Του Νικόλαου-Νεκτάριου Δημητρά,
1896: Το πρώτο αυτοκίνητο με κινητήρα καταφτάνει στην Ολλανδία. Επρόκειτο για την εφεύρεση του Γερμανού μηχανικού και εφευρέτη Karl Friedrich Benz, ο οποίος σχεδίασε και κατασκεύασε το πρώτο αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Η συγκεκριμένη ημερομηνία αποτέλεσε τομή για τη μετάβαση της Ολλανδίας στην εποχή της αυτοκίνησης· το Patent-Motorwagen, ένα απλό και πρακτικό τρίκυκλο αυτοκίνητο εννιακοσίων πενήντα κυβικών, έφτασε στην Ολλανδία. Ζύγιζε περίπου 100 κιλά και δεν είχε οροφή. Στις 29 Ιανουαρίου 1886, ο Karl Benz έκανε τις κατάλληλες ενέργειες ώστε η ευρεσιτεχνία του να βραβευθεί, όπως και τελικά έγινε τον Νοέμβριο. Την 3η Ιουλίου του 1886, ο Benz ανέδειξε την εφεύρεσή του δημόσια. Έκτοτε, περίπου 25 Patent-Motorwagen κατασκευάστηκαν από το 1886 έως το 1893, ένα εκ των οποίων κυκλοφόρησε και στην Ολλανδία. Ο Karl Benz στη συνέχεια προσπάθησε και κατάφερε να αναπτύξει τα αυτοκίνητα Patent-Motorwagen, ενισχύοντας την ισχύ της μηχανής τους και κατά συνέπεια την μέγιστη ταχύτητα του αυτοκινήτου.
1943: Το Βερολίνο κηρύσσεται “Judenrein”, που πρόκειται για έναν ναζιστικό όρο και θα μεταφραζόταν ως «Καθαρό από Εβραίους». Την εποχή της εμφάνισης και της εξάπλωσης του ναζισμού, ολόκληρα ιδρύματα, χωριά και πόλεις «απαλλάσσονταν» από τους Εβραίους κατοίκους τους και ονομάζονταν με τον συγκεκριμένο όρο. Αυτό δεν ήταν πάντα ακριβές, καθώς ορισμένοι Εβραίοι επιζούσαν κρυμμένοι και προστατευμένοι σε φίλους, κάτι που σαφώς συνέβαινε και στο Βερολίνο. Οι κρυμμένοι Εβραίοι ονομάζονταν και «υποβρύχιοι», αφού εξαφανίζονταν από τα μάτια των ναζί για να γλιτώσουν. Πολλοί από αυτούς, μάλιστα, κατάφεραν να επιζήσουν ακόμη και μετά το τέλος του πολέμου και ανήκαν στους επιζώντες του Ολοκαυτώματος. Οι μαρτυρίες τους για τα όσα έζησαν είναι πολύ σημαντικές αυθεντικές ιστορικές πηγές. Ο συγκεκριμένος όρος (“Judenrein”) χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά κατά την 1η Νοεμβρίου του 1938, από την προπαγανδιστική ναζιστική εφημερίδα Kingzigwacht, όταν έκλεισε η συναγωγή της πόλης Gelnhausen και όλοι οι Εβραίοι την εγκατέλειψαν. Ακολούθησαν και άλλες περιοχές όπως το Bydgoszcz της Πολωνίας, η Αλσατία, το Βανάτο στη Σερβία, το Λουξεμβούργο, η Εσθονία και η Βιέννη. Γίνεται κατανοητό πως η «κάθαρση» από Εβραίους ήταν μία από τις τακτικές για την εφαρμογή της ναζιστικής ιδεολογίας, η οποία ως γνωστόν τασσόταν σφόδρα εναντίον τους.
1953: Γίνεται το πυρηνικό τεστ από τις ΗΠΑ, που, εν τέλει, ονομάστηκε “Harry” (ή αλλιώς “Knothole Harry” ή “Dirty Harry”). Ήταν μέρος μιας σειράς έντεκα τεστ πυρηνικών όπλων, που έλαβαν χώρα στο έδαφος της Nevada. Η 32 κιλοτόνων πυρηνική βόμβα που εξερράγη κατά τη δοκιμή, είναι αξιοσημείωτη για δύο λόγους: Πρώτον, γιατί ήταν το πιο δυνατό όπλο που είχε σχεδιαστεί μέχρι τότε. Δεύτερον, λόγω κάποιου λάθους υπολογισμού και μιας απροσδόκητης αλλαγής στην κατεύθυνση του ανέμου, αυτό το τεστ οδήγησε στην μεγαλύτερη εκπομπή ραδιενέργειας στην Αμερική. Από την άλλη πλευρά, πολλοί άνθρωποι ζήτησαν χρηματική αποζημίωση γιατί επλήγησαν από τη διενέργεια του τεστ. Τα συμπτώματα και οι συνέπειες του τεστ ήταν αισθητά ακόμη και πολύ αργότερα. Το 1984, πολλά μέλη οικογενειών (που βρίσκονταν κοντά στο σημείο του τεστ) αρρώστησαν με καρκίνο. Αυτό τους οδήγησε στο συμπέρασμα ότι για την αρρώστια τους έφταιγε το συγκεκριμένο τεστ. Ακόμη, πολλά ζώα αρρώστησαν, αντιστοίχως, λόγω της ραδιενέργειας. Σημειώθηκαν και άλλες κατηγορίες εναντίον της Κυβέρνησης για αμέλεια, οι οποίες στηρίχθηκαν και από μελέτες. Ως αποτέλεσμα, η ίδια έδωσε κάποια εκατομμύρια σε πληγέντες ως χρηματική αποζημίωση, αποδεχόμενη την ευθύνη της.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Karl Benz, Biography.com, διαθέσιμο εδώ
- Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό. Εκδοτική Αθηνών. Αθήνα 1987.
- Benz-Patent is Part of the World Documentary Heritage, Mercedes-benz.com, διαθέσιμο εδώ
- Αδόλφος Χίτλερ, Ο Αγών μου (μτφρ. Λ. Προεστίδης), Κάκτος, Αθήνα, 2006.
- Judenrein- 1939-1945, Jewishvirtuallibrary.org, διαθέσιμο εδώ
- Judenrein, Encyclopedia.com, διαθέσιμο εδώ
- 19 May 1953 – Dirty harry, ctbto.com, διαθέσιμο εδώ
- Dirty Harry Put Radiation Needle off the Dial”, Deseret.com, διαθέσιμο εδώ