12.1 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμηΉρθε η ώρα του τουρισμού

Ήρθε η ώρα του τουρισμού


Της Θεοδώρας Αγγελοπούλου,

Το ελληνικό καλοκαίρι έφτασε ξανά με ρυθμούς της γνωστής κανονικότητας προ εποχής κορωνοϊού, έτοιμο να παρέχει στους επισκέπτες του τις ομορφιές, τις οποίες έχει να δείξει, αναβαθμίζοντας την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό, αλλά και επαναφέροντας τα έσοδα στην εθνική οικονομία από τον τομέα που αποτελεί το 30% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος ετησίως. Ωστόσο, οι δυσκολίες, παρά την ετοιμότητα της τουριστικής μας βιομηχανίας, είναι πολλές και το μοναδικό που μπορεί και σώζει τα ελλείμματα στις τουριστικές υποδομές και παροχές είναι πάντα η φιλοξενία των ντόπιων, το απέραντο μπλε και οι χρυσές παραλίες, σε συνδυασμό πάντα με τους πολιτιστικούς θησαυρούς μας, τα οποία μπορούν να παραπλανήσουν με μοναδικό τρόπο τα μάτια των τουριστών από τις ελλείψεις, σε θέματα, όπως η υδροδότηση ή οι παροχές πρωτοβάθμιας και νοσοκομειακής υγείας στα νησιά, οι οποίες θα προκαλούσαν την αρνητική τους βαθμολογία για τη χώρα.

Το ίδιο το Υπουργείο Τουρισμού, σε συνεργασία με τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού (ΕΟΤ), στόχευσαν σε αυτό που θα αποκαλούσε κανείς rebranding της χώρας μας, δείχνοντας στην επίσημη διαφημιστική καμπάνια για το καλοκαίρι του 2022 έναν ξένο τουρίστα που «προειδοποιεί» όσους έρχονται από το εξωτερικό ότι η Ελλάδα μπορεί να τους αιχμαλωτίσει για πάντα. Το τελευταίο συνιστά την πραγματικότητα αρκετών τουριστών που μαγεύτηκαν από τον ελληνικό τρόπο ζωής και αποφάσισαν να συνεχίσουν εδώ τη ζωή τους, αλλά σίγουρα δε συνιστά τόνωση για την εικόνα της χώρας το γεγονός ότι πολίτες ξένων χωρών, ως συνταξιούχοι, επιλέγουν να εγκατασταθούν στην Ελλάδα για την ησυχία και τις φυσικές ομορφιές της, ενώ οι νέοι Έλληνες πολίτες επιλέγουν να την εγκαταλείψουν ψάχνοντας ένα καλύτερο μέλλον σε κράτη που μπορούν να τους παράσχουν καλύτερες προοπτικές για την ποιότητα της ζωής τους και αξιοκρατική αναγνώριση των προσόντων τους.

Πηγή εικόνας: gnto.gov.gr

Αυτή είναι η αλήθεια που γνωρίζει κάθε Έλληνας πολίτης βλέποντας το εν λόγω τηλεοπτικό σποτ, αλλά οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι για την προσέλκυση των τουριστών είναι σίγουρα πετυχημένο. Πέραν της καμπάνιας που διεξάγουν οι αρμόδιοι κρατικοί φορείς, πρέπει να γίνει λόγος και για τις ίδιες τις τουριστικές υπηρεσίες, οι οποίες, προσπαθώντας να ανταπεξέλθουν στα δύο χρόνια πρακτικής αδράνειας σε σχέση με τις δραστήριες και «εύφορες» εποχές που είχαν γνωρίσει τα προηγούμενα χρόνια, δείχνουν επηρεασμένες από την ενεργειακή και οικονομική κρίση που έχει επιφέρει ο ρωσο-ουκρανικός πόλεμος, αυξάνοντας τις τιμές των παρεχόμενων υπηρεσιών, σε επίπεδα, μάλιστα, αισχροκέρδειας. Η τελευταία είτε αφορά τα πολυτελή καταλύματα και χώρους εστίασης, οι οποίοι διατηρούν καταλόγους με υπέρογκα ποσά, τα οποία, παρόλο που οι θαμώνες έχουν το ανάλογο οικονομικό υπόβαθρο για να ανταποκριθούν, παραμένουν εξωπραγματικά, δημιουργώντας, μεταξύ άλλων, υποψίες φοροδιαφυγής, κινητοποιώντας κατά αυτόν τον τρόπο τις αρμόδιες ελεγκτικές οικονομικές αρχές είτε και υπηρεσίες προσιτές στον μέσο πολίτη –Έλληνα και ξένο–, ωστόσο, δυσανάλογες με την παρεχόμενη ποιότητα.

Επιπλέον, πολλά προβλήματα εντοπίζονται και στους εργαζόμενους του κλάδου, των οποίων οι αμοιβές είναι πενιχρές συγκριτικά με την υπερεργασία στην οποία υποβάλλονται κάθε καλοκαίρι και σε συνθήκες διαβίωσης, μάλιστα, πολύ χαμηλού επιπέδου. Δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε ακούσει για σερβιτόρους σε νησιά, οι οποίοι κοιμούνται σε κοινόχρηστα δωματιάκια με υγρασία που δεν πληρούν τις στοιχειώδεις απαιτήσεις υγιεινής. Από την άλλη πλευρά, το ίδιο προσωπικό που εξοντώνεται εργασιακά παραμένει πολύ μικρό σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες, διότι οι εργοδότες για λόγους κέρδους ως επί το πλείστον, αλλά και για λόγους ουσιαστικής ανταπόκρισης στις εργασιακές υποχρεώσεις τους απέναντι στο προσωπικό τους, δεν προσλαμβάνουν περισσότερα άτομα, με αποτέλεσμα να υπάρχει τόσο η εκμετάλλευση, αλλά και να υποβαθμίζεται μερικές φορές η παρεχόμενη υπηρεσία. Ως επισκέπτες και χρήστες του προϊόντος, όμως, σε μία από τις καλύτερές μας στιγμές χαλάρωσης, ανεμελιάς και διασκέδασης παραβλέπουμε αυτά τα φαινόμενα, γιατί μπορεί να μη φαίνονται εκ πρώτης όψεως, αλλά και γιατί δεν μας επηρεάζουν άμεσα.

Πηγή εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Καταληκτικά, ο Υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας ανέφερε ότι: «Περιμένουμε πάνω από 500.000 ταξιδιώτες απευθείας από την Αμερική. Οι αριθμοί αυτοί από τις ΗΠΑ αποτελούν ρεκόρ. Ωστόσο, εμείς θα κάνουμε ταμείο στο τέλος του 2022. Εβδομάδα την εβδομάδα και μήνα με τον μήνα, θα αγωνιζόμαστε και θα παλεύουμε όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς στο τουριστικό μας προϊόν από κοινού –δημόσιος και ιδιωτικός τομέας μαζί– καθώς και οι εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι που σχετίζονται, άμεσα ή έμμεσα, με τον τουρισμό: από την πρωτογενή παραγωγή μέχρι τον εμπορικό κόσμο και τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος».

Παράλληλα, είπε ότι: «Η Ινδία είναι μια τεράστια τουριστική αγορά με πολλούς ταξιδιώτες να ενδιαφέρονται για εναλλακτικό και θεματικό τουρισμό. Στη στρατηγική που χαράξαμε και τώρα υλοποιούμε, επενδύσαμε πολύ σε αυτά τα είδη τουρισμού αφού τα οφέλη είναι πολλαπλά: πρώτον προσελκύουμε high spenders ταξιδιώτες, δεύτερον επιμηκύνουμε την τουριστική μας περίοδο και τρίτον “φωτίζουμε” και άλλους, εναλλακτικούς προορισμούς της χώρας μας, οι οποίοι μέχρι σήμερα δεν ήταν ιδιαίτερα προβεβλημένοι. Με αυτόν τον τρόπο αισιοδοξούμε ότι θα πετύχουμε τον στόχο μας που είναι πάντα η ενίσχυση της μέσης ελληνικής οικογένειας σε όσο το δυνατόν περισσότερες περιοχές της χώρας». Σε κάθε περίπτωση είναι θετικό και θεμιτό για τη χώρα να ανοίγεται σε νέες αγορές και να προσελκύονται όσο το δυνατόν περισσότεροι τουρίστες για έναν τομέα της οικονομίας της που θεωρείται το ατού της. Οι προβληματισμοί παραμένουν, όμως, για τον εσωτερικό τουρισμό που μέσω του προγράμματος του Κοινωνικού Τουρισμού παρέχει τις ευκαιρίες σε μία ελάχιστη μερίδα πολιτών, ενώ στην πραγματικότητα οι έχοντες ανάγκη είναι πολύ περισσότεροι.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Κικίλιας: «Νέος στόχος για τον τουρισμό η αγορά της Ινδίας», cnn.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Κικίλιας: Το storytelling της καλοκαιρινής καμπάνιας του ΕΟΤ είναι η πραγματική ιστορία, cnn.gr, διαθέσιμο εδώ 

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Θεοδώρα Αγγελοπούλου
Θεοδώρα Αγγελοπούλου
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1998, όπου διαμένει μέχρι και σήμερα. Είναι απόφοιτη του Πρότυπου ΓΕΛ Αναβρύτων και πλέον πτυχιούχος του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του ΕΚΠΑ. Έχει συμμετάσχει σε πλήθος σεμιναρίων, ημερίδων και προσομοιώσεων σχετικά με την πολιτική, τις διεθνείς σχέσεις, την άμυνα και τη δημόσια διοίκηση ήδη από τα σχολικά χρόνια και το ενδιαφέρον της προς αυτά συνεχίζει αμειώτο. Γνωρίζει άριστα αγγλικά και γαλλικά ενώ στον ελεύθερό της χρόνο ασχολείται με τον κλασσικό και σύγχρονο χορό.