Του Αλέξανδρου Βωβίδη,
Η Beyoncé δεν είναι μια καλλιτέχνης που θα ενημερώσει το κοινό για την επόμενη επαγγελματική της κίνηση, πόσο μάλλον να δημοσιοποιήσει λεπτομέρειες από την προσωπική της ζωή. Όμως, τον Αύγουστο του 2021, η μουσικός αθέτησε και τους δύο αυτούς κανόνες, παραδίδοντας μια μεγάλη συνέντευξη στο Harper’s Bazaar, κατά την οποία όχι μόνο αποκάλυψε τις δημιουργικές και προσωπικές της εμπνεύσεις, αλλά έδωσε και μια υπόδειξη για τα καθοδηγητικά θέματα του επόμενού της έργου. «Με όλη την απομόνωση και την αδικία τον περασμένο χρόνο, νομίζω ότι είμαστε όλοι έτοιμοι να δραπετεύσουμε, να ταξιδέψουμε, να αγαπήσουμε και να γελάσουμε ξανά», είπε χαρακτηριστικά η Beyoncé. «Αισθάνομαι μια αναγέννηση να αναδύεται και θέλω να συμμετάσχω στην καλλιέργεια αυτής της απόδρασης με κάθε δυνατό τρόπο».
Έναν χρόνο αργότερα, έφτασε το Renaissance, το έβδομο στούντιο άλμπουμ της Beyoncé. Συνήθως, στα λεξικά η «αναγέννηση» ορίζεται ως «αναβίωση ή ανανέωση ενδιαφέροντος για κάτι». Κατά την παραδοχή της ίδιας της καλλιτέχνιδας, ο δίσκος σκοπεύει να καταγράψει μια περίοδο ανάπαυσης και χαράς μετά από δύο χρόνια υγειονομικής κρίσης, διαμαρτυριών και ολόπλευρης θλίψης. Παρόλα αυτά, θα ήταν ευνόητο να ερμηνευτεί ο τίτλος αυτού του άλμπουμ ως αναφορά στην ίδια την τραγουδίστρια, καθώς η Renaissance αποτελεί το πρώτο της ολοκληρωμένο έργο μετά το αριστούργημά της, Lemonade, το 2016. Ο τίτλος Renaissance εγείρει πολλά ερωτήματα: Τι σημαίνει για την ίδια, η οποία ακόμα κι όταν δεν παράγει μουσικό έργο, βρίσκεται στο κέντρο της πολιτιστικής συζήτησης, να έχει μια αναγέννηση; Πώς μοιάζει όταν ξαναγεννιέται ένας μουσικός, που πολύπλευρα καθόρισε τα πρότυπα της σύγχρονης μουσικής βιομηχανίας; Στο Renaissance, η Beyoncé επιδεικνύει δέσμευση για συνεχή καλλιτεχνική ανάπτυξη, αρνούμενη να επαναπαυθεί στις νίκες της, όσο μεγάλο και αν έχει αποδειχθεί το αστέρι της.
Η Beyoncé παρουσιάζει με το Renaissance μια νέα μέθοδο αφήγησης. Αν το Lemonade αποτέλεσε μια πρόβα για την οικοδόμηση μιας μεγάλης μουσικής αφήγησης, ο τελευταίος δίσκος της συνενώνει ξεχωριστές σκηνές ως κομμάτι ενός μεγαλύτερου έργου οικοδόμησης του κόσμου. Το σύμπαν που δημιούργησε η Beyoncé στο Renaissance είναι ένα σύμπαν χαράς, ευχαρίστησης, ηδονισμού, ανακτημένης αυτοπεποίθησης και σίγουρης δύναμης. Αν και στο παρελθόν έχει μιλήσει για αυτά τα θέματα, τώρα φαίνονται ανανεωμένα με βάση το κοινωνικό και πολιτικό κλίμα στο οποίο κυκλοφορεί τον δίσκο. Αυτή η νέα νοοτροπία αναδεικνύει τις απόψεις της για τον φεμινισμό και την εξουσία, έννοιες που έχουν αλλάξει δραματικά από την αρχή της δισκογραφίας της. Στο τραγούδι της “Break My Soul”, η Beyoncé τραγουδά χαρούμενα για το ότι παραιτήθηκε από τη δουλειά της, για να επικεντρωθεί στην αγάπη και τη διασκέδαση, ενώ ένα δείγμα Big Freedia παρακινεί τους ακροατές να «απεγκλωβιστούν» από τη δουλειά και το άγχος τους. “They work me so damn hard, Work by nine, then off past five”, θρηνεί η Beyoncé.
Το συναίσθημά της έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την επιτυχία της, το 2011, “Run the World (Girls)”, όπου η καλλιτέχνιδα γιόρτασε την εργαζόμενη γυναίκα: “I work my nine to five, better cut my check”. Άλλα κομμάτια, όπως το τραγούδι-προπομπός του δίσκου “I’m That Girl”, ενισχύουν την κολοσσιαία αυτοπεποίθηση και την ιδεοληψία της καλλιτέχνιδας, ενώ τη διαχωρίζουν από τη χλιδή που συχνά συνδέεται με το αστέρι της: “It’s not the diamonds, it’s not the pearls, I’m that girl”. Στo Renaissance, η δύναμη δεν προέρχεται από χρήματα, δουλειά ή στάτους, αλλά μάλλον από την «απελευθέρωση» όλων αυτών των πραγμάτων που προηγουμένως καθόριζαν την τέχνη και την προσωπικότητα της Beyoncé. Ο δίσκος βρίσκει την καλλιτέχνιδα στα πιο ελεύθερα πνεύματά της, κάτι που, κατά μία έννοια, της αναδεικνύει τον πιο δυνατό εαυτό της.
Η αγάπη της Beyoncé για τη μουσική και τους fans της διαφαίνεται έντονα στo Renaissance. Το γεγονός ότι η τραγουδίστρια κυκλοφόρησε ένα άλμπουμ, ενώ δημιούργησε τη δική της οικογένεια και, παράλληλα, διευθύνει μια επιχείρηση κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αποδεικνύει τη δέσμευσή της απέναντι στην τέχνη της. Από μία πλευρά, το άλμπουμ λειτουργεί όχι μόνο ως μια ευκαιρία μάθησης για τον καλλιτέχνη, αλλά και για τον ίδιο τον καταναλωτή, ο οποίος μπορεί να μυηθεί σε ένα μουσικό είδος, ακόμη και με την πρώτη ακρόαση. Ίσως, αυτό να είναι το μεγαλύτερο μάθημα που μας έχει δώσει η Beyoncé: «Ανεξάρτητα από το πόσο λάμπουν ήδη τα αστέρια μας, έχουμε ακόμη μέσα μας τη διάθεση να συνεχίσουμε να μαθαίνουμε και να πειραματιζόμαστε – να ξαναγεννηθούμε».
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Renaissance, beyonce.com, διαθέσιμο εδώ.
- See Beyoncé In Her Stunning ‘Renaissance’ Era Photos, billboard.com, διαθέσιμο εδώ.
- All of Beyoncé’s Looks From Her ‘Renaissance’ Album, variety.com, διαθέσιμο εδώ.
- Αναθεώρηση «Rebirth»: The Continuing Education of Beyoncé Knowles, myuzg.com, διαθέσιμο εδώ.