15.4 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΜικρά ΚαθημερινάNFTs & Διάσημοι: Ένας επικίνδυνος συνδυασμός 

NFTs & Διάσημοι: Ένας επικίνδυνος συνδυασμός 


Της Λυδίας Κούβαρου, 

Δεν είναι ανάγκη να ασχολείται κάποιος πολύ με τα κρυπτονομίσματα, για να καταλάβει ότι κάτι έχει αρχίσει να αλλάζει, όχι μόνο στο εικονικό χρηματιστήριο, αλλά και στον ίδιο τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την τέχνη. Ο λόγος για τα περίφημα NFTs, που ξαφνικά πωλούνται σε τιμές όπως 69 εκατομμύρια δολάρια –με την πρώτη εικονική δημοπρασία να λαμβάνει χώρα πριν λίγες εβδομάδες για τα έργα τέχνης του σύγχρονου καλλιτέχνη Beeple. Από tweets μέχρι και απλά gif, ας δούμε με λίγα λόγια τι είναι αυτό που καθιστά τα NFTs τόσο πολυπόθητα για τους διάσημους (όπως ο Snoop Dogg, που διαθέτει συλλογή ύψους 17 εκατομμυρίων δολαρίων) και τι σημαίνει αυτό για την οικονομία, αλλά και για εμάς τους «απλούς θνητούς».  

Tα NFTs (στα αγγλικά “Non-Fungible Tokens”, δηλαδή «Μη Υποκαταστάσιμα Κρυπτογραφικά Τεκμήρια», για όλους τους πληροφορικάριους), αποτελούν ένα τεκμήριο που ορίζει ως μοναδικό ένα περιουσιακό στοιχείο. Κατά βάση, αφορούν τον crypto-κόσμο, μιας και αγοράζονται μόνο με κρυπτονομίσματα, αλλά μπορεί και να συμπεριλάβουν περιουσιακά αντικείμενα και του πραγματικού κόσμου, όπως ακίνητα, οχήματα ή και τραγούδια. Μιας και τα στοιχεία αυτά θεωρούνται, πλέον, μοναδικά, το άτομο που τα αγοράζει διαθέτει αποδεικτικό ιδιοκτησίας και γνησιότητας. Ουσιαστικά, για να το απλοποιήσουμε, ώστε και ένα πεντάχρονο να μπορεί να το καταλάβει, τα NFTs είναι σφραγίδες γνησιότητας, φτιαγμένες από κώδικα για διάφορα πράγματα, που μπορεί κάποιος να θελήσει να αγοράσει. Κατά βάση, αυτή η γνησιότητα σχετίζεται με ψηφιακά έργα τέχνης, μέσα σε μία τεράστια, από κοινού προσβάσιμη, γκαλερί —ή αλλιώς blockchain.  

Paris Hilton και Jimmy Fallon συζητούν για τα κοινά NFTs τους. Πηγή Εικόνας: Polygon

Πολύ μεγάλα ονόματα της showbiz έχουν αποφασίσει να επενδύσουν σε αυτό το νέο κομμάτι της crypto-οικονομίας, κάνοντας την καλύτερη διαφήμιση σε αυτή τη «σφραγίδα». Πιο πρόσφατα, η Paris Hilton εμφανίστηκε στην εκπομπή του Jimmy Fallon, για να συζητήσουν για τα NFTs που διαθέτουν, καθώς κατέχουν και οι δύο έργα από τη συλλογή “Bored Apes” του καλλιτέχνη Yuga Labs, με κεντρικό θέμα διάφορους πιθήκους. Το έργο δηλώνει πως όποιος κατέχει κομμάτι του είναι και μέλος μιας πολυτελούς ομάδας. Στο ίδιο «κλαμπ» ανήκουν και η Gwyneth Paltrow, η Grimes, αλλά και ο Eminem. Επίσης, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που επέλεξαν είτε να μετατρέψουν τις ίδιες τις φωτογραφίες τους σε NFTs είτε να ξεκινήσουν το δικό τους κρυπτονόμισμα, όπως η Emily Ratajkowski, ο Shawn Mendes και οι Lindsay Lohan και Bill Gates αντίστοιχα.  

Τώρα, λοιπόν, αφού κάναμε ένα γρήγορο recap, ας δούμε τι ακριβώς σημαίνει το ότι οι διάσημοι αγοράζουν εικόνες jpeg για εκατομμύρια δολάρια. H έννοια των διασήμων στη σύγχρονη δυτική κουλτούρα, που έχουμε υιοθετήσει, είναι συνυφασμένη με την κατανάλωση. Η ανάγκη για φήμη κινεί την ανάγκη για αγορά. Ακούγεται λίγο βαθυστόχαστο, αλλά είναι απλό. Ολόκληρη η περιουσία της οικογένειας Kardashian βασίζεται πάνω σε αυτό το μοτίβο. Δεν είναι τυχαίο που με τα χρόνια έχουν καθορίσει τα σύγχρονα πρότυπα ομορφιάς και έχουν δημιουργήσει μια νέα κοινωνική τάξη. Τι σχέση, όμως, έχει αυτή η καπιταλιστική «κόλαση» με τα NFTs; Με τον ίδιο τρόπο που ο Michael Jordan τριπλασίασε τα κέρδη της Nike, μόνο και μόνο με τη σύνδεσή του με την εταιρία, έτσι και οι δημιουργοί αυτών των ψηφιακών έργων τέχνης προσπαθούν να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους. Το γεγονός ότι δεν είναι υπαρκτά σημαίνει πως ανάλογα με τη διασημότητα που τα προωθεί, λαμβάνουν και το κατάλληλο ύφος. Με ονόματα όπως τους Jay Z, Naomi Osaka, Stephen Curry, Elon Musk και Doja Cat να είναι λίγα από αυτά στη λίστα με τους ιδιοκτήτες NFT, βλέπουμε πως διαφορετικές προσωπικότητες από διαφορετικούς χώρους μπορούν να επηρεάσουν το ευρύ κοινό. 

Tα NFTs του Bored Ape Yacht Club και ορισμένοι από τους (πολύ διάσημους) ιδιοκτήτες τους. Πηγή Εικόνας: Boardroom.tv

Θα πει κανείς πως δεν ακούγεται και πολύ χάλια η όλη ιδέα του να μπορεί μέχρι και ο πιο απλός άνθρωπος να επενδύσει όπως οι διάσημοι και να αποκτήσει κάτι μοναδικό. Αλλά εδώ είναι η παγίδα. Πέρα από τις ευθύνες που πρέπει να αποδοθούν σε αυτό το ανελέητο μάρκετινγκ από την πλευρά των διάσημων, εμείς θα είμαστε αυτοί που στην προσπάθεια να τους «πλησιάσουμε» θα μείνουμε… άφραγκοι. Τα κρυπτονομίσματα και, πλέον, τα NFTs είναι δύσκολο να ρυθμιστούν νομικά και οικονομικά, εξαιτίας αυτής της ρευστότητας στην αξία τους και αυτό μπορεί να οδηγήσει στην οικονομική καταστροφή πολλών ατόμων. Μεγάλο παράδειγμα, η πλήρης καταστροφή, πάνω από 5.8 δισεκατομμυρίων μονάδων, του κρυπτονομίσματος Ethereum, μόλις τον προηγούμενο Αύγουστο. Τέλος, μη ξεχνάμε πως για να μπορέσουν οι διάσημοι να αποκομίσουν τα κέρδη που επιθυμούν απ’ αυτές τις επενδύσεις, όπως το Ape Yacht Club, πρέπει να πείσουν τον κόσμο ότι είναι κάτι που αξίζει, ώστε να αυξηθεί η αξία τους —ο κανόνας της ζήτησης και της προσφοράς.  

Προφανώς, αν κάποιος επιθυμεί να δοκιμάσει κάτι νέο και να πειραματιστεί με το χώρο του κρυπτονομίσματος, δεν πρέπει να τον αποθαρρύνουμε. Η παγκόσμια οικονομία αλλάζει και η προσαρμοστικότητά μας στα νέα δεδομένα είναι πολύ σημαντική. Απλά προσοχή στα νέα trends, γιατί δεν θα είναι τόσο ενδιαφέροντα, όταν έχει χαθεί ο μισθός της σεζόν που δούλεψες το προηγούμενο καλοκαίρι. 


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 
  • “Celebrities and NFT’s Are A Match Made in Hell”, The Atlantic, διαθέσιμο εδώ
  • “Celebrities and NFT’s: why your favourite stars are trying to sell you cryptocurrency”, The National News, διαθέσιμο εδώ
  • Μint, Official Website, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Λυδία Κούβαρου
Λυδία Κούβαρου
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Είναι 22 χρονών και σπουδάζει Πολιτικές Επιστήμες στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Όταν δεν ασχολείται με την πολιτική, τα κοινωνικά ζητήματα και τον εθελοντισμό περνάει πολλές ώρες βλέποντας σειρές, ταινίες και Tik Tok. Εκτός των παραπάνω, της αρέσει η ζωγραφική, η γυμναστική, να μαθαίνει ξένες γλώσσες και να κάνει τους άλλους να χαμογελούν.