Του Αναστάση Αναστασόπουλου,
Απόρροια του πολέμου Ρωσίας–Ουκρανίας και των κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη Ρωσία ήταν η διακοπή της παροχής φυσικού αερίου που εισερχόταν στην Ευρώπη μέσω αγωγών. Φυσικά, οι τιμές του φυσικού αερίου αυξήθηκαν κατά πολύ. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, σημειώθηκαν και εκρήξεις που κατέστρεψαν τον αγωγό “Nordstream”. Οι Ρώσοι ισχυρίζονται σαμποτάζ και οι Ευρωπαίοι ισχυρίζονται ότι το έκαναν οι ίδιοι οι Ρώσοι για να αποποιηθούν στο μέλλον την ευθύνη ότι δεν μπορούν να στείλουν φυσικό αέριο.
Αυτή η γεωπολιτική κόντρα επηρεάζει θετικά τις τιμές του L.N.G. (υγροποιημένο φυσικό αέριο), κάτι που συνεπάγεται πολλά κέρδη για τις (ελληνικές) ναυτιλιακές εταιρίες, καθώς το L.N.G. μεταφέρεται με πλοία. Η ελληνική ναυτιλία εδώ και πολλούς αιώνες έχει τεράστια ισχύ. Σήμερα, οι πιο πλούσιοι Έλληνες, με βάση τη λίστα του Forbes, είναι κατά γενική ομολογία πλοιοκτήτες. Έτσι, λογικό είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες να πρωταγωνιστούν σε αυτόν τον κλάδο, διαθέτοντας 133 L.N.G. Carriers (από τα 640 συνολικά) και άλλα 39 υπό ναυπήγηση. Σε αυτό το σημείο πρέπει να τονιστεί ότι ο ημερήσιος ναύλος υπολογίζεται περίπου στο αστρονομικό ποσό των $400.000, ποσό που πιθανώς να συνεχίσει να αυξάνεται. Σε νούμερα αυτό σημαίνει ότι η ναυτιλιακή, η οποία θα κλείσει ναυλοσύμφωνο λίγων ημερών και όχι χρονοναύλωση (μακροχρόνια ναύλωση), θα εισπράξει αμέσως το ποσό των $2 εκατ. μόλις για 5 μέρες.
Υπάρχουν αρκετοί σημαντικοί Έλληνες πλοιοκτήτες που μεσουρανούν αυτή την στιγμή. Γι’ αυτό τον λόγο αξίζει να αναφερθούν μερικοί από αυτούς. Αρχικά, η ναυτιλιακή εταιρία του Βαγγέλη Μαρινάκη, “Capital Partners”, η οποία, στο τέλος του 2021, έβγαλε σε δημοπρασία ομόλογο ύψους €150 εκατ., για την αγορά 3 L.N.G. Carriers. Η ζήτηση για το συγκεκριμένο ομόλογο υπερκαλύφθηκε με πάνω από €800 εκατ. και απόδοση 2,65% για τους επενδυτές, κάτι που δείχνει την εμπιστοσύνη τους στην ελληνική ναυτιλία. H Capital Gas, η οποία διαθέτει 12 πλοία και άλλα 8 υπό ναυπήγηση, το γ’ τρίμηνο του 2022 είχε κέρδη $58,7 εκατ. (αύξηση 393% σε σχέση με το προηγούμενο έτος). Επίσης, ένας ακόμα «τιτάνας» της ναυτιλίας είναι ο όμιλος Αγγελικούση με 45 πλοία L.N.G. (τα 40 με ελληνική σημαία) και άλλα 11 προς παράδοση. Τα δύο εξ αυτών είχαν αγοραστεί στις αρχές του 2022, πριν την κρίση, και θα κοστίσουν $420 εκατ. με 174.000 cbm έκαστο. Αξίζει να τονισθεί ότι με 45 πλοία L.N.G. στη διάθεσή του, ο όμιλος μπορεί να βγάζει από 22,5 εκατ. έως 45 εκατ. δολάρια την ημέρα. Μία ακόμα ναυτιλιακή είναι ο όμιλος GASLOG με 32 L.N.G. και άλλα 4 υπό παράδοση. Η εταιρία μάλιστα στο γ’ τρίμηνο του 2022 σημείωσε κέρδη χρήσης $42,651 εκατ. (αύξηση 61% σε σχέση με το 2021).
Το συμπέρασμα είναι ότι σε δύσκολες περιόδους, πάντα θα υπάρχουν άνθρωποι που θα βρίσκουν ευκαιρίες. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, οι Έλληνες εφοπλιστές μετά την κρίση μεταξύ Ρωσίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης εκμεταλλεύτηκαν την αυξημένη ζήτηση για φυσικό αέριο και θα συνεχίσουν να την εκμεταλλεύονται, σημειώνοντας κολοσσιαία κέρδη.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- ΕΕΕ: Κορυφαία ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο η Ελλάδα, ot.gr, διαθέσιμο εδώ
- Εκτίναξη κερδών 393% για την Capital Product Partners του Β. Μαρινάκη, euro2day.gr, διαθέσιμο εδώ
- Μ. Αγγελικούση: 420 εκατ. δολάρια για δύο ακόμα LNG carriers από την Maran Gas, naftemporiki.gr, διαθέσιμο εδώ
- Κατά 5,6 φορές υπερκαλύφθηκε το ομόλογο της Capital του Β. Μαρινάκη – Στο 2,65% η απόδοση, capital.gr, διαθέσιμο εδώ