Της Αικατερίνης Φαΐλι,
1870: Ανοίγει το Tower Subway στο Λονδίνο, ο πρώτος σιδηροδρομικός σωλήνας στον κόσμο. Επρόκειτο για έναν υπόγειο σιδηρόδρομος που κατασκευάστηκε σε σωλήνα και όχι σε τούνελ από τούβλα. Ο υπόγειος σιδηρόδρομος του Tower Subway αποτελείται από έναν σιδερένιο σωλήνα διαμέτρου 7 ποδιών και μήκους περίπου 1235 ποδιών, ο οποίος τοποθετείται περίπου 18 πόδια κάτω από την κοίτη του Τάμεση. Διατρέχει μεταξύ του Great Tower Hill στη βόρεια πλευρά του ποταμού και της Tooley Street στη νότια. Ο μηχανικός που κατασκεύασε τον υπόγειο σιδηρόδρομο είναι ο Barlow, ο νεότερος, γιος του Barlow που κατασκεύασε την κρεμαστή γέφυρα Lambeth. Το 1870, τοποθετήθηκε ένας στενός σιδηρόδρομος με μια ξύλινη άμαξα, η οποία μετέφερε τους επιβάτες από τη μία άκρη στην άλλη. Η κίνηση αυτή δεν ήταν κερδοφόρα και μέχρι το τέλος του χρόνου η σήραγγα μετατράπηκε σε διάδρομο πεζών. Πλέον, η σήραγγα χρησιμοποιείται από τα δίκτυα ύδρευσης.
1913: Πατούν για πρώτη φορά στον Μύτικα, την υψηλότερη κορυφή του Ολύμπου, ο Χρήστος Κάκαλος, ο Φρεντερίκ Μπουασονά και ο Ντανιέλ Μπο-Μποβί. Ο Μυτικας, η υψηλότερη κορυφή του βουνού Ολύμπου, που οι θεοί της αρχαίας Ελλάδας είχαν επιλέξει για κατοικία έχει ύψος 2.917μ. Ο φωτογράφος Φρέντερικ Μπουασονα και ο Ντανιελ Μπο-Μποβι ήταν Ελβετοί εξερευνητές, οι οποίοι είχαν θέσει ως στόχο να κατακτήσουν την κορυφή του Ολύμπου. Στην προσπάθεια αυτή, σημαντική ήταν η συμβολή του Έλληνα Χρήστου Κάκαλου, ο οποίος ήταν κυνηγός και λαουτιέρης από το Λιτόχωρο. Ο Χρηστος Κάκαλος, από την νεαρή του ηλικία ασχολήθηκε με το βουνο του Ολύμπου και εντυπωσίασε τους δυο δεμένους μεταξύ τους ερευνητές καθώς τους καθοδηγούσε εως την κορυφή ξυπόλητος. Το ταξίδι της ορειβασίας ξεκίνησε ξημερώματα της 2ας Αυγούστου, με τους πεζοπόρους να κατευθύνονται μέσα στην ομίχλη. Τελικά, φτάνουν στην κορυφη στις 10:25 το πρωί με την ιστορία τους να γίνεται γνωστή το 1919 μέσα από την κυκλοφορία του βιβλίου από τον Boissonas για τον Όλυμπο, με τίτλο La Grece Immortelle (Η Αθάνατη Ελλάδα).
1995: Ψηφίζεται στη βουλή το νομοσχέδιο για την εξυγίανση της Τράπεζας της Κρήτης. Το 1988, σε μια ασταθή περίοδο για την ελληνική πραγματικότητα, με την απουσία του πρωθυπουργού να δημιουργεί ένα κλίμα κρίσης και πολιτικού κενού, η Τράπεζα της Κρήτης καταρρέει. Πιο συγκεκριμένα, ανακαλύφθηκε πως η Τράπεζα της Κρήτης διέθετε τεράστιο έλλειμα, το οποίο συνδέθηκε με ένα σκάνδαλο συνυφασμένο με το όνομα του ιδιοκτήτη της Γιώργου Κοσκωτά. Εντοπίστηκαν πλαστογραφίες και ξεκίνησε μια διερεύνηση των συναλλαγών του τραπεζίτη Κοσκωτά με την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με αποτέλεσμα να κατηγορηθεί για υπεξαίρεση πολλών δισεκατομμυρίων δραχμών. Ο πρόεδρος της Τράπεζας, Γιώργος Κοσκωτάς, διέφυγε στο εξωτερικό, ενώ βρίσκονταν υπό εισαγγελική δίωξη, αλλά εντοπίστηκε ένα μήνα αργότερα στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής από όπου κι εκδόθηκε πίσω στην Ελλάδα. Η υπόθεση της συγκεκριμένης τράπεζας παρέμεινε σε εποπτεία έως το 1995, έξι χρόνια μετά από την κατάρρευσή της, όπου το ζήτημα διευθετήθηκε. Το κλείσιμο της υπόθεσης δόθηκε με την ψήφιση του νόμου Ν. 2330, που προέβλεπε τις ρυθμίσεις για την εξυγίανση της Τράπεζας της Κρήτης και την εκκαθάρισή της.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Tower Subway, subbrit.org.uk, διαθέσιμο εδώ
- Σαν σήμερα 2 Αυγούστου, ο Χρήστος Κάκαλος και δυο Ελβετοί πατούν την κορυφή του Ολύμπου, ethnos.gr, διαθέσιμο εδώ
- Ιστορία της Τράπεζας της Ελλάδος, bankofgreece.gr, διαθέσιμο εδώ