Της Ανθής Ντόλα,
Το ένα πρόβλημα διαδέχεται το άλλο τους τελευταίους μήνες, και το ελληνικό κράτος δοκιμάζεται επανειλημμένα στη διαχείριση κρίσεων. Η διαχείριση της πανδημίας, η βαριά κακοκαιρία και τώρα η πυρκαγιά που ξέσπασε στο Euroferry Olympia στη θαλάσσια περιοχή βορειοανατολικά της Ερεικούσας, κατά την εκτέλεση του προγραμματισμένου δρομολογίου του από Ηγουμενίτσα προς Πρίντεζι, ήρθε για να συμπληρώσει το γαϊτανάκι των κρίσεων.
Τα ξημερώματα της 18ης Φεβρουαρίου ξέσπασε φωτιά στο πλοίο στο οποίο μετέβαιναν 291 άτομα, επιβάτες και πλήρωμα. Μέχρι και σήμερα, δεν είναι ξεκάθαρα τα αίτια που προκάλεσαν την πυρκαγιά στο πλοίο. Όλες αυτές τις μέρες πραγματοποιείται μία συντονισμένη διαδικασία διάσωσης με σκοπό να εντοπιστούν οι 10 αγνοούμενοι, αλλά και να περιοριστεί η φωτιά που συνεχίζει να καίει στο πλοίο. Οι θερμοκρασίες σε τμήματα του Euroferry Olympia ξεπερνούν τους 500 βαθμούς κελσίου, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνει το έργο των σωστικών δυνάμεων αλλά και να μειώνει τις πιθανότητες εύρεσης επιζώντων.
Ελπιδοφόρα υπήρξε η διάσωση ενός 21χρονου άνδρα, ο οποίος, σύμφωνα με τον διοικητή του Γενικού Νοσοκομείου Κέρκυρας, όπου και μεταφέρθηκε αμέσως μετά τη διάσωσή του, «φέρει μόνο ενδείξεις αφυδάτωσης». Ο 21χρονος κατάφερε να επιβιώσει, καθώς βρισκόταν στο πρώτο αμπάρι του πλοίου που ήταν βυθισμένο στη θάλασσα, με αποτέλεσμα στο σημείο εκείνο να μην αναπτυχθούν υψηλές θερμοκρασίες. Ο χώρος ήταν αεροστεγώς κλεισμένος και οι τοξικοί καπνοί ανέβαιναν προς τα πάνω, γεγονός που συνέβαλε στην επιβίωση του οδηγού, ο οποίος, ακολουθώντας τις πινακίδες εξόδου, κατάφερε να βγει στο κατάστρωμα σώος μετά από δυόμιση μέρες.
Ο 21χρονος υποστήριξε πως άκουγε και άλλες φωνές στο πλοίο, μαρτυρία ιδιαίτερα σημαντική, καθώς σημαίνει πως υπάρχουν και άλλοι επιζώντες. Πάρα ταύτα, ο ένας εκ των τεσσάρων Ελλήνων οδηγών βρέθηκε νεκρός στο δεύτερο γκαράζ μέσα στο φορτηγό του. Φέρει εξωτερικά εγκαύματα, εντούτοις το πιθανότερο είναι ο θάνατός του να επήλθε από τον καπνό και τις αναθυμιάσεις.
Όλες αυτές τις μέρες γίνονται επιχειρήσεις της ΕΜΑΚ για τον εντοπισμό των 10 αγνοουμένων κάτω από πολύ επικίνδυνες συνθήκες. Οι θερμοκρασίες, αλλά και οι τοξικές αναθυμιάσεις, δυσκολεύουν τους διασώστες, οι οποίοι με ειδικές στολές επιχειρούν να βρουν τους αγνοούμενους. Το σκάφος είναι 180 μέτρα, γεγονός που δυσχεραίνει περισσότερο την όλη διαδικασία, καθώς ο χώρος είναι αχανής και χωρίς φωτισμό, με αποτέλεσμα η κάθε επιχείρηση διάσωσης να διαρκεί λιγότερο από 30 λεπτά. Παρά την ενίσχυσή τους με συνολικά 42 άτομα συν τους ειδικούς από την ολλανδική εταιρεία Smit Salvage που έχει τα ρυμουλκά, στις 21 Φεβρουαρίου δεν κατέστη και πάλι δυνατό να βρεθεί κάποιος από τους 10 αγνοούμενους.
Σε τέτοιου είδους περιπτώσεις, οποιαδήποτε καθυστέρηση μπορεί να αποβεί μοιραία, καθώς κάθε στιγμή μπορεί να υπάρξουν νέες αναζωπυρώσεις, αλλά και μεγάλη πιθανότητα εκρήξεων. Κάτι τέτοιο συνέβη τη Δευτέρα, όταν η φωτιά έφτασε μέχρι την πλώρη του πλοίου, ενώ παράλληλα σημειώθηκαν εκρήξεις που οδήγησαν στη διακοπή των επιχειρήσεων διάσωσης, οι οποίες συνέχισαν την Τρίτη 22 Φεβρουαρίου. Παρά τις προσπάθειες ψύχρανσης με νερό, η πυράκτωση της λαμαρίνας έφθασε στον χώρο αποθήκευσης εύφλεκτων υλικών, ο οποίος συνήθως βρίσκεται κοντά στην πλώρη, και εκεί υπάρχουν χρώματα, βενζίνες για καθαρισμό και άλλα υλικά που χρησιμεύουν για τη συντήρηση του χώρου των πλοίων. Μέχρι πριν λίγες ώρες, βρίσκονταν στο σημείο τρία πλωτά του Λιμενικού που απλώς επιτηρούν τη γύρω από το πλοίο θαλάσσια περιοχή, πέντε ρυμουλκά, ένα σκάφος της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και ήταν σε ετοιμότητα ένα ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού και ένα του Λιμενικού.
Μέσα σε όλο αυτό το κλίμα, η επιδείνωση του καιρού δυσκολεύει την κατάσταση. Οι μεταβολές στη θαλάσσια περιοχή δημιουργούν την ανάγκη να μετακινηθεί το πλοίο σε ένα ασφαλές σημείο ώστε να σβηστούν οι εστίες. Μόνο όταν καθαρίσει καλύτερα ο αέρας στο εσωτερικό του πλοίου και σβήσουν τελείως οι εστίες που υπάρχουν, θα μπορέσει να οδηγηθεί σε εμπορικό λιμάνι, ώστε να διενεργηθεί λεπτομερειακός έλεγχος από τους πραγματογνώμονες.
Η κατάσταση μπορεί να τεθεί εκτός ελέγχου ανά πάσα στιγμή. Οι συνθήκες είναι ιδιαίτερα δύσκολες και επικίνδυνες και, συνεπώς, οι επιχειρήσεις δεν ολοκληρώνονται και δεν επέρχεται το επιθυμητό αποτέλεσμα. Οι δυνάμεις της χώρας είναι σε επιφυλακή, ενώ τόσο η κακή κατάσταση του πλοίου, αλλά όσο και ο τρόπος με τον οποίο επέβαιναν σε αυτό οι αγνοούμενοι, προκαλούν πολλά ερωτήματα. Το Euroferry Olympia, παρά τον έλεγχο που διενεργήθηκε, φαίνεται ότι στην πραγματικότητα δεν ήταν ικανό να ταξιδέψει. Όλες οι πληροφορίες που έρχονται στο φως αλλά και οι μαρτυρίες δημιουργούν νέα δεδομένα, τα οποία δεν θα μπορέσουν να μελετηθούν μέχρι να κριθεί διαχειρίσιμη η κατάσταση στο πλοίο.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Euroferry Olympia: 5η μέρα ερευνών για τον εντοπισμό των 10 αγνοουμένων, naftemporiki.gr, διαθέσιμο εδώ
- Euroferry Olympia: Μετακινείται το πλοίο στο λιμάνι του Αστακού, athensvoice.gr, εδώ
- Euroferry Olympia – 5η ημέρα: Θρίλερ με την επιχείρηση εντοπισμού των 10 εγκλωβισμένων, Μηνάς Τσαμόπουλος, protothema.gr, εδώ
- Euroferry Olympia: «Κινητή νεκροφόρα στη θάλασσα αυτά τα καράβια», ξεσπά φίλος των αγνοούμενων, cnn.gr, διαθέσιμο εδώ
- Euroferry Olympia: Εικόνες καταστροφής, ενώ το πλοίο «καπνίζει» ακόμα – «Χάθηκε πολύτιμος χρόνος» λέει η σύζυγος αγνοουμένου, protothema.gr, διαθέσιμο εδώ
- «Euroferry Olympia»: Βίντεο από το καμένο εσωτερικό του πλοίου – Η «μάχη» των πυροσβεστών, kathimerini.gr, διαθέσιμο εδώ
- Η ενημέρωση από το υπουργείο Ναυτιλίας για τη φωτιά στο Euroferry Olympia, cnn.gr, διαθέσιμο εδώ