13.4 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΜικρά ΚαθημερινάΝικολά Ζοζέφ-Κινιό: Ο Πατέρας της αυτοκίνησης

Νικολά Ζοζέφ-Κινιό: Ο Πατέρας της αυτοκίνησης


Της Μαρίας Λεουτσάκου,

O Νικολά Ζοζέφ Κινιό αποτελεί τον πρωτοπόρο της αυτοκίνησης, καθώς έφερε στο προσκήνιο τα πρωταρχικά θεμέλια της σύγχρονης μετακίνησης και την πρόγευση της προβιομηχανικής επανάστασης. Γεννήθηκε στις 26 Φεβρουαρίου του 1725, στο χωριό Βουά–Βασόν της Λορένης και εκπαιδεύτηκε ως στρατιωτικός μηχανικός, ενώ αργότερα υπηρέτησε στον στρατό της αυτοκράτειρας της Αυστρίας Μαρίας Θηρεσίας ως αξιωματούχος του πυροβολικού.

Το 1763, με την επιστροφή του στη Γαλλία, άρχισε να διανύει τα πρώτα βήματα της πρωτοπορίας του ασχολούμενος με τη συγγραφή στρατιωτικών εγχειριδίων και με την εκπόνηση μικρών εφευρέσεων, εμπνευσμένων από τον πόλεμο. Παράλληλα με την περίοδο αυτή, στην προσπάθεια εύρεσης ενός καινούριου τρόπου να μεταφέρει βαριά πυροβόλα στο πεδίο της μάχης, καθώς τα άλογα δεν μπορούσαν να μεταφέρουν φορτίο άνω των 24 λίβρων, άρχισε να πειραματίζεται με την εφαρμογή του ατμού σε αυτή την επινόηση. Κατά τη μελέτη του, εφηύρε το έμβολο, δηλαδή το εξάρτημα που θα μπορούσε να μεταφέρει την κίνηση σε τροχό, με τη βοήθεια ενός δραπάνου που επεξεργαζόταν με ακρίβεια τα διάφορα μέρη του πυροβόλου.

Σκίτσο της ατμάμαξας του Κινιό, Πηγή εικόνας: driving.co.uk

Το 1769 –πέντε χρόνια μετά την επιστροφή του στη Γαλλία– ο Κινιό πραγματοποιεί δυναμικά τις πρώτες του δοκιμές εμπνεόμενος από τα έργα του Thomas Newcomen, δημιουργού του ατμοσφαιρικού κινητήρα, και εφαρμόζοντας τις αρχές της ατμομηχανής που είχαν διατυπωθεί έναν αιώνα νωρίτερα από τον FrenchmanDenis Papin και τελειοποιήθηκαν το 1763 από τον Scotsman James Watt. Την ίδια χρονιά, λοιπόν, κατασκεύασε το πρώτο ατμοκίνητο αυτοκίνητο, το οποίο θεωρείται ο πρόγονος των μεταγενέστερων αυτοκινήτων, δίνοντας στην εποχή αυτή μία άλλη διάσταση πέρα από κάθε φαντασία. Το όχημα διέθετε τέσσερις τροχούς και ανέπτυσσε ταχύτητα τεσσάρων χιλιομέτρων ανά ώρα. Τον επόμενο χρόνο, το 1770, κατασκεύασε ένα δεύτερο, μεγαλύτερο όχημα, με τρεις τροχούς και τον μοναδικό εμπρόσθιο τροχό να είναι κινητήριος. Το τελευταίο ζύγιζε 2,5 τόνους, μετέφερε τέσσερις επιβάτες και ανέπτυσσε πάλι ταχύτητα τεσσάρων χιλιομέτρων ανά ώρα.

Ο Κινιό προσδοκούσε η ατμάμαξά του να φτάσει την ταχύτητα των 15 χιλιομέτρων. Ωστόσο, οι φιλοδοξίες του εκμηδενίστηκαν, καθώς η απουσία φρένων, ελέγχου της πίεσης στο μπόιλερ και ρεζερβουάρ, δηλαδή του δοχείου νερού, σε συνδυασμό με την αστάθειά του λόγω της άνισης κατανομής του βάρους του, καθιστούσαν το όχημα δύσκολο στον χειρισμό. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι, σύμφωνα με μαρτυρίες της εποχής, σε μία από τις πρώτες προσπάθειες, κατά την οποία η ατμομηχανή έφτασε τα 5 χιλιόμετρα ανά ώρα, το όχημα έπεσε πάνω σε τοίχο, με αποτέλεσμα το εγχείρημα να αποτελέσει παρελθόν. Το περιστατικό συνέβη το 1771 και από πολλούς θεωρείται το πρώτο αυτοκινητικό ατύχημα!

Η ατμάμαξα του Nicolas-Joseph Cugnot του 1770, όπως διατηρείται στο Musée des Arts et Métiers στο Παρίσι, Πηγή εικόνας: connexionfrance.com

Κατά συνέπεια, το τρίτροχο όχημα του Κινιό δεν έπεισε του αρμόδιους στρατιωτικούς παράγοντες, σβήνοντας με αυτόν τον τρόπο τα όνειρα και τις φιλοδοξίες του πρωτοπόρου. Παρόλα αυτά, το 1772, ο βασιλιάς Λουδοβίκος ο 15ος του χορήγησε τιμητική σύνταξη για το καινοτόμο πνεύμα του. Ωστόσο, με την έκρηξη της Γαλλικής Επανάστασης το 1789, η σύνταξη του Κινιό ανεκλήθη και ο ίδιος εξορίσθηκε στις Βρυξέλλες, όπου έζησε σε καταστάσεις ένδειας. Τελικά, όμως, δικαιώθηκε, καθώς ο Ναπολέων Βοναπάρτης ανέστειλε τη διαταγή εξορίας του και ο Κινιό επέστρεψε στο Παρίσι, λίγες ημέρες πριν από τον θάνατό του, στις 2 Οκτωβρίου του 1804.

Το πρωτότυπο ατμοκινούμενο του Κινιό υπενθυμίζει ακόμη την παρουσία του, μετά από τουλάχιστον 250 χρόνια ζωής, στην έκθεση του Εθνικού Μουσείου Τεχνών στο Παρίσι, ενώ το 2010 ομάδα μηχανικών φοιτητών κατασκεύασε ένα ακριβές αντίγραφο.

Αν και η εφεύρεση, λοιπόν, του Νικολά Ζοζέφ Κινιό απορρίφθηκε και υπολειπόταν σημαντικών χαρακτηριστικών, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι η επινόησή του αποτέλεσε θεμέλιο για την ανάπτυξη του αυτοκινήτου τον 19ο αιώνα, ενώ απέδειξε τη χρησιμότητα του ατμού ως μέσου για την έλξη συρμών και οχημάτων.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • «Μεγάλα μυαλά: Νικολά-Ζοζέφ Κυνιό», Olympia.gr, διαθέσιμο εδώ
  • «Ποιος ήταν ο Νικολά-Ζοζέφ Κινιό», Newsnowgr.com, διαθέσιμο εδώ
  • «Νικολά Ζοζέφ – Κινιό», iellada.gr, διαθέσιμο εδώ
  • «Οι μεγάλοι εφευρέτες – εφευρέσεις που άλλαξαν τον κόσμο», 1lyk-filipp.pre.sch.gr, διαθέσιμο εδώ
  • «Νικολά Ζοζέφ – Κινιό», sansimera.gr, διαθέσιμο εδώ
  • «It’s 250 years old and it still exists: The first automobile the world ever saw», English.elpais.com, διαθέσιμο εδώ
  • «Fardier de Cugnot, voyage en l’an 1770», lefigaro.fr, διαθέσιμο εδώ
  • «Le Fardier du Cugnot», lefardierdecugnot.fr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Λεουτσάκου
Μαρία Λεουτσάκου
Γεννήθηκε το 2002 στην Αθήνα. Είναι τριτοετής φοιτήτρια του τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Πατρών. Λατρεύει τα ταξίδια, ωστόσο όταν οι συνθήκες δεν το επιτρέπουν επιλέγει να ταξιδεύει μέσα από τα βιβλία και τη μουσική. Θαυμάζει κάθε μορφή τέχνης και απολαμβάνει την ανθρώπινη αλληλεπίδραση. Ζει μέσα από τα χρώματα, τη θάλασσα και τη θετική ενέργεια. Ένας από τους στόχους ζωής της είναι να ζει κάθε έκφανση των συναισθημάτων της, καθώς αυτό είναι που μας φέρνει πιο κοντά στην ευτυχία και ν’ αποκτήσει ένα αιώνιο καλοκαιρινό πνεύμα.