9.6 C
Athens
Παρασκευή, 27 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμός«Η Ευνοούμενη» (2018): Ένα γυναικείο παιχνίδι εξουσίας

«Η Ευνοούμενη» (2018): Ένα γυναικείο παιχνίδι εξουσίας


Της Ιωάννας Μπινιάρη,

Αντιζηλίες, πάθη, καυστικό χιούμορ και πισώπλατες μαχαιριές συνθέτουν αυτήν την ιστορία θηλυκής κυριαρχίας που εντάσσεται στο κινηματογραφικό σύμπαν του διεθνώς αναγνωρισμένου δημιουργού Γιώργου Λάνθιμου. Ο λόγος γίνεται για την Ευνοούμενη (The Favourite), την πρώτη κωμωδία εποχής του περίφημου σκηνοθέτη, που αναδείχθηκε σε μία από τις κορυφαίες ταινίες του με δέκα υποψηφιότητες για Όσκαρ, οκτώ βραβεία Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου και πλήθος άλλων υποψηφιοτήτων και βραβείων.

Η ταινία διαδραματίζεται στη Μεγάλη Βρετανία του 18ου αιώνα και βασίζεται στην αληθινή ιστορία της Βασίλισσας Άννας (Olivia Colman), η οποία λόγω της εύθραυστης και σθεναρά κλονισμένης σωματικής και ψυχικής της υγείας, έχει μετατραπεί σε μια ανασφαλή προσωπικότητα που εξαρτάται από τη φροντίδα (κάθε είδους) των άλλων. Πιστή της αυλική ακόλουθος είναι η Λαίδη Σάρα Μάλμπορο (Rachel Weisz), η οποία κυβερνά ουσιαστικά τη χώρα στη θέση της βασίλισσας, ενώ, ταυτόχρονα, φροντίζει για την υγεία της και την ικανοποίηση των αναγκών της.

Η Rachel Weisz και η Olivia Colman. Πηγή Εικόνας: cinepetroupolis.gr. Photo by Yorgos Lanthimos. © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation All Rights Reserved

Η χειραγώγηση της βασίλισσας, όμως, αρχίζει να γλιστράει από τα χέρια της Λαίδη Μάλμπορο, όταν καταφτάνει στο παλάτι η μακρινή εξαδέλφη της και ξεπεσμένη αριστοκράτισσα, Άμπιγκεϊλ Χιλ (Emma Stone), που προτίθεται να εργαστεί ως υπηρέτρια. Απορροφημένη από την κατάστρωση των τακτικών του πολέμου, η Λαίδη Μάλμπορο παραμελεί τη βασίλισσα Άννα που τη ζητά εναγωνίως, αναλαμβάνοντας, έτσι, να της κρατήσει συντροφιά η Άμπιγκεϊλ, η οποία, ανακαλύπτοντας τυχαία τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ των δύο ισχυρών γυναικών, δε διστάζει να χρησιμοποιήσει τις ίδιες ύπουλες μεθόδους για να «χειριστεί» τη βασίλισσα και να ανέβει ξανά στους κύκλους της αριστοκρατίας.

Έτσι, οι δύο γυναίκες βουτούν σε έναν «βρώμικο» και σκοτεινό βούρκο, όπου μάχονται για την αγάπη και την εύνοια της Άννας, χωρίς όρια και χωρίς φραγμούς. Η κάθε μία από αυτές προσπαθεί μέσα από τη φιλία της Βασίλισσας να κάνει πραγματικότητα τις φιλοδοξίες της, χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε αδίστακτο μέσο εξυπηρετεί τους σκοπούς της και κατατροπώνοντας οποιοδήποτε πρόσωπο ή κατάσταση στέκονται εμπόδιο στον δρόμο της.

Το ανελέητο κυνήγι της εξουσίας, συνοδευόμενο από μηχανορραφία και χυδαιότητα, ξεγυμνώνει την αμετροέπεια της εξουσίας και εκθέτει τον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά, που έχει ανάγκη από αποδοχή, εκτίμηση και αγάπη, και δε διστάζει να τα λάβει με κάθε ανελέητο τρόπο. Κρίσιμο εργαλείο για την επιβίωση εν προκειμένω παραμένει το σεξ, το οποίο παίζει καθοριστικό ρόλο στη χειραγώγηση και στην εκπλήρωση υπολογισμένων ανατροπών που στοχεύουν στην απόκτηση δύναμης, αναδεικνύοντας ακόμα μια φορά το πώς η σεξουαλικότητα, οι ηδονικές τάσεις και η εξουσία μπορούν να κινούν το νήμα της ζωής.

H Emma Stone με τον σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο. Πηγή Εικόνας: bovary.gr

Πέρα, όμως, από μια κινηματογραφική διατριβή στη γυναικεία ψυχοσύνθεση, η Ευνοούμενη παραμένει και μια έντονα πολιτική ταινία, αφού σε πολλά σημεία της εμφαίνεται η απροθυμία και ανικανότητα της Βασίλισσας να αναλάβει ευθύνες ή ο ανταγωνισμός για την κατάκτηση μιας ισχυρής θέσης στην αυλή του παλατιού. Με αυτόν τον τρόπο, ο σκηνοθέτης αναδεικνύει με τόλμη τα κακώς κείμενα της εξουσίας και τον βαθύ ενδόμυχο πόθο των ατόμων για ισχύ και διαφάνεια.

Με αρωγούς, επίσης, τον σαρκασμό και τους ευρυγώνιους φακούς που προσδίδουν μια παραμορφωτική οπτική στους χώρους του παλατιού, ο Γιώργος Λάνθιμος συνθέτει μια «σκοτεινή», αλλά και ταυτόχρονα κωμική ταινία εποχής, που αναδεικνύει το στοιχείο της παρακμής και της μοναξιάς. Μάλιστα, με την επιβλητική μουσική και τα υπέροχα κοστούμια εποχής, ο τηλεθεατής μεταφέρεται χωρίς δυσκολία στο κλίμα της εποχής και μπορεί να κατανοήσει ευμενέστερα την επικρατούσα νοοτροπία και τάση για δολοπλοκίες στον βωμό της εξουσίας.

Κλείνοντας, λοιπόν, η Ευνοούμενη δικαίως θεωρείται ως μια από τις κορυφαίες δημιουργίες μέσα στο λανθιμικό σύμπαν, αφού με έναν πανέξυπνο τρόπο αποκαλύπτει την τοξικότητα, την κατάχρηση εξουσίας και τη ζήλεια που με έναν αφοπλιστικό τρόπο μπορούν να χειραγωγήσουν και να ελέγξουν δυναστείες. Και όλα αυτά οφείλονται, φυσικά, όχι μόνο στην αντισυμβατική σκηνοθετική ματιά του Γιώργου Λάνθιμου, αλλά και στις καθηλωτικές ερμηνείες των τριών γυναικών που εμπλέκονται σε αυτό το παιχνίδι ίντριγκας και επιβολής.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Η ευνοούμενη (2018), imdb.com, διαθέσιμο εδώ.
  • Η Ευνοούμενη, athinorama.gr, διαθέσιμο εδώ.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ιωάννα Μπινιάρη
Ιωάννα Μπινιάρη
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1997 και κατάγεται από την Επίδαυρο, όπου και μεγάλωσε. Είναι απόφοιτη της Νομικής Σχολής Αθηνών και εργάζεται ως ασκούμενη δικηγόρος. Το πάθος της, από μικρή ηλικία, είναι η εκμάθηση ξένων γλωσσών και τα ταξίδια. Στον ελεύθερό της χρόνο απολαμβάνει την ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων, την παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων, συναυλιών και κινηματογραφικών ταινιών αλλά και την ενασχόληση με τη γυμναστική. Διετέλεσε Αρχισυντάκτρια Κοινωνικών Θεμάτων του OffLine Post από τον Μάρτιο του 2021 έως τον Σεπτέμβριο του 2022.