15.4 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμηΥπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης: Τα πεπραγμένα της τελευταίας τριετίας

Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης: Τα πεπραγμένα της τελευταίας τριετίας


Της Ελευθερίας Κωνστάντιου,

Ήταν 8 Ιουλίου του 2019, όταν ανακοινωνόταν η σύνθεση της πρώτης Κυβέρνησης Μητσοτάκη και ακούγαμε για πρώτη φορά σχετικά με τη δημιουργία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με Υπουργό τον εξωκοινοβουλευτικό Κυριάκο Πιερρακάκη, ο οποίος, μάλιστα, προέρχονταν από τον πολιτικό χώρο του ΠΑΣΟΚ. Μια ανακοίνωση που γέμισε με προσδοκίες τους πολίτες, οι οποίοι, εξοντωμένοι από την ελληνική γραφειοκρατία, πίστεψαν ότι θα έμπαινε μια τελεία σε όλη αυτή τη λαίλαπα της ατελείωτης «χαρτούρας».

Αναμφισβήτητα, η πορεία του Υπουργείου αυτά τα τρία χρόνια κρίνεται κάτι παραπάνω από πετυχημένη, αφού μια άνω τελεία στα περισσότερα προβλήματα που ταλαιπωρούσαν τους πολίτες έχει μπει. Βέβαια, σε αυτό το σημείο θα ήταν σκόπιμο να αναφέρουμε και τον ρόλο που έπαιξε σε όλο αυτό η πανδημία που βιώσαμε και συνεχίζουμε να βιώνουμε. Η πανδημία, έχοντας ρόλο καταλύτη, συνέδραμε στο να εξοικειωθούμε περαιτέρω με τις νέες τεχνολογίες και να θέλουμε να κλείνουμε τις υποθέσεις με το Δημόσιο ηλεκτρονικά.

Πηγή εικόνας: enterprisetransformation.e-expo.gr

Πώς, όμως, ήταν η ζωή μας πριν το gov.gr; Πόσο απλοποιήθηκαν οι συναλλαγές μας με το Δημόσιο; Τι παραπάνω περιμένουμε από ένα απολύτως πετυχημένο Υπουργείο; Με αφορμή, λοιπόν, τα «γενέθλια» του Υπουργείου, ανέβηκε ένα βίντεο στο επίσημο κανάλι του τελευταίου στο Youtube, το οποίο δείχνει με απλό και κατανοητό τρόπο τα πεπραγμένα του. Σε πρώτη φάση, γίνεται μια σύγκριση των ηλεκτρονικών συναλλαγών με το Δημόσιο το 2018, που υπολογίζονταν σε 8,8 εκατομμύρια, ενώ οι αντίστοιχες συναλλαγές το 2021 ανήλθαν σε 567 εκατομμύρια. Ακόμη, παρατίθεται ο αριθμός των εγγράφων που εκδόθηκαν ψηφιακά μέσα από το gov.gr την τελευταία τριετία (200 εκατομμύρια), ενώ ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον στατιστικό είναι λόγω του παραπάνω ότι ο Έλληνας πολίτης απέφυγε περίπου 60 ουρές στο διάστημα ενός έτους.

Έγινε, ωστόσο, το ελληνικό κράτος πιο φιλικό προς τον πολίτη του; Είναι αλήθεια πως ένα σημαντικό ποσοστό, περίπου 1.400 υπηρεσίες του δημοσίου παρέχονται ηλεκτρονικά, απλουστεύοντας, έτσι, σημαντικές διαδικασίες, όπως η δήλωση γέννησης. Παράλληλα, σε αρκετές περιπτώσεις, η ανταλλαγή στοιχείων μεταξύ διαφόρων μητρώων του δημοσίου γίνεται αυτόματα, με τον πολίτη απλά να συναινεί μέσω του υπολογιστή.

Αρκετά σημαντικά βήματα έχουν γίνει και στον χώρο των τηλεπικοινωνιών. Η πρώτη επιτυχία αφορά την επιτυχή δημοπράτηση του φάσματος 5G, καθιστώντας τη χώρα μια από τις πρώτες χώρες στην Ευρώπη που το ολοκλήρωσαν τόσο γρήγορα. Μπορεί η συγκεκριμένη επιτυχία να μην έχει γίνει απτή στην καθημερινότητά μας, θέλουμε να πιστεύουμε, όμως, πως σε λίγο καιρό θα τη δούμε και επί του πρακτέου. Επιπλέον, αρκετά βήματα έχουν γίνει για να μπουν οπτικές ίνες σε πολλά σπίτια και μαγαζιά. Είναι γνωστά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα μας στις τηλεπικοινωνίες, λόγω των απαρχαιωμένων δικτύων που υπάρχουν μέχρι σήμερα και ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό τόσο για τις κακές υπηρεσίες που προσφέρουν οι ανάλογες εταιρείες στον πολίτη, όσο και για την καθυστέρηση στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση όλα αυτά τα χρόνια.

Στον χώρο της υγείας, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και τον σημαντικό ρόλο που είχε το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στο εμβολιαστικό πρόγραμμα για τον κορωνοϊό. Η επιτυχής δημιουργία του ψηφιακού συστήματος εμβολιασμού έδωσε τη δυνατότητα στον πολίτη να κλείνει το ραντεβού του χωρίς τις καθυστερήσεις που παρατηρήθηκαν σε άλλες χώρες. Αντίστοιχα, θετικό αντίκτυπο είχε και η ιδέα της δημιουργίας ψηφιακών πιστοποιητικών εμβολιασμού, καθώς η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες που το υλοποίησε. Ιδιαίτερη μνεία θα ήταν χρήσιμο να γίνει και στις εφαρμογές της άυλης συνταγογράφησης και του MyHealth, αφού με αυτόν τον τρόπο o καθένας μπορεί να έχει στο κινητό του την αγωγή του και τα παραπεμπτικά για τις εξετάσεις του.

Στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης πιστώνεται και η επίλυση προβλημάτων που κατέτρωγαν για χρόνια τους πολίτες. Αρχικά, σε εύλογο χρονικό διάστημα παραδώθηκε σε πλήρη λειτουργία το περίφημο 112, ενώ επιταχύνθηκε κατά πολύ και η διαδικασία της κτηματογράφησης. Μέσα σε όλα αυτά, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και το Επενδυτικό Ταμείο Φαιστός, το οποίο δημιουργήθηκε με σκοπό να επενδύει σε κλάδους της οικονομίας που εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες του 5G και, ευρύτερα, των –νέας γενιάς– ψηφιακών υπηρεσιών. Τέλος, έχει ξεκινήσει η υλοποίηση του προγράμματος «Έξυπνες Πόλεις» που αφορά την τοπική αυτοδιοίκηση.

Πηγή εικόνας: mindigital.gr

Εκτός από όλα τα προαναφερθέντα, η ομάδα του Κυριάκου Πιερρακάκη έχει να επιδείξει τα αποτελέσματα των Πανελληνίων με SMS στο κινητό. Επίσης, το πολλά υποσχόμενο, αν και καθυστερημένο, αν λάβουμε υπόψιν μας το πότε ανακοινώθηκε, Gov.gr Wallet, αλλά και το πρόγραμμα «Μίτος», το οποίο παρουσιάστηκε την προηγούμενη Παρασκευή πιλοτικά και έχει ως σκοπό να καταγράψει, σύμφωνα με τον Υπουργό, το σύνολο των διαδικασιών του Δημοσίου, δηλαδή το σύνολο αλληλεπιδράσεων του πολίτη με το Κράτος. Με τον τρόπο αυτό, ο πολίτης θα ξέρει επακριβώς όλα τα βήματα για κάθε συναλλαγή του με το Δημόσιο και, ταυτόχρονα, η Διοίκηση θα μπορεί να «μετρήσει» με απόλυτη ακρίβεια τη γραφειοκρατία, το κόστος της, αλλά και το μέγεθος της ωφέλειας που παράγει κάθε μας παρέμβαση.

Είναι πασιφανές ότι το συγκεκριμένο Υπουργείο έχει πετύχει μέσα από σκληρή δουλειά και εντατικό πρόγραμμα πράγματα που άλλα Υπουργεία δεν έχουν κατορθώσει μέσα σε διάστημα πολλών δεκαετιών. Μάλιστα, δεν είναι παράλογο ότι και ο Κυριάκος Πιερρακάκης είναι ιδιαιτέρως αγαπητός στους πολίτες. Βέβαια, είναι το ίδιο προφανές ότι δεν είναι και όλα τόσο τέλεια καμωμένα. Άλλωστε, ο εχθρός του καλού είναι πάντοτε το καλύτερο. Δεν γνωρίζω το πότε –και αν– θα γίνουν κάποια στιγμή στο μέλλον, φαίνεται, όμως, ότι τα θεμέλια έχουν μπει για τα καλά! Στο χέρι μας είναι να μην γκρεμιστούν για άλλη μια φορά.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ελευθερία Κωνστάντιου
Ελευθερία Κωνστάντιου
Γεννήθηκε στη Λήμνο. Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια του ΠΜΣ «Νεοελληνική Φιλολογία: Ερμηνεία, Κριτική και Κειμενικές Σπουδές», του τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στη μεταπολεμική ποίηση, τη γενιά του '70 και τη σύγχρονη ποιητική παραγωγή.