Της Εμιλένας Πούπα,
Ήδη από την αρχαιότητα οι Έλληνες είχαν δημιουργήσει αποικίες στην κάτω Ιταλία, με την αποικία της Κύμης να βρίσκεται πολύ κοντά στην Νάπολη. Όπως είναι γνωστό, οι αρχαίοι θεωρούσαν τα μαντεία ως πύλες για να μπορέσουν οι θεοί να απευθυνθούν στους ανθρώπους και τα εξυμνούσαν ιδιαίτερα. Το μαντείο της Κύμης, λοιπόν, αποτελεί ένα από αυτά και συγκαταλέγεται στα σπουδαιότερα εκείνης της εποχής. Η ιέρεια του απολλώνιου μαντείου ονομαζόταν Κυμαία Σίβυλλα και οι εγκυρότητα των προβλέψεών της ήταν πολύ διαδεδομένη.
Αρχικά υπήρχαν πολλές Σίβυλλες στην αρχαιότητα, με κοινό χαρακτηριστικό την προφητική τους ιδιότητα και ανά περίπτωση προσδιοριζόταν η καταγωγή τους. Επρόκειτο για γυναίκες με μαντικές ικανότητες που προφήτευαν αυθόρμητα χωρίς προηγουμένως να έχουν ερωτηθεί, σε αντίθεση με αυτό που συνέβαινε για παράδειγμα στο μαντείο των Δελφών, όπου οι επισκέπτες απευθύνονταν με ερωτήσεις στην Πυθία. Η σημασία της Κυμαίας Σίβυλλας στους ρωμαϊκούς θρύλους ήταν μεγάλη, με αποτέλεσμα να γίνει η πιο διάσημη μεταξύ των Ρωμαίων. Με βάση τις αρχαίες πηγές και κυρίως τον Βιργίλιο, για να συμβουλευτεί τον Απόλλωνα έμπαινε μέσα σε μια θαλάσσια σπηλιά.
Ο μύθος που συνοδεύει τη Σίβυλλα της Κύμης κάνει λόγο για τον ήρωα της Τροίας Αινεία, και τον χρησμό που έλεγε ότι θα γινόταν ιδρυτής μιας μεγάλης δυναστείας. Σύμφωνα με τις αναφορές του Βιργίλιου στο έργο του «Αινειάδα», μετά τη φυγή του από την Τροία, ο Αινείας έφτασε στο Λάτιο κι επισκέφτηκε το μαντείο. Εκεί η μάντισσα τον συνόδευσε στο ταξίδι του στον Κάτω κόσμο και τον οδήγησε στο βασίλειο των νεκρών για να συναντήσει τον πατέρα του. Η Σίβυλλα λειτούργησε, δηλαδή, ως γέφυρα μεταξύ των δύο κόσμων, των ζωντανών και των νεκρών.
Όπως περιγράφει λεπτομερώς στο 6ο του βιβλίο ο Βιργίλιος, αφού πρώτα συνάντησε παλιούς του γνώριμους, στη συνέχεια αντίκρυσε συγκινημένος τον πατέρα του. Ο Αγχίσης, λοιπόν, διαβεβαίωσε τον γιο του ότι θα έχει ένα λαμπρό μέλλον και θα εξουσιάσει μια αυτοκρατορία με κέντρο τη Ρώμη. Πράγματι, η προφητεία του νεκρού πατέρα του βγήκε αληθινή και ο Αινείας έγινε βασιλιάς της περιοχής που μετέπειτα έμελλε να γίνει η ρωμαϊκή αυτοκρατορία.
Οι προβλέψεις της Κυμαίας Σίβυλλας ήταν πάντοτε έγκυρες και η ίδια ήταν πολύ σεβαστή στο ρωμαϊκό βασίλειο. Για αυτό τον λόγο ό,τι έλεγε γράφτηκε σε κείμενα, τα οποία μετέπειτα αγόρασε ο τελευταίος βασιλιάς της Ρώμης, ο Ταρκύνιος ο Περήφανος, πληρώνοντας μάλιστα ένα πολύ μεγάλο ποσό. Την περίοδο, λοιπόν, της ρωμαϊκής δημοκρατίας, επιτρεπόταν μόνο σε 15 άτομα να έχουν πρόσβαση σε αυτά τα κείμενα, που αποτελούσαν επτασφράγιστο μυστικό. Τα «Σιβυλλικά κείμενα» φυλάσσονταν κάτω από το Καπιτώλιο στη Ρώμη. Σε περιόδους κρίσης, οι άνθρωποι κατέφευγαν στα βιβλία αυτά για να βρουν λύσεις μέσα από τις έγκυρες προφητείες.
Μεταξύ άλλων, φημολογείται ότι η Σίβυλλα της Κύμης προέβλεψε μέχρι και τον ερχομό του Ιησού Χριστού. Δυστυχώς, όμως, τα κείμενα δε διασώζονται πλέον, αφού κάηκαν σε πυρκαγιά το 83 π.Χ. και έτσι οι πληροφορίες που έχουμε για τις προβλέψεις της Κυμαίας Σίβυλλας είναι ελάχιστες. Τέλος, ο Μιχαήλ Άγγελος την αποτύπωσε στα έργα του ως μια ηλικιωμένη γυναικά, αφού σύμφωνα με τον θρύλο ζήτησε από τον Απόλλωνα να της δώσει πολλά χρόνια ζωής, χωρίς όμως να ζητήσει διαρκή νιότη. Έτσι, καταδικάστηκε να ζει δυστυχισμένη στα γηρατειά της.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- britannica.com, Sibyl, Greek legendary figure. Διαθέσιμο εδώ
- Βιργίλιος, Αινειάδα, βιβλίο VI