12.1 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΠρωτοποριακές start-ups... γίνονται ανταγωνιστικές και παίρνουν μερίδια στην αγορά

Πρωτοποριακές start-ups… γίνονται ανταγωνιστικές και παίρνουν μερίδια στην αγορά


Του Άρη Κατσίδη,

H αυτόνομη πτήση αποτελεί μία μεγάλη πρόκληση για τον κλάδο της αεροπορίας, αφού υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες εξέλιξης σε αυτόν τον τομέα. Βέβαια, οι αεροπορικές εταιρείες-κολοσσοί έχουν το πάνω χέρι εδώ και δεκαετίες, ωστόσο, μερικές startups προσπαθούν με πρωτοποριακούς τρόπους να πάρουν μερίδιο από την αγορά. Αυτές οι startups πρόκειται να αποκομίσουν μεγάλα κέρδη μόνο από τις μεταφορές και τα logistics. Το 2020, το μέγεθος της παγκόσμιας αεροπορικής βιομηχανίας μεταφορών υπολογιζόταν γύρω στα 110,8 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τη Statista, ενώ εκτιμάται ότι θα αποφέρει έσοδα εκατοντάδων δισεκατομμυρίων έως το 2027. Οπότε, συνεπάγεται ότι είναι ένας κλάδος, ο οποίος στο μέλλον θα αποφέρει σημαντικά κέρδη.

Για να αποκτήσει μια εταιρεία μερίδιο στην αγορά, πρέπει πρώτα να λανσάρει υπηρεσίες, οι οποίες, φυσικά, να είναι πρωτοποριακές και να προσφέρουν το κάτι ξεχωριστό στο κοινό, ώστε να δημιουργήσει ζήτηση. Οι υπηρεσίες αυτές δεν πρέπει να είναι κάτι συμπληρωματικό, αλλά κάτι καινοτόμο, προσφέροντας μια ξεχωριστή εμπειρία. Αυτό σημαίνει ότι δημιουργούν μια νέα συνθήκη στην αγορά και έχουν σε αυτήν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Παρατηρώντας πολλούς κλάδους, το να προσφέρουν οι νέες επιχειρήσεις τις ίδιες υπηρεσίες με κολοσσούς, δεν τις κάνει ανταγωνιστικές, αφού δεν μπορούν να συγκριθούν με τα μεγαθήρια. Συνεπώς, μόνο με πρωτοποριακές και χρήσιμες ιδέες μπορούν να κερδίσουν μερίδιο στην αγορά.

Η Xwing είναι μια από τις startups που θέλουν να έχουν αεροπλάνα με αυτόματη οδήγηση,  όπως και η Reliable Robotics, η Pyka και η “unicorn company” Volocopter. Υπενθυμίζουμε ότι ο «μονόκερως» (unicorn) είναι μια επιχείρηση που έχει αξία τουλάχιστον 1 δισεκατομμύριο δολάρια, με τον ορισμό να προβάλλεται στην αγορά για πρώτη φορά το 2013 από την Aileen Lee. Πριν από περίπου έναν χρόνο, η Merlin Labs είχε στην κατοχή της ένα αυτόνομο σύστημα πτήσης, σχεδιασμένο για εγκατάσταση σε υπάρχοντα αεροσκάφη. Ενώ είχε κάνει «εκατοντάδες» δοκιμαστικές πτήσεις, βγήκε στο προσκήνιο το ζήτημα ότι το σύστημα της εταιρείας δεν είχε πιστοποίηση από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας των Η.Π.Α. (FAA) για την παροχή εμπορικών υπηρεσιών.

Αεροσκάφος της αμερικανικής start-up Xwing, Πηγή εικόνας: Euronews

Αυτό είναι κάτι που, όμως, άλλαξε πρόσφατα, αφού πήρε τον Σεπτέμβριο την έγκριση και την πιστοποίηση  από τη FAA και την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Νέας Ζηλανδίας (CAA). Μετά από αυτήν την απόφαση, η Merlin έκανε συνεργασίες με μεγάλες εταιρείες εκμετάλλευσης εναέριων στόλων, όπως οι Dynamic Aviation και Ameriflight, ενώ συνεργάστηκε και στον τομέα της άμυνας, αποκαλύπτοντας ότι θα προμήθευε το σύστημά της στην Πολεμική Αεροπορία των Η.Π.Α., για να μετασκευάσει τα αεροπλάνα φορτίου C-130J Super Hercules της υπηρεσίας.

Όλες αυτές οι κινήσεις τράβηξαν το ενδιαφέρον των επενδυτών, οι οποίοι διοχέτευσαν σημαντικά κεφάλαια στη Merlin, με τη δεύτερη χρηματοδότηση της (Series B), μάλιστα, να είναι ύψους 105 εκατομμυρίων δολαρίων.

Ο CEO της εταιρείας, Matt George, μιλώντας στο Techcrunch, υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι: «Η Merlin ιδρύθηκε για να καθορίσει τι είναι δυνατόν να γίνει στα επόμενα 100 χρόνια της αεροπορίας. Η εταιρεία θέλει πολύ να αυξήσει την ασφάλεια των πιλότων και την επιχειρησιακή ευελιξία, προσθέτοντας αυτόνομα συστήματα σε υπάρχοντα αεροσκάφη».


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Autonomous flight startup Merlin Labs nabs $105M and US Air Force partnership, techcrunch.com, διαθέσιμο εδώ
  • Πότε μια Startup λαμβάνει τον τίτλο “Unicorn”;, businessrev.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Άρης Κατσίδης
Άρης Κατσίδης
Είναι φοιτητής του τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις οικονομικές ειδήσεις, ενώ παρακολουθεί σταθερά το χρηματιστήριο. Ως χόμπι έχει τον αθλητισμό, την ιστορία, την γεωγραφία, αλλά και τα ταξίδια.