Της Ελένης Μπαλγκουράνου,
Το οικονομικό περιβάλλον χαρακτηρίζεται από έντονη κινητικότητα και μεταβλητότητα. Οι επιχειρήσεις επιδιώκουν να αυξήσουν τον ρυθμό ανάπτυξής τους, πάντα με απώτερο σκοπό τη μεγιστοποίηση των κερδών και τη γενικότερη επέκτασή τους. Το μεγαλύτερο κύμα ανάπτυξης μιας εταιρείας προέρχεται από το εσωτερικό της περιβάλλον, κυρίως μέσω επενδύσεων κεφαλαίου. Ένα από τα τυπικά παραδείγματα ανάπτυξης μιας επιχείρησης αποτελούν οι συγχωνεύσεις. Θέμα το οποίο θα αναλυθεί στο εν λόγω άρθρο και δη, η συγχώνευση των εταιρειών Heinz και Kraft.
Το σκεπτικό πίσω από την απόφαση των οικονομικών διευθυντών να προχωρήσουν σε συγχώνευση είναι, καταρχάς, η αύξηση της αξίας της εταιρείας. Αν οι εταιρίες Α και Β συγχωνευτούν και δημιουργήσουν μία εταιρεία Γ, η οποία φυσικά θα έχει μεγαλύτερη αξία και από τις δύο, τότε παρουσιάζονται συνέργειες. Αυτές διακρίνονται σε: λειτουργικές και χρηματοοικονομικές οικονομίες, φορολογικές επιπτώσεις, αποτελεσματικότητα σε διοικητικό επίπεδο, αλλά και εν γένει αύξηση της εταιρείας, επειδή μειώνεται ο ανταγωνισμός. Όσον αφορά τα φορολογικά οφέλη, αν η εταιρία Α, η οποία είναι επικερδής και φορολογείται υψηλότερα σε σχέση με την εταιρία Β –στην οποία π.χ. υπάρχουν συσσωρευμένες ζημίες– η εταιρία Γ που θα δημιουργηθεί θα βοηθήσει να εξοικονομηθεί κόστος, λόγω μειωμένης φορολογίας.
Έτσι, είναι σαφές πως ακόμα ένα από τα κίνητρα των εξαγορών και συγχωνεύσεων είναι η μείωση του κόστους. Τον Αύγουστο του 2015, η εταιρία τροφίμων Kraft και η Heinz, η οποία διαθέτει τυποποιημένα φασόλια και σάλτσα κέτσαπ, συγχωνεύτηκαν και τότε ανακοίνωσαν περικοπή 2.500 θέσεων εργασίας από τις 46.600 θέσεις που υπήρχαν και στις δύο εταιρείες. Στο εν λόγω σημείο πρέπει να σημειωθεί ότι αφορούσαν μισθωτούς και όχι εργάτες, οι οποίοι απασχολούνταν σε τομείς μάρκετινγκ, πωλήσεων και χρηματοοικονομικών υπηρεσιών. Η εξαγορά σχεδιάστηκε από την Berkshire Hathaway και την επενδυτική εταιρεία 3G Capital, με την τελευταία να φημίζεται για τις μειώσεις κόστους στις εταιρείες στις οποίες επενδύει. Αξίζει να σημειωθεί ότι ένας από τους ιδρυτές της επενδυτικής 3G Capital ήταν και οικονομικός διευθυντής της Kraft Heinz. Στα τέλη του 2017, τα διευθυντικά στελέχη ανακοίνωσαν ότι συγκεντρώθηκαν $1,5 δις από οικονομίες. Επίσης, βελτιώθηκε το λειτουργικό κέρδος της Kraft Heinz, λόγω της δυνατότητας που απέκτησε για αποτελεσματικότερη χρηματοδότηση δανεισμού (διότι η Kraft διέθετε καλύτερη πιστοληπτική ικανότητα από την Heinz). Η περικοπή των 2.500 θέσεων εργασίας συνδυάστηκε με την αναστολή των παραγωγικών μονάδων και σύμφωνα με τα στελέχη της εταιρείας, οι λειτουργικές δαπάνες μειώθηκαν αισθητά. Ως φυσικό επακόλουθο, η διαδικασία λήψης αποφάσεων καθίσταται ταχύτερη, αυξάνοντας, παράλληλα, τη διαφάνεια και τη λογοδοσία.
Πράγματι, η επικείμενη συγχώνευση δύο εταιριών, βάσει της θεωρίας, είναι η αποκόμιση οφελών. Ωστόσο, οι περισσότεροι οικονομολόγοι ισχυρίστηκαν ότι η μείωση του κόστους αποτέλεσε την επίφαση, καθώς παρά το γεγονός ότι ενισχύθηκε η ανακύκλωση και ελαχιστοποιήθηκε η ενέργεια, το πραγματικό κόστος που όντως μειώθηκε ήταν το εργατικό δυναμικό. Οι αντιδράσεις που επέσυρε η συγχώνευση αυτή αφορούσαν και θεμελιώνονταν σε αντιλαϊκές αποφάσεις βασισμένες στον βωμό του κέρδους.
Οι απόψεις για τη συγχώνευση των δύο εταιριών Kraft-Heinz διίστανται. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι η κίνηση αυτή έδειξε το σκληρό πρόσωπο του καπιταλισμού, το οποίο έχει ως στόχο τη μεγιστοποίηση του κέρδους. Από την άλλη πλευρά, αρκετοί επίσης τάχθηκαν υπέρ της συγχώνευσης, καθώς τέτοιες κινήσεις, όπως η μείωση του ανθρωπίνου δυναμικού, είναι απαραίτητες για την επίτευξη της μακροχρόνιας ευημερίας.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Βασίλης Μ. Παπαδάκης, Στρατηγικές των Επιχειρήσεων: Ελληνική και Διεθνής Εμπειρία, Τόμος Α’, 7η έκδοση, εκδ. Μπένου
- Eugene F. Brigham, Michael C. Ehrhardt, Roland Fox, Χρηματοοικονομική Διοίκηση: από τη θεωρία στην πράξη, εκδ. Π. Χ. Πασχαλίδης & Broken Hill, 2019
- Kraft Heinz slashes 2500 jobs across Canada and US, hcamag.com, διαθέσιμο εδώ
- Συγχώνευση-μαμούθ για Kraft και Heinz, marketleader.gr, διαθέσιμο εδώ