14.3 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΠώς επηρεάζει η ενεργειακή κρίση θετικά τους Έλληνες εφοπλιστές;

Πώς επηρεάζει η ενεργειακή κρίση θετικά τους Έλληνες εφοπλιστές;


Της Διονυσίας Σούρμπη,

Η ενεργειακή κρίση είχε ξεκινήσει αρκετό καιρό πριν. Πιο συγκεκριμένα, οι πρώτες ανατιμήσεις σε ενέργεια και πρώτες ύλες ξεκίνησαν ήδη από τα τέλη του 2021. Όμως, αφότου ξέσπασε ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι τιμές αυξάνονται διαρκώς και με μεγάλο ρυθμό μεταβολής. Ήδη ο πληθωρισμός έχει αγγίξει το 7,4% στη χώρα μας, μιας και οι δύο συμβαλλόμενες χώρες σε αυτόν τον πόλεμο εξάγουν παγκοσμίως τόσο φυσικό αέριο όσο και άλλες μορφές ενέργειας. Μην ξεχνάμε ότι η Ρωσία έχει άφθονα κοιτάσματα πετρελαίου, φυσικού αερίου και πολύτιμων μετάλλων, ενώ η Ουκρανία είναι ένας από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς σιτηρών στον κόσμο.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες, γνωστοί για τις καινοτομίες στον χώρο αλλά και τις προβλέψεις, τόσο ναυτιλιακών τάσεων όσο και των αναγκών, έχουν επενδύσει σε LNG carriers. Το ερώτημα που πέφτει στο τραπέζι είναι γιατί προτιμάται αυτό ο τύπος πλοίου. Η απάντηση έρχεται από την πλευρά της ενέργειας που χρησιμοποιεί. Το καύσιμο αποτελείται σε συντριπτικό ποσοστό από μεθάνιο. Σημειώνει ότι συγκριτικά με τα συμβατικά καύσιμα μειώνει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) μεταξύ 20-30%, ενώ οι εκπομπές οξειδίων του θείου (SOx) είναι μηδενικές και οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) αρκετά περιορισμένες.

Πέραν της άποψης ότι είναι ένας πιο οικολογικός τρόπος ενέργειας, φαίνεται ότι είναι και πιο οικονομικός, μιας και όσον αφορά τον συνεχιζόμενο πόλεμο ανάμεσα στη Ρωσία και την Ουκρανία, κανείς δεν ξέρει τι μέλλει γενέσθαι. Ο αντίκτυπος στην ευρωπαϊκή (και όχι μόνο) αγορά φυσικού αερίου και πετρελαίου, με τις τιμές να αυξάνονται σε ανησυχητικά επίπεδα, γίνεται εύκολα αντιληπτός. Έτσι, η Ευρώπη στρέφεται προς το υγροποιημένο αέριο για την κάλυψη του κενού που προκαλείται από τις κυρώσεις που έχει επιβάλει η Ευρώπη στη Ρωσία. Με αυτόν τον τρόπο, λοιπόν, ευνοούνται οι Έλληνες εφοπλιστές, διότι οι συνθήκες που δημιουργήθηκαν από τη ρωσο-ουκρανική κρίση ευνόησαν την άνθιση της αγοράς του υγροποιημένου αερίου (LNG). Η κρίση αυτή, συνεπώς, δημιουργεί τις ιδανικές συνθήκες για να θησαυρίσουν οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι αποτελούν τους απόλυτους πρωταγωνιστές στη διεθνή αγορά των πλοίων που μεταφέρουν υγροποιημένο αέριο.

Πηγή εικόνας: kline.co.jp

Οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί για την κυριαρχία των Ελλήνων εφοπλιστών στους στόλους των LNG carriers. Ελέγχουν το 15,58% του παγκόσμιου στόλου υγραεριοφόρων (LNG/LPG), ενώ βρέθηκαν στην πρώτη θέση της παγκόσμιας λίστας των εφοπλιστών με τις μεγαλύτερες επενδύσεις στους κλάδους των gas carriers για το 2021. Επένδυσαν συνολικά 3,63 δις δολάρια σε 18 LNG carriers την περασμένη χρονιά και άλλα 823 εκατ. δολάρια σε 14 LPG carriers. Χάρις, λοιπόν, στην έγκαιρη στροφή και επένδυση στα πλοία που μεταφέρουν υγροποιημένο αέριο, οι Έλληνες εφοπλιστές είναι έτοιμοι να εκμεταλλευτούν εις το έπακρον την ευκαιρία που ανοίγεται γι’ αυτούς στην Ευρώπη.

Μέχρι την αρχή του 2022, η αγορά του υγροποιημένου φορτίου αφορούσε κυρίως μεταφορές στην Ασία, καθώς και στην Κίνα, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα και την Ταϊβάν. Αυτές ήταν και οι μεγαλύτερες αγορές για το υγροποιημένο αέριο. Τώρα, πλέον, έχουν προστεθεί οι Η.Π.Α. καθώς και η Γηραιά ήπειρος, η οποία φαίνεται να γίνει σημείο αναφοράς για το συγκεκριμένο προϊόν.

Οι Έλληνες εφοπλιστές, με τη συνεχή ενημέρωση και αναζήτηση νέων καινοτομιών, χαρακτηρίζονται ως κυρίαρχοι για τη μεταφορά του «χρυσού» αγαθού.


 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Διονυσία Σούρμπη
Διονυσία Σούρμπη
Γεννήθηκε το 1999. Κατάγεται από την Ζάκυνθο όπου και μεγάλωσε. Είναι τελειόφοιτη του τμήματος Στατιστικής, Αναλογιστικών και Χρηματοοικονομικών Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Λατρεύει τα ταξίδια και την τζαζ μουσική. Επίσης, στον ελεύθερο χρόνο της παίζει σαξόφωνο. Μιλάει Αγγλικά και Γερμανικά, ενώ παράλληλα την ενδιαφέρει η Λογοτεχνία.