.
Δυστυχώς, αρκετά παιδιά κατά τη διάρκεια των σχολικών τους χρόνων έρχονται αντιμέτωπα με κάποια απώλεια στο στενό οικογενειακό ή κοινωνικό τους περιβάλλον, η οποία ενδεχομένως να έχει καθοριστική σημασία για το υπόλοιπο της ζωής τους. Στη συγκεκριμένη, όμως, περίπτωση, η απώλεια αφορά το σύνολο του σχολείου, τα παιδιά, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς. Το σχολικό περιβάλλον είναι εκείνο το μέρος στο οποίο οι μαθητές θα αναζητήσουν εκ νέου τη σταθερότητα και την ασφάλεια για να προχωρήσουν, να εκφράσουν τον πόνο, τους προβληματισμούς και τους πιθανούς φόβους τους.
Η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών από ειδικούς θα βοηθήσει στην ψυχολογική στήριξη αλλά και στην αποδοχή ενδεχόμενων αντιδράσεων των παιδιών, οι οποίες είναι φυσιολογικό να υπάρχουν. Είναι σημαντικό να αποδεχθούν όλοι τα συναισθήματα που αναδύονται στην ψυχή τους, να έχουν τον χώρο και τον χρόνο να εκφραστούν και τελικά να ανακουφιστούν.
Η αντιμετώπιση της κατάστασης μόνο εύκολη διαδικασία δεν αποτελεί. Η αποδοχή του γεγονότος και η προσπάθεια προσαρμογής στα νέα δεδομένα θα αποτελέσει το εναρκτήριο λάκτισμα για τη διαχείριση της κατάστασης. Μέσω της βοήθειας του ψυχολόγου, θα αντιληφθούν σε ποιο βαθμό τους επηρεάζει η απώλεια, θα συνειδητοποιήσουν το βίωμα των ίδιων, κυρίως όλων όσοι ήταν παρόντες, και μέσω της επικοινωνίας και της ανάπτυξης μιας σχέσης εμπιστοσύνης θα κάνουν το πρώτο βήμα για την προσαρμογή στα νέα δεδομένα.
Κλείνοντας, είναι βέβαιο ότι η παρουσία ψυχολόγων στα σχολεία είναι ιδιαίτερα σημαντική, είτε συνδέεται με κάποιο γεγονός είτε όχι. Η συνεργασία του σχολείου με φορείς και ειδικούς παρέχει μια ασφάλεια στην αντιμετώπιση διάφορων ζητημάτων και είναι καλό να αναπτυχθεί περαιτέρω. Ιδιαίτερα στην περίπτωση του πένθους, η συμβολή ειδικών ψυχικής υγείας κρίνεται το λιγότερο απαραίτητη.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Η αντιμετώπιση της απώλειας και του πένθους στη σχολική κοινότητα, 1stprimaryschooldiavata.gr, διαθέσιμο εδώ
- Επαναλειτουργεί το 9ο Δημοτικό Σχολείο Σερρών από τη Δευτέρα, sertharros.gr, διαθέσιμο εδώ