12.2 C
Athens
Τρίτη, 24 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΗ γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας και οι ισχυροί δεσμοί μεταξύ...

Η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας και οι ισχυροί δεσμοί μεταξύ ΕΤΕπ και Ελλάδας


Του Παναγιώτη Παναγιωτακόπουλου,

Ο Οδυσσέας χρειάστηκε 10 χρόνια για να επιστρέψει στη γενέτειρά του μετά τον Τρωικό Πόλεμο. Το επιβατικό κοινό της ελληνικής πρωτεύουσας είναι πιο τυχερό, καθώς η νέα γραμμή του μετρό της Αθήνας θα βελτιώσει τη ζωή στην πόλη και θα περιορίσει τις εκπομπές άνθρακα

Η Αθήνα είναι μια μεγάλη κοσμοπολίτικη μητρόπολη με πληθυσμό 3,5 εκατομμύρια κατοίκους, οι οποίοι εργάζονται, ταξιδεύουν και μετακινούνται από και προς τη δουλειά τους καθημερινά. Ωστόσο, η συνεχής αύξηση του επιβατικού κοινού δοκιμάζει τα όρια των δημόσιων συγκοινωνιακών υποδομών της πόλης. «Παρατηρείται ήδη συμφόρηση σε κεντρικούς σταθμούς όπως στο Σύνταγμα», δηλώνει ο Παναγιώτης Κλήμης, διευθυντής στρατηγικής ανάπτυξης της Αττικό Μετρό, της εταιρείας που αναπτύσσει το μετρό της πόλης. «Επειδή στην πόλη αυξάνεται παράλληλα και η χρήση του αυτοκινήτου, έχει επιδεινωθεί η ποιότητα της εξυπηρέτησης, του περιβάλλοντος και, το σημαντικότερο, της ζωής του επιβατικού κοινού».

Η Αττικό Μετρό φιλοδοξεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα κατασκευάζοντας μια νέα γραμμή μήκους 38,2 χλμ που θα διέρχεται από το κέντρο της Αθήνας και τα προάστιά της. Η νέα γραμμή 4, στην οποία οι συρμοί θα κινούνται χωρίς οδηγό, φιλοδοξεί να προσφέρει πιο γρήγορες, πιο προσβάσιμες και πιο πράσινες μετακινήσεις. Ωστόσο, η εκτέλεση κατασκευαστικών εργασιών στο υπέδαφος μιας αρχαίας και πυκνοκατοικημένης πόλης αποτελεί τιτάνιο έργο.

Πηγή εικόνας: Economico.gr

Αναστροφή στον «δακτύλιο» της Αθήνας

Το 1869, Βρετανοί επιχειρηματίες κατασκεύασαν το πρώτο μετρό της πόλης (γραμμή 1), το οποίο συνέδεε την Αθήνα (σταθμός Θησείου) με το λιμάνι του Πειραιά, τον γνωστό μας Ηλεκτρικό. Η γραμμή 1 ήταν η μοναδική γραμμή έως το 2000, έτος κατά το οποίο ξεκίνησε η λειτουργία της κόκκινης και της μπλε γραμμής. Τώρα, η ελληνική εταιρεία φιλοδοξεί να επεκτείνει το μετρό της πόλης προσθέτοντας πέντε σταθμούς ανταπόκρισης στις υπάρχουσες τρεις γραμμές.

Η γραμμή 4, που έχει το σχήμα του γράμματος «U», θα αποτελείται από δύο σκέλη ακτινικής μορφής, τα οποία θα κατευθύνονται προς το Γαλάτσι και το Μαρούσι, και από ένα κεντρικό τμήμα που θα διέρχεται από το κέντρο της Αθήνας. Η νέα γραμμή θα περιλαμβάνει 35 νέους σταθμούς και θα αποτελείται από πέντε διακριτά τμήματα.

«Ξεκινήσαμε να κατασκευάζουμε το πρώτο από τα πέντε συνολικά τμήματα, το οποίο προορίζεται να εξυπηρετήσει πυκνοκατοικημένες περιοχές και σημαντικές δημόσιες εγκαταστάσεις», δηλώνει η Σίσσυ Βουτυρίτσα, επιβλέπουσα μηχανικός του έργου κατασκευής της γραμμής 4. «Το τμήμα Α θα έχει μήκος 12,8 χλμ και θα περιλαμβάνει 15 νέους υπόγειους σταθμούς, οι οποίοι θα ξεκινούν από το Άλσος Βεΐκου και θα καταλήγουν στο Γουδί».

Η ΕΤΕπ χρηματοδοτεί τη νέα γραμμή του μετρό της Αθήνας

Οι νέες γραμμές του μετρό απαιτούν λεπτομερή σχεδιασμό, προηγμένα τεχνολογικά συστήματα,  προσεκτική κατασκευή και σημαντική χρηματοδότηση. «Η κατασκευή μιας εξαιρετικά προηγμένης και γρήγορης συγκοινωνιακής γραμμής μέσα σε οκτώ μόνο χρόνια αποτελεί πρόκληση», δηλώνει η κ. Βουτιρίτσα. «Στο υπέδαφος του κέντρου της Αθήνας, βρίσκονται πάρα πολλά αρχαιολογικά μνημεία και δίκτυα κοινής ωφελείας, όπως υπόνομοι, αγωγοί ύδρευσης και φυσικού αερίου, καθώς και γραμμές τηλεπικοινωνιών. Οι παράγοντες αυτοί αυξάνουν τη δυσκολία και το κόστος αυτού του ήδη φιλόδοξου έργου».

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στηρίζει την κατασκευή του πρώτου τμήματος της νέας γραμμής 4, που θα συνδέει το Άλσος Βεΐκου με το Γουδί (συνοικίες στις παρυφές του κέντρου της Αθήνας), με τριακονταετές δάνειο ύψους 730 εκατ. ευρώ. «Τα τελευταία 15 χρόνια, η ΕΤΕπ στηρίζει τις σημαντικές επενδύσεις της Αττικό Μετρό στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη», δηλώνει ο Κώστας Καργάκος, υπεύθυνος δανείων στην ΕΤΕπ. «Το έργο αυτό θα λάβει τη μεγαλύτερη ενίσχυση που έχει χορηγήσει ποτέ η ΕΤΕπ για μεμονωμένο έργο στην Ελλάδα και αποτελεί παράδειγμα του καταλυτικού ρόλου που μπορεί να διαδραματίσει η ΕΤΕπ στη συγχρηματοδότηση σημαντικών έργων υποδομών, στα οποία χρησιμοποιούνται παράλληλα δημόσιοι και ενωσιακοί πόροι».

Η στήριξη από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει καίρια σημασία για τα σχέδια της Αττικό Μετρό. Η χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ μάς βοηθά να αποκτήσουμε ρευστότητα και μας διευκολύνει να καλύψουμε τις δαπάνες κατασκευής, όπως ους μισθούς των εργατών των εργοταξίων», δηλώνει η Σοφία Τσιλίκα, διευθύντρια του τμήματος χρηματοδοτήσεων του Αττικό Μετρό.

Η ΓΡΑΜΜΗ 4 (Α’ φάση) σε ΑΡΙΘΜΟΥΣ (αριθμητικά στοιχεία από την Αττικό Μετρό Α.Ε.):

  • 340.000 επιβάτες θα εξυπηρετούνται ημερησίως
  • 125.000 εργαζόμενοι θα εξυπηρετούνται ημερησίως
  • 53.000 λιγότερα ιδιωτικά οχήματα θα κυκλοφορούν στους δρόμους
  • 45.000 τετραγωνικά μέτρα αρχαιολογικών ανασκαφών
  • 5.000 νέες θέσεις εργασίας
  • 1.216 μεγαβατώρες (MWh) ενέργειας θα εξοικονομούνται ημερησίως
  • 318 λιγότεροι τόνοι CO2 θα εκπέμπονται ημερησίως
  • 20 νέοι αυτόματοι συρμοί χωρίς οδηγό
  • 15 νέοι υπόγειοι σταθμοί
  • 2 σταθμοί ανταπόκρισης με το υφιστάμενο δίκτυο του μετρό (ο σταθμός Ακαδημία/Πανεπιστήμιο θα έχει ανταπόκριση με τη γραμμή 2 και ο σταθμός Ευαγγελισμού θα έχει ανταπόκριση με τη γραμμή 3).

Πιο γρήγορες και πιο πράσινες μεταφορές στην Αθήνα

Οι Αθηναίοι θα ωφεληθούν σε μεγάλο βαθμό από τη γραμμή 4.

«Η νέα γραμμή θα μεταφέρει τους επιβάτες με μεγαλύτερη ταχύτητα, ασφάλεια και αξιοπιστία σε σημαντικές εγκαταστάσεις, όπως νοσοκομεία, πανεπιστήμια, φοιτητικές εστίες και δικαστήρια, καθώς και σε πυκνοκατοικημένες περιοχές του κέντρου και των προαστίων της Αθήνας», δηλώνει ο κ. Κλίμης. «Επίσης, θα συντομεύσει σημαντικά τον χρόνο μετάβασης στο κέντρο της πόλης και θα αποσυμφορήσει τους υφιστάμενους κεντρικούς σταθμούς του μετρό».

Το έργο θα βοηθήσει, επίσης, την Αθήνα να αντιμετωπίσει τις περιβαλλοντικές και ενεργειακές προκλήσεις του 21ου αιώνα. «Χάρις στη νέα γραμμή του μετρό, στους δρόμους της Αθήνας θα κυκλοφορούν 53 000 λιγότερα οχήματα, με αποτέλεσμα οι ημερήσιες εκπομπές Co2 να μειωθούν κατά 318 τόνους», δηλώνει ο κ. Κλίμης. «Επίσης, οι συρμοί θα κατασκευαστούν με φιλικά προς το περιβάλλον υλικά και θα χρησιμοποιούν συστήματα πέδησης που μπορούν να εξοικονομούν έως 1 216 μεγαβατώρες (MWh) ημερησίως».

Πηγή εικόνας: tovima.gr

Η γραμμή 4 θα δημιουργήσει επίσης 5.000 νέες θέσεις εργασίας και θα διασφαλίσει ότι η Αθήνα παραμένει κέντρο οικονομικής ανάπτυξης για την Ελλάδα.

«Η νέα γραμμή του μετρό διέρχεται από περιοχές με αυξημένη επαγγελματική, τουριστική και εμπορική δραστηριότητα», δηλώνει ο Meryn Martens, ειδικός της ΕΤΕπ στον τομέα των μεταφορών. «Αυτό έχει θετικό αντίκτυπο στην οικονομική δραστηριότητα αυτών των περιοχών, στην αγορά ακινήτων, καθώς και στο συνολικό Α.Ε.Π. της χώρας».


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ

  • New Athens metro cuts emissions, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Διαθέσιμο εδώ.

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Παναγιώτης Παναγιωτακόπουλος
Παναγιώτης Παναγιωτακόπουλος
Είναι τελειόφοιτος του τμήματος Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιά. Τον ενδιαφέρει η καινοτομία στον κλάδο των οικονομικών και έχει συμμετάσχει σε αρκετά συνέδρια και προσομοιώσεις. Λατρεύει τα ταξίδια, γι' αυτό και δεν σταματά να παρακολουθεί διάφορα προγράμματα Erasmus+ ανά την Ευρώπη και τον κόσμο. Από τα μέσα Ιουνίου 2020 ως τα τέλη Μάρτιου 2022 διετέλεσε Αρχισυντάκτης Οικονομικών του OffLine Post.