Της Αγγελικής Κόκκαλη,
1889: Γεννήθηκε στην κομητεία του Ντέρμπισιρ της Αγγλίας η Όλαβ Μπέηντεν-Πάουελ, σημαντική μορφή στον χώρο του Προσκοπισμού γυναικών. Η οικογένειά της, ούσα ευκατάστατη, είχε αναθέσει την κατ’ οίκον μόρφωσή της σε μία σειρά από γκουβερνάντες. Στον ελεύθερο χρόνο της, η Όλαβ ασχολούνταν με τα υπαίθρια αθλήματα, και συγκεκριμένα, το τένις, το ποδόσφαιρο, το κολύμπι και το κανό. Το 1912, γνώρισε τον σύζυγό της, 1ο Βαρώνο Ρόμπερτ Μπέηντεν-Πάουελ, ο οποίος είχε ιδρύσει την πρώτη εκπαιδευτική κατασκήνωση νεαρών αγοριών. Η συμμετοχή της Αγγλίας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο βρήκε την Όλαβ να εμψυχώνει και να περιθάλπει στρατιώτες βρετανικών αδελφοτήτων, μία πράξη που την έφερε πιο κοντά στον κόσμο του Προσκοπισμού. Την περίοδο εκείνη, αναπτυσσόταν σε διάφορες περιοχές το “Girl Scout Movement”, ένα κίνημα που επιθυμούσε την ένταξη νεαρών κοριτσιών στον Προσκοπισμό. Η πρώτη προσπάθεια της Όλαβ να οργανώσει μια αντίστοιχη γυναικεία ένωση κρίθηκε ανεπιτυχής, με την ίδια να προσπαθεί εκ νέου το 1915. Έκτοτε, πραγματοποίησε εκατοντάδες ταξίδια σε ολόκληρο τον κόσμο, εμφυσώντας τον εθελοντισμό, την ομαδική δράση, σωματική και πνευματική άσκηση, και την αγάπη για τη φύση στη νεολαία. Η φιλανθρωπική της δράση αναγνωρίστηκε και τιμήθηκε από πολλούς, με την ίδια να απονέμεται το αριστείο του Τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας. Έλαβε, επίσης, διακρίσεις από τη Φιλανδία, το Περού, την Ιαπωνία, αλλά και από την Παγκόσμια Οργάνωσης του Προσκοπικού Κινήματος. Πέθανε το 1977.
1935: Πραγματοποιήθηκε η πρεμιέρα της ταινίας «Ο μικρός Συνταγματάρχης» στο Θέατρο Ριάλτο του Λούισβιλ, Κεντάκι. Η παραγωγή βασίστηκε στο ομώνυμο έργο παιδικής λογοτεχνίας της συγγραφέως Άννυ Φέλλοους Τζόνστον, το οποίο εκτυλίσσεται στη μετεμφυλιακή Αμερική. Εμπνευσμένο από τις διαφορές Βορρά-Νότου, αλλά και από το αξιακό σύστημα του ύστερου 18ου αιώνα, η ταινία καταπιάνεται με τη δουλεία, την αντιπαράθεση των Πολιτειών και με τα θέματα τιμής και οικογένειας. Η ταινία ξεκινάει με τον ανεπιθύμητο γάμο ενός ανδρόγυνου από διαφορετικές πολιτείες, που προκαλεί τη δυσαρέσκεια του συνταγματάρχη πατέρα της νύφης. Έπειτα από ορισμένες δυσκολίες, η κοπέλα επιστρέφει στο πατρικό της, μαζί με την κόρη της (Σίρλεϊ Τεμπλ), η οποία λαμβάνει το χρέος της γεφύρωσης του χάσματος της οικογένειάς της. Στο σπίτι συνυπήρχαν με δύο Αφροαμερικανούς δούλους, τη γλυκιά παραμάνα, Χάτι ΜακΝτάνιελ, γνωστή από την οσκαρική ερμηνεία της στο «Όσα παίρνει ο άνεμος» (1939), και τον έντιμο μπάτλερ, Μπιλ Ρόμπινσον. Ο τελευταίος συμμετείχε στη διασημότερη σκηνή του έργου: τη χορευτική ρουτίνα που «ξέσπασε» ανάμεσα στον χαρακτήρα του και τη μικρή Τεμπλ. Πρόκειται για το πρώτο διαφυλετικό, μα αμφιλεγόμενο χορευτικό σύνολο στην ιστορία του Χόλυγουντ, που κόπηκε στις νότιες Ηνωμένες Πολιτείες. Η μικρή δεσποινίδα ηθοποιός κέρδισε τις εντυπώσεις κριτών και κοινού, τόσο με τις χορευτικές της ικανότητες, όσο με την παιδικότητά της. Την τελευταία, μάλιστα, εκμεταλλεύτηκαν πολλές Χολιγουντιανές παραγωγές της εποχής.
1974: Ο Σάμιουελ Μπικ αποπειράθηκε να δολοφονήσει τον Πρόεδρο των Η.Π.Α., Ρίτσαρντ Νίξον. Πρόκειται για έναν φτωχό άνδρα, με βαρύ ιστορικό κατάθλιψης, που έτρεψε την πεποίθηση ότι ο Νίξον βρισκόταν πίσω από μια συνωμοσία καταπίεσης των φτωχών. Η βαθιά και προσωπική δυσαρέσκειά του πήγαζε από την άρνηση της Διοίκησης Μικρών Επιχειρήσεων να του παραχωρήσει επιχειρηματικό δάνειο. Μη έχοντας τη δυνατότητα να ανοίξει τη δική του επιχείρηση, ο Μπικ ξεκίνησε να διαμαρτύρεται κατά της προεδρίας του Νίξον και να στέλνει απειλητικά μηνύματα στον Λευκό Οίκο. Εντούτοις, οι Μυστικές Υπηρεσίες τον αγνόησαν, θεωρώντας τον ανισόρροπο και τις απειλές του ακίνδυνες. Στις αρχές του 1973, πιθανά εμπνευσμένος από ένα συμβάν αεροπειρατείας, ο Μπικ άρχισε να σχεδιάζει την επιχείρηση «Κουτί της Πανδώρας». Σύμφωνα με εκείνη, στόχευε να κλέψει ένα αεροπλάνο και να το «ρίξει» στον Λευκό Οίκο. Μάλιστα, ακόμα κι ενώ κατευθυνόταν προς το διεθνές αεροδρόμιο της Βαλτιμόρης/Ουάσινγκτον, ηχογραφούσε τον εαυτό του, δηλώνοντας ότι επιθυμεί να εξαγνίσει τη διεφθαρμένη κυβέρνηση, καίγοντάς την. Εισέβαλε σε ένα αεροπλάνο της εταιρείας Delta, αλλά εμπόδιο στα σχέδιά του υπήρξε ένας φύλακας, ο οποίος τον τραυμάτισε. Εν τέλει, ο Μπικ αυτοκτόνησε πριν προλάβουν να τον συλλάβουν. Οι πολιτικές των αεροδρομίων παρέμειναν σχετικά χαλαρές, με τις αεροπειρατείες να αποτελούν συχνό φαινόμενο της δεκαετίας. Ωστόσο, μετά από αυτό το περιστατικό κτίστηκε καταφύγιο στα έγκατα του Λευκού Οίκου.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Baden-Powell, Olave (1973), Window on My Heart: The Autobiography of Olave, Lady Baden Powell, Λονδίνο: Hodder and Stoughton
- Olave Baden-Powell, Girl Guides Ballart, διαθέσιμο εδώ
- The Three Baden-Powells: Robert, Agnes and Olave, Girl Guides of Canada, διαθέσιμο εδώ
- duCille, Ann (1997), ‘The Shirley Temple of My Familiar’, Transition No. 73, σσ. 10–32, Indiana University Press
- The Little Colonel | film by Butler [1935], Britannica, διαθέσιμο εδώ
- Sennwald, Andre (Μάρτιος, 1935), THE SCREEN; Shirley Temple and Lionel Barrymore in ‘The Little Colonel,’ the New Film at the Music Hall, The New York Times, διαθέσιμο εδώ
- Hunter, Al (Απρίλιος, 2014), The Plots to Kill Richard Nixon from the Sky, Part 2, The Weekly View, διαθέσιμο εδώ
- Samuel Byck: Would-Be Nixon Assassin, History on the Net, διαθέσιμο εδώ