14.3 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΤο recruitment ως μοχλός ανταγωνιστικότητας στις σύγχρονες επιχειρήσεις

Το recruitment ως μοχλός ανταγωνιστικότητας στις σύγχρονες επιχειρήσεις


Του Θοδωρή Μπουλούμπαση,

Το recruitment αποτελεί μέρος των αρμοδιοτήτων του τμήματος Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού (HR) σε μια εταιρεία. Το HR είναι επιφορτισμένο με το σύνολο των ζητημάτων του προσωπικού εντός του οργανισμού και έχει ως βασικό του σκοπό, μέσω των ενεργειών και διαδικασιών του, την επίτευξη εργασιακής ικανοποίησης από το σύνολο του προσωπικού. Εκτός από τη στρατολόγηση και επιλογή προσωπικού (recruitment) στις αρμοδιότητές του εντάσσονται: Ο προγραμματισμός του ανθρώπινου δυναμικού, η εκπαίδευση και ανάπτυξη των εργαζομένων στις γνώσεις και τα skills που υστερoύν, η διαχείριση των πληρωμών τους (payroll) και, γενικά, οι εργασιακές σχέσεις εντός της εταιρείας.

Αν και θεωρητικά πρόκειται για μία ακόμη λειτουργία του τμήματος HR, η επιδραστικότητα και η σημασία του αποτελεί κινητήριο μοχλό στην ανταγωνιστικότητα ενός οργανισμού. Σύμφωνα με μελέτη του περιοδικού Forbes σχετικά με τη στρατολόγηση εργαζομένων, μία λάθος επιλογή κοστίζει στην εταιρεία μακροπρόθεσμα 4-5 χιλιάδες δολάρια. Ο επιχειρηματικός κόσμος ταλανίζεται από το πρόβλημα εύρεσης προσωπικού και δη εξειδικευμένου. Φαινόμενα όπως το “Big-Quit” (η «Μεγάλη Παραίτηση») και το burn-out έχουν κάνει την εμφάνισή τους στη διεθνή επιχειρηματική κοινότητα με τη γενεσιουργό αιτία τους να είναι αποτέλεσμα των ασφυκτικών καταστάσεων εντός των εταιρειών. Η εύρεση αξιόπιστου προσωπικού, λοιπόν, φαίνεται να είναι πιο απαραίτητη από ποτέ στις επιχειρήσεις, ώστε να αμβλυνθούν τέτοιου είδους φαινόμενα.

Στη διαδικασία στρατολόγησης προσωπικού προηγείται χρονικά η στρατηγική του Employee Resourcing. Ουσιαστικά, πρόκειται για τη χαρτογράφηση των αναγκών σε ανθρώπινο δυναμικό, τη σκιαγράφηση του target group των υποψηφίων, το «πακέτο» δεξιοτήτων (hard and soft skills), ο χρόνος και το επίπεδο προηγούμενης εργασιακής εμπειρίας που θα αναζητηθεί και, τέλος, ο τρόπος με τον οποίο θα πραγματοποιηθεί η αξιολόγηση των υποψηφίων (συνέντευξη, ψυχομετρικές εξετάσεις κ.λπ.) Η διαδικασία του recruiting, λοιπόν, και η στελέχωση της εταιρείας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ανταγωνιστικότητα και αποδοτικότητα του οργανισμού.

Οι recruiters, αφού έχει προηγηθεί η σκιαγράφηση των αναγκών σε προσλήψεις και κενά της εταιρείας, προχωρούν στη γνωστοποίηση της αγγελίας με σκοπό την προσέλκυση κατάλληλων υποψηφίων. Οι τρόποι με τους οποίους μπορεί να πραγματοποιηθεί αυτή η ενέργεια στην εποχή της τεχνολογίας που βιώνουμε είναι αρκετοί. Αρχικά, μέσω των social media της επιχείρησης μπορεί να γίνει γνωστό στο ευρύ κοινό, με το κοινωνικό δίκτυο που ξεχωρίζει, πλέον, στην εύρεση εργασίας να είναι το LinkedIn (της Microsoft), το οποίο και αποτελεί “must” μεταξύ των στελεχών του HR και των recruiters της εταιρείας, ειδικά στον τομέα της πληροφορικής. Η διαδικασία μπορεί να πραγματοποιηθεί από το τμήμα HR της εταιρείας ή να ανατεθεί σε κάποιον εξειδικευμένο οργανισμό recruiting.

Εφόσον έχει ξεκαθαριστεί η θέση στην οποία υπάρχει ανάγκη ενίσχυσης, τα επόμενα βήματα είναι να συνταχθεί μια περιγραφή της εργασίας και να διαφημιστεί η αγγελία της θέσης. Εν συνεχεία, αφού ληφθούν τα βιογραφικά των υποψηφίων, πρέπει να πραγματοποιηθεί ένα πρώτο φιλτράρισμα των απορριφθέντων υποψηφίων, ώστε στο επόμενο βήμα να γίνει συνέντευξη όσων φαίνεται σε αρχικό στάδιο να ταιριάζουν με τις απαιτήσεις της θέσης. Η διαδικασία της συνέντευξης μπορεί να γίνει είτε διαδικτυακά είτε στα γραφεία της εταιρείας. Μόλις ταυτοποιηθεί ένας ιδανικός υποψήφιος, ο οργανισμός πρέπει να του προσφέρει μια θέση εργασίας, αναφέροντας τις παροχές, την ημερομηνία έναρξης, την αμοιβή κ.λπ.

Σύμφωνα με τον Keith Sisson το 1995, το ανθρώπινο δυναμικό δεν είναι ένας ακόμη συντελεστής της παραγωγικής δραστηριότητας όπως τα κτήρια, τα μηχανήματα και γενικότερα το κεφάλαιο. Αποτελεί τον σημαντικότερο πόρο της ώστε να αποκτήσει συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι των ανταγωνιστών της. Ως ανταγωνιστικότητα μπορούμε να θεωρήσουμε την ικανότητα ενός οργανισμού να διαφοροποιείται. Όταν το ανθρώπινο δυναμικό (οι γνώσεις του, οι εμπειρίες του κ.λπ.) δεν μπορεί να αντιγραφεί εύκολα από τις άλλες εταιρείες, πρόκειται για το κλειδί στην επίτευξη ανταγωνιστικότητας.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Τί είναι HR ή αλλιώς Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού;, businessrev.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Hiring Process Steps, smartreqruiters.com, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Θοδωρής Μπουλούμπασης
Θοδωρής Μπουλούμπασης
Γεννήθηκε στην Πάτρα το 1997. Zει και εργάζεται στον Πύργο Ηλείας. Το 2015 εισήχθη στο Μαθηματικό Πατρών από το οποίο και αποφοίτησε το 2020. Είναι Μεταπτυχιακός φοιτητής Εφαρμοσμένης Διαχείρισης Κινδύνων στο Τμήμα Οικονομικών του ΕΚΠΑ. Γνωρίζει άριστα Αγγλικά και μαθαίνει Ιταλικά. Τα κεντρικά του ενδιαφέροντα είναι η πολιτική και η οικονομία.