Του Θοδωρή Μπουλούμπαση,
Μολονότι οι ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις αποσυντονίζουν την ελληνική οικονομία, αυξάνουν κατακόρυφα τα κόστη παραγωγής των επιχειρήσεων, καθώς και μειώνουν την αγοραστική δύναμη του καταναλωτικού κοινού, πολλαπλές επιχειρηματικές συμφωνίες το τελευταίο χρονικό διάστημα κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση διαμορφώνοντας ένα νέο τοπίο στο Ελληνικό λιανεμπόριο.
Στον κλάδο της οργανωμένης λιανικής πώλησης, μπορεί να παρατηρείται μικρή μείωση των πωλήσεων κατά 0,7% το πρώτο πεντάμηνο του 2022 και εκτόξευση των λειτουργικών εξόδων λόγω των ανατιμήσεων στις τιμές του ρεύματος. Παρ’ όλα αυτά, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί σημαντικές κινήσεις στο πλαίσιο της επέκτασης των μεγάλων «παιχτών» του χώρου.
Αναλυτικότερα, στα τέλη Μαΐου, η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, η 4η μεγαλύτερη εταιρεία πανελλαδικά και leader του οργανωμένου λιανεμπορίου, σύμφωνα με το περιοδικό Forbes το 2021, ολοκλήρωσε την απορρόφηση της Γιαννιώτικης τοπικής αλυσίδας supermarket με την ονομασία SEP Markets Παπαδόπουλος, η οποία κατείχε δίκτυο 9 καταστημάτων αυξάνοντας τα σημεία πώλησης της Σκλαβενίτης στα 11 στην «πρωτεύουσα» της Ηπείρου.
Παράλληλα μέσα στον ίδιο μήνα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού ενέκρινε ομόφωνα την εξαγορά του 50% των κρητικών σουπερμάρκετ ΣΥΝ.ΚΑ από την Μασούτης. Η στρατηγική αυτή εξαγορά θα δώσει στη βορειοελλαδίτικη εταιρεία πρόσβαση σε γεωγραφικές περιοχές όπου μέχρι σήμερα δεν είχε παρουσία, όπως η Κέρκυρα, η Κρήτη και οι Κυκλάδες, αυξάνοντας τα καταστήματα της σε 370, με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω του 1 δις.
Στον κλάδο των τροφίμων-ποτών το ενδιαφέρον στις εξαγορές μονοπωλεί ο επιχειρηματίας Σπύρος Θεοδωρόπουλος, ο οποίος βρισκόμενος σε θέση Pole Position από την πώληση «μαμούθ» της Chipita, έναντι του τιμήματος των 2 δις στην Mondelez International προβαίνει σε συνεχόμενες εξαγορές. Συγκεκριμένα, απέκτησε τον απόλυτο έλεγχο στην ιστορική αλλαντοβιομηχανία ΝΙΚΑΣ, παίρνοντας αρχικά το 95,05% της εταιρείας στις αρχές του 2022, και το σύνολο των μετοχών τον Απρίλιο. Αξίζει να σημειωθεί το γεγονός ότι η παρουσία του στην ΝΙΚΑΣ έχει ξεκινήσει από το 2017, και μέσα σε αυτά τα χρόνια ο επιτυχημένος επιχειρηματίας πραγματοποιεί το “Turn Around Story” της εταιρείας αλλαντικών, η οποία ήδη παρουσιάζει λειτουργική κερδοφορία. Ακόμα, ένα σημαντικό asset, το εργοστάσιο παραγωγής της ΝΙΚΑΣ στον Άγιο Στέφανο, βρίσκεται και πάλι στην κατοχή της εταιρείας μετά τη συμφωνία οικονομικής εξυγίανσης με τις τράπεζες.
Μία ακόμα ιστορική ελληνική επιχείρηση στον χώρο των τροφίμων, η σοκολατοβιομηχανία της ΙΟΝ, πέρασε στα τέλη Μαρτίου στα χέρια του πολυσχιδή Έλληνα επιχειρηματία, στην οποία και θα συμμετάσχει στο μετοχικό της κεφάλαιο αποκτώντας το 45% των μετοχών, ενώ μελλοντικά διακατέχει το Option για να αποκτήσει την πλειοψηφία των μετοχών. Η ΙΟΝ διαθέτει τρεις σύγχρονες μονάδες παραγωγής σε Νέο Φάληρο, Άρτα και Μαρκόπουλο, ενώ διατηρεί και θυγατρική εταιρεία με έδρα τη Βουλγαρία. Η μέχρι πρότινος εταιρεία της οικογένειας Κωτσιοπούλου θεωρείται “Leader” στην Ελληνική αγορά, ένα εξαιρετικά αγαπητό στο Ελληνικό κοινό Brand name, έχοντας μερίδιο της τάξεως του 35%, με ενοποιημένο κύκλο εργασιών κοντά στα 119 εκατομμύρια το 2020, καθαρά κέρδη 8,73 εκατ. ευρώ με έντονη εξαγωγική δραστηριότητα σε 17 χώρες του εξωτερικού.
Επιπροσθέτως, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους στον έλεγχο του Σπύρου Θεοδωρόπουλου μέσω της Bespoke SGA, εταιρείας συμφερόντων του και του Fund EOS Capital Partners, πέρασαν οι εταιρείες Έδεσμα και Αμβροσία, καθώς και η Λαρισαϊκή βιομηχανία Ελληνικοί Χυμοί, με κύκλο εργασιών το 2021 25,36 εκατ. ευρώ.
Σωτήριο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το 2022 για δύο εγχώριες, προβληματικές τα τελευταία χρόνια εταιρείες. Αναλυτικότερα, η ΑΓΝΟ με παρουσία 72 χρόνων στην Ελληνική αγορά γάλακτος και ισχυρά ερείσματα στο καταναλωτικό κοινό της Βόρειας Ελλάδας, έπειτα από πλειστηριασμό πέρασε στην κατοχή του ομίλου των αδερφών Σαράντη (Όλυμπος). Το κόστος εξαγοράς ανέρχεται στα 7,3 εκατ., με τους νέους μετόχους να σχεδιάζουν επανεμφάνιση των προϊόντων της ΑΓΝΟ μέσα στο 2022. Στην αγορά των παγωτών, πολύ κοντά στην εξαγορά της Δωδώνη Παγωτά ΑΒΕΕ έφθασαν η Κρι Κρι και η Βενέτης.
Τέλος, η Delivery Hero, μητρική εταιρεία της e-food, προχώρησε στην στρατηγική κίνηση της εξαγοράς του ομίλου Μούχαλη (Kiosky’s), αποκτώντας πλέον πάνω από 500 σημεία πώλησης ανά την επικράτεια. Η συμφωνία εγκρίθηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, δημιουργώντας έναν πολύ ισχυρό όμιλο στον τομέα του Quick Commerce.
Συνοψίζοντας, παρόλο το αβέβαιο διεθνές οικονομικό περιβάλλον, παρατηρείται έντονη κινητικότητα στο ελληνικό λιανεμπόριο και το 2022 αναμένεται να είναι μία χρονιά ρεκόρ στις εξαγορές εμπορικών σημάτων στη χώρα μας.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- ΙΟΝ: Το παρασκήνιο της συμφωνίας και οι επόμενες κινήσεις Θεοδωρόπουλου (pics), newmoney.gr, διαθέσιμο εδώ
- Επιχειρήσεις: 14+1 deals σε τρόφιμα, ποτά και λιανεμπόριο, ot.gr, διαθέσιμο εδώ
- Μπαίνει στην ΙΟΝ με 45% ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, euro2day.gr, διαθέσιμο εδώ