14.3 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαH αμφιλεγόμενη εξαγορά του LinkedIn από τη Microsoft (Μέρος Α')

H αμφιλεγόμενη εξαγορά του LinkedIn από τη Microsoft (Μέρος Α’)


Του Γιάννη Καβουρίνου,

Μια από τις πολλές πάγιες τακτικές, που χρησιμοποιούν οι εταιρείες στην σύγχρονη εποχή, για να επιτύχουν οικονομική μεγέθυνση, είναι οι συγχωνεύσεις και εξαγορές (mergers & acquisitions – M&As). Με αυτόν τον τρόπο ένας όμιλος κατά κύριο λόγο, αυξάνει το μερίδιο αγοράς του, αποκτάει πρόσβαση σε νέες αγορές και διευρύνει τις οικονομίες κλίμακος του.

Το 2021 αποτέλεσε χρονιά ρεκόρ για τα M&As, καθώς η οικονομική τους δραστηριότητα έφτασε τα $5,9 τρις. Τα δεδομένα για το 2022 είναι λίγο διαφορετικά, διότι με την αύξηση του πληθωρισμού, συνεπώς και του κόστους κεφαλαίου, ο κλάδος γνώρισε κορεσμό. Σύμφωνα με στατιστικές μελέτες, μέχρι τέλη του έτους οι συναλλαγές αυτές θα φτάσουν τα $4,7 τρις. Αν οι προβλέψεις επιβεβαιωθούν τότε θα μιλάμε για την δεύτερη παραγωγικότερη χρονιά μετά το 2021. Επομένως, περιμένουμε ακόμα μεγάλα περιθώρια βελτίωσης από τα M&As μόλις το επίπεδο των τιμών επανέλθει στην κανονικότητα.

Η αξία των συμφωνιών συγχωνεύσεων και εξαγορών στην αγορά (σε τρις δολάρια) κάθε έτος, από το 2001 μέχρι το 2022. Πηγή εικόνας: bain.com

Στο σημερινό άρθρο, καθώς και στο επόμενο, θα αναλυθεί μια από τις πιο εξεζητημένες εξαγορές στον τεχνολογικό τομέα. Αυτής της LinkedIn από την Microsoft.

Λίγα λόγια για τις δύο εταιρείες

Η Microsoft είναι πολυεθνική αμερικανική εταιρεία, η οποία παράγει software για επιχειρήσεις, ηλεκτρονικά παιχνίδια, hardware και διάφορες άλλες σχετικές υπηρεσίες. Ανήκει μέσα στις πέντε μεγαλύτερες τεχνολογικές εταιρείες των Η.Π.Α. και είναι εισηγημένη στο χρηματιστήριο του Nasdaq. Από τη δεκαετία του 1990 προσπαθεί να διαφοροποιηθεί από την αγορά λογισμικού και έχει πραγματοποιήσει πολλές άλλες επιχειρηματικές εξαγορές, με την μεγαλύτερη και αυτή που να ξεχωρίζει περισσότερο να είναι εκείνη της απόκτησης της LinkedIn για $26,2 δις τον Δεκέμβριο του 2016.

Η LinkedIn είναι αμερικανική εταιρεία κοινωνικής δικτύωσης, εστιάζοντας στη διασύνδεση των εργαζομένων με τις επιχειρήσεις. Σήμερα αριθμεί πάνω από 774 εκατ. εγγεγραμμένα μέλη, σε πάνω από 200 χώρες.

Ιστορική αναδρομή της εξαγοράς

Στις 16 Φεβρουαρίου 2016 ξεκίνησαν οι πρώτες επαφές για την εξαγορά της LinkedIn από την Microsoft. Τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του ίδιου έτους μπήκαν στη διεκδίκηση της εξαγοράς η Salesforce, η Google και η Facebook. Ωστόσο, οι δύο τελευταίες επιχειρήσεις απέσυραν από νωρίς το ενδιαφέρον τους, με αποτέλεσμα να μείνει η Microsoft με την Salesforce. Στις 25 Απριλίου έγινε η πρώτη προσφορά από την Salesforce ύψους $160-$165 ανά μετοχή (50% μετρητά – 50% μετοχές).

Η αρχική προσφορά της Microsoft ήταν $160 ανά μετοχή (όλα σε μετρητά, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο προσφοράς και μετοχών). Μετά από ένα διάστημα διαπραγματεύσεων και τις τελικές προσφορές των Salesforce και Microsoft να φτάνουν στα $200 (σε μετοχές και μετρητά) και $196 (μόνο μετρητά) ανά μετοχή αντίστοιχα, η LinkedIn επέλεξε την Microsoft. Στην αρχή ο μεγαλομέτοχος της LinkedIn, Hoffman, προτιμούσε ένα μεικτό πακέτο μετρητών-μετοχών, που θα του επέφερε φορολογικά πλεονεκτήματα, όμως θα αναλάμβανε και μεγαλύτερο ρίσκο απώλειας πλούτου σε περίπτωση πτώσης της τιμής των μετοχών, που θα λάμβανε. Τελικά, ο Hoffman προτίμησε την Microsoft, θεωρώντας την από την αρχή ως καταλληλότερο επενδυτή για την LinkedIn, αποδέχοντας τη χαμηλότερη προσφορά. Με αυτό ως γνώμονα, τον Ιούνιο του 2016, η Microsoft εξαγόρασε για $26,2 δισεκατομμύρια ($196 ανά μετοχή) την LinkedIn. Αυτή η συναλλαγή χρηματοδοτήθηκε με έκδοση νέου χρέους.

Γιατί η Microsoft εξαγόρασε την LinkedIn;

Σύμφωνα με άρθρο των Financial Times η εξαγορά αυτή πρόκειται για την τρίτη μεγαλύτερη του τεχνολογικού κλάδου μέχρι εκείνη την περίοδο. Παρουσιάστηκε από τα Μέσα ως «παράξενη», αφού η LinkedIn παρήγαγε τζίρο ύψους $3 δις και ταυτόχρονα σημείωνε στα αποτελέσματα χρήσεως ζημίες της τάξεως των $150 εκατ. Ωστόσο, υπήρχε φήμη ότι η Microsoft σκόπευε να χρησιμοποιήσει τους αναλυτές δεδομένων της LinkedIn για την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης και της μηχανικής μάθησης. Επίσης, το data cache της LinkedIn θα μπορούσε να ενισχύσει την προσπάθεια της Microsoft να δημιουργήσει προϊόντα που θα βοηθήσουν τους πελάτες τους να διαχειρίζονται τις πελατειακές τους σχέσεις.

Πηγή εικόνας: pressfoto / Freepik

Το μεγάλο premium, που δόθηκε, καθιστά αυτή την εξαγορά ως αμφιλεγόμενη. Από την μια, υπάρχουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης των συνεργειών του ομίλου. Από την άλλη, ελλοχεύει ο κίνδυνος αποτυχίας της εξαγοράς, όπως συνέβη και με την περίπτωση της Nokia.

Ένας ακόμα λόγος έχει να κάνει με την επενδυτική πολιτική της Microsoft, σύμφωνα με την οποία οι ταμειακές ροές πρέπει να επενδύονται σε έξυπνα βραχυπρόθεσμα επενδυτικά ανοίγματα ή στην εξαγορά άλλης εταιρείας, με απώτερο σκοπό την αύξηση της τιμής της μετοχής και τον ανταγωνισμό των πρωτοπόρων επιχειρήσεων Apple και Facebook, του τεχνολογικού κλάδου.

Η αντίδραση της Ευρωπαϊκή Επιτροπής Ανταγωνισμού

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε την εξαγορά της LinkedIn από την Microsoft υπό κάποιων δεσμεύσεων, που προστατεύουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των επαγγελματικών κοινωνικών δικτύων στην Ε.Ε. Η έρευνα της Επιτροπής βάσει των κανόνων που ορίζει η Ε.Ε. για τις συνενώσεις επικεντρώθηκε σε 3 τομείς. Πρώτος τομέας είναι οι υπηρεσίες επαγγελματικών κοινωνικών δικτύων, δεύτερος η διαχείριση πελατειακών σχέσεων με τη βοήθεια λογισμικού και τρίτος οι υπηρεσίες διαδικτυακής διαφήμισης:

  1. Αρχικά, εξετάστηκε κατά πόσο η Microsoft θα εκμεταλλεύονταν την θέση της στην αγορά για να δυναμώσει την αντίστοιχη θέση της LinkedIn, όπως με την προεγκατάσταση της εφαρμογής της στα Windows. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα να αυξήσει την βάση χρηστών της LinkedIn, εκτοπίζοντας με αυτόν τον τρόπο τους ανταγωνιστές της από το Ευρωπαϊκό Οικονομικό Περιβάλλον.
  2. Έπειτα, η Ε.Ε. εξέτασε κατά πόσο η Microsoft μετά την εξαγορά θα εκτόπιζε τους ανταγωνιστές της με το να δεσμεύσει το πελατολόγιο της LinkedIn, μέσω της εξαγοράς του συστήματος πωλήσεων ή λογισμικού και με το να τους απαγορεύσει την πλήρη πρόσβαση στην πλατφόρμα της εφαρμογής της LinkedIn. Κατά την έρευνα αυτή βγήκε το συμπέρασμα πως η Microsoft στον τομέα των πελατειακών σχέσεων δεν έχει σημαντική επίδραση για να μπορέσει να προκαλέσει ανισορροπίες.
  3. Τελευταίος τομέας αφορά τις διαδικτυακές υπηρεσίες διαφήμισης. Οι δραστηριότητες των εταιρειών αλληλεπικαλύπτονται μόνο στην προβολή διαφημίσεων. Ωστόσο, δεδομένου του πολύ περιορισμένου κοινού του μεριδίου αγοράς στην Ευρώπη, καθώς και της κατακερματισμένης φύσης της αγοράς, η Επιτροπή απέκλεισε πιθανά προβλήματα ανταγωνισμού από τις κοινές δραστηριότητες διαδικτυακών υπηρεσιών non-search. Επιπλέον, δεν προκύπτουν προβλήματα ανταγωνισμού από την συγκέντρωση δεδομένων χρηστών που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για διαφημιστικούς σκοπούς. Αυτό συμβαίνει διότι, η εξαγορά δεν θα μειώσει τον αριθμό των διαθέσιμων δεδομένων σε τρίτους, καθώς ούτε η Microsoft με την LinkedIn διαθέτουν προς το παρόν τα δεδομένα τους σε τρίτους για διαφημιστικούς σκοπούς.
Πηγή εικόνας: Christian Lue / Unsplash

Συνεπώς, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε κάποιες δεσμεύσεις απέναντι στην Microsoft για να προστατεύσει το οικονομικό περιβάλλον ανταγωνισμού της Ευρώπης. Πρώτον, διασφάλισε ότι οι κατασκευαστές και οι διανομείς H/Y δεν θα είναι αναγκασμένοι να εγκαταστήσουν την εφαρμογή του LinkedIn στα Windows, και σε περίπτωση που θα είναι προεγκατεστημένη θα επιτρέπει στους χρήστες να την διαγράψουν. Δεύτερον, θα επιτρέπεται σε ανταγωνιστές παρόχους επαγγελματικών κοινωνικών δικτύων να διατηρήσουν τα τρέχοντα επίπεδα διαλειτουργικότητας με το περιβάλλον των προϊόντων του Microsoft Office. Τρίτον, να παρέχεται η πρόσβαση των ανταγωνιστικών επαγγελματικών κοινωνικών δικτύων στο “Microsoft Graph”, το οποίο χρησιμοποιείται για την δημιουργία εφαρμογών και υπηρεσιών που μπορούν, με την συναίνεση των χρηστών, να έχουν πρόσβαση σε δεδομένα που είναι αποθηκευμένα στο cloud της Microsoft.

Κατά την δική μου γνώμη, από την εξαγορά της LinkedIn θα επωφεληθεί η Microsoft μελλοντικά. Αυτό φυσικά μένει να φανεί στην πορεία. Με την πάροδο του καιρού η πλατφόρμα αυτή αποκτά ολοένα και περισσότερους χρήστες. Αυτό οφείλεται και στην ενίσχυση των ψηφιακών μέσων, λόγω της απομόνωσης και του εγκλεισμού, που προκάλεσε η πανδημία. Επιπλέον, διατίθεται δωρεάν, επιτρέποντας σε όλο το ευρύ κοινό να έχει πρόσβαση σε αυτή. Στο δεύτερο και τελευταίο μέρος θα γίνει χρηματοοικονομική ανάλυση στα οικονομικά μεγέθη της εξαγοράς αυτής.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Microsoft-LinkedIn Timeline: An Inside Look at the Merger, wallstreetprep.com, διαθέσιμο εδώ
  • Microsoft finalizes $26 billion LinkedIn acquisition, reveals what’s next, theverge.com, διαθέσιμο εδώ
  • Ultimate guide to M&A, Case study: Microsoft acquires LinkedIn, WallStreetPrep
  • Perverse incentives lie behind Microsoft’s LinkedIn purchase, ft.com, διαθέσιμο εδώ
  • Η Microsoft εξαγοράζει το LinkedIn με το ποσό των 26.2 δισ. δολαρίων, insomnia.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Mergers: Commission approves acquisition of LinkedIn by Microsoft, subject to conditions, ec.europa.eu, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης Καβουρίνος
Γιάννης Καβουρίνος
Σπουδάζει Λογιστική στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Θεωρεί τον εαυτό του ανήσυχο πνεύμα και του αρέσει να παρακολουθεί τις οικονομικές εξελίξεις. Στον ελεύθερό του χρόνο ασχολείται με τον αθλητισμό. Του αρέσουν, επίσης, οι καφέδες με θέα την θάλασσα.