Του Τάσου Οικονόμου,
Στις 14 Απριλίου του 2022, η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης Twitter πωλήθηκε στον «μεγιστάνα της τεχνολογίας», Elon Musk, για το ποσό των 43 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ο ίδιος, μέσω του προσωπικού του λογαριασμού, έχει δώσει έμφαση σε κάποια ζητήματα, που φαίνεται πως θα τον απασχολήσουν, όπως η ελευθερία του λόγου και η ανεξαρτησία της πλατφόρμας από διαφημίσεις.
Το ιστορικό της εξαγοράς
Από τις αρχές του μήνα, ο Musk θέλησε να εδραιώσει την κυριαρχία του στο εσωτερικό της εταιρείας, συνεπώς, προχώρησε στην εξαγορά 9,2% των μετοχών της εταιρείας για 2,89 δισεκατομμύρια δολάρια. Με αυτή την κίνηση, έγινε ο μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας και, παράλληλα, ανακοίνωσε, πάντα μέσω του λογαριασμού του, ότι δεν θα λαμβάνει μέρος στο συμβούλιο των μετόχων. Οι υπόλοιποι μέτοχοι ούτε συμμερίζονταν το όραμα του Elon Musk ούτε ήθελαν να αγοράσει την ολότητα των μετοχών. Επομένως, προχώρησαν σε ένα σχέδιο που ονομάζεται “poison pill” (χαπάκι δηλητηρίου). Συνοπτικά, αν ένας μέτοχος αποκτήσει 15% των συνολικών μετοχών, άλλοι ήδη υπάρχοντες μέτοχοι μπορούν να αγοράσουν επιπλέον μετοχές με έκπτωση. Παρότι οι μέτοχοι ήταν έτοιμοι να «πολεμήσουν» για το μέλλον της εταιρείας, όταν έφτασε η προσφορά των 43 δις δολαρίων μαζί με τα διαπιστευτήρια, το συμβούλιο των μετόχων συμφώνησε στην εξαγορά της πλατφόρμας.
Το πλάνο του Elon Musk
Το όραμα του νέου ιδιοκτήτη αποτελείται από διάφορους πυλώνες που ο ίδιος θεωρεί ότι θα φέρουν αέρα αλλαγής στο Twitter και θα λύσουν παθογένειες, που έχουν δημιουργηθεί με την πάροδο των χρόνων.
Αρχικά, ο Elon με κάθε ευκαιρία που διαθέτει τονίζει τη σημασία της ελευθερίας του λόγου στην πλατφόρμα. Σύμφωνα με ένα tweet που ανάρτησε μετά την εξαγορά της εταιρείας, «η ελευθερία του λόγου είναι το θεμέλιο μιας αποτελεσματικής δημοκρατίας και το Twitter είναι η ψηφιακή πλατεία της πόλης, όπου συζητούνται θέματα ζωτικά για το μέλλον της ανθρωπότητας…». Συγκεκριμένα, χρήστες που στο παρελθόν τους είχε απαγορευτεί η χρήση αυτής της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης, λόγω εκφράσεων μίσους ή διασποράς ψευδών ειδήσεων, θα τους δοθεί η δυνατότητα να ξαναχρησιμοποιήσουν τους προσωπικούς λογαριασμούς τους. Στις ΗΠΑ, το συγκεκριμένο θέμα έχει ευρεία απήχηση εξαιτίας του προηγούμενου «μπλοκαρίσματος» του πρώην Προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, στον απόηχο των επεισοδίων στο Καπιτώλιο. Άρα, μπορούμε σχεδόν να βεβαιώσουμε την επάνοδο του πρώην προέδρου στο μέσο που χρησιμοποιούσε κατά κόρον, για να απευθύνεται στον αμερικανικό λαό.
Παράλληλα, ο ιδιοκτήτης του Twitter ελπίζει στη χειραφέτηση της εταιρείας από τις διαφημίσεις. Το 2020, το 90% του συνολικού τζίρου της επιχείρησης απαρτίζονταν από τα κέρδη των διαφημίσεων, όμως, μέχρι το 2028 αυτό το ποσοστό σκοπεύει να μειωθεί στο 45%. Ο Elon Musk, βέβαια, έχει ανακοινώσει ότι στόχος της εταιρείας είναι τα έσοδα μέχρι το 2028 να τετραπλασιαστούν, παρόλο που τα διαφημιστικά έσοδα θα μειωθούν στα μισά. Αυτό θα γίνει εφικτό μέσω των νέων και πρωτοποριακών συστημάτων, που θα τοποθετηθούν στην πλατφόρμα. Ειδικότερα, 2 προγράμματα συνδρομών, το “Τwitter Blue” και “X”, θα προσφέρουν περιεχόμενο υψηλής ποιότητας και θα αποτελούν τη βάση εσόδων της εταιρείας. Το Twitter Blue είναι μια υπάρχουσα υπηρεσία που προσφέρει στους χρήστες επιπλέον δυνατότητες για 3 $ το μήνα, αν και αυτό μπορεί να μειωθεί σε 2 $. Ο Elon Musk δήλωσε ότι πιστεύει ότι το Twitter Blue μπορεί να προσεγγίσει 69 εκατομμύρια χρήστες μέχρι το 2025 και 159 εκατομμύρια μέχρι το 2028. Το άλλο είναι ένα νέο προϊόν που ονομάζεται “X”, ενώ δεν διευκρινίστηκε τι θα προσφέρει.
Συμπληρωματικά, για το έτος 2023 προβλέπεται ένα κέρδος 15 εκατομμυρίων δολαρίων (και τελικό στόχο για το 2028 να έχει ανέρθει στο 1 δισ. δολάρια) που θα προέρχεται από επιχείρηση πληρωμών. Το τωρινό καθεστώς του Twitter δεν έχει δώσει έμφαση σε αυτούς τους τομείς, όμως, εικάζεται ότι ο νέος ιδιοκτήτης θα εισαγάγει αυτές τις νέες τεχνολογίες τύπου PayPal, η οποία εταιρεία έγινε γνωστή χάρη στη δράση του Elon Musk, μετά τη συγχώνευση με τη δική του εταιρεία.
Αν και το άνοιγμα προς όλες τις φωνές και απόψεις φοβίζει αρκετά άτομα ότι θα ακούγονται και εξτρεμιστικές και βλαβερές προς κοινό γνώμες, ο νέος ιδιοκτήτης της πλατφόρμας είναι έτοιμος να κάνει αυτό το «γενναίο» βήμα. Τέλος, η οικονομική επιτυχία του Twitter, με μείωση των κερδών από διαφημίσεις και παράλληλη στήριξη των επί πληρωμή προγραμμάτων, μπορεί να μην έχει τα ανάλογα αποτελέσματα.