Tης Ελίνας Συρρή,
Χρήστες του Facebook και του Twitter μπορεί να έχουν παρατηρήσει το χαρακτηριστικό πορτοκαλί-πράσινο-λευκό μοτίβο από emoji, το οποίο το τελευταίο διάστημα βρίσκεται συνεχώς στις αρχικές σελίδες, αλλά μοιράζεται και στις συζητήσεις των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και να αναρωτήθηκαν για τη σημασία του. Η τελευταία αυτή τάση οφείλεται στο Wordle· ένα νέο παιχνίδι που έχει καταφέρει να κερδίσει το ενδιαφέρον του κοινού στο διαδίκτυο.
Πρόκειται για ένα παιχνίδι λέξεων και στρατηγικής. Στόχος του είναι να βρεθεί μια λέξη που αποτελείται από πέντε γράμματα στα αγγλικά. Αυτό γίνεται μέσα από 6 προσπάθειες. Η λογική του είναι παρόμοια με αυτής άλλων παιχνιδιών, όπως το Mastermind ή το Battleship. Κάθε λέξη που μαντεύει ο χρήστης, του παρέχει πληροφορίες για να οδηγηθεί πιο γρήγορα στην επόμενη. Αυτό επιτυγχάνεται με τη βοήθεια ενός χρωματικού κώδικα. Όταν το γράμμα γίνεται πράσινο, τότε το γράμμα αυτό υπάρχει στην κρυμμένη λέξη και βρίσκεται στη σωστή θέση. Όταν είναι κίτρινο, υπάρχει στη λέξη, αλλά σε διαφορετική θέση. Τέλος, είναι γκρι, όταν δεν περιλαμβάνεται καθόλου στην τελική λέξη.
Η δημοτικότητα του Wordle οφείλεται σε έναν συνδυασμό γεγονότων. Ένας καταλυτικός παράγοντας είναι η απλότητα του παιχνιδιού, η οποία το καθιστά κατάλληλο σε ένα μεγάλο εύρος ηλικιών. Ένα μέρος της γοητείας του οφείλεται και στο γεγονός ότι θυμίζει τις πιο αγνές εποχές του διαδικτύου. Πρόκειται για ένα παιχνίδι χωρίς διαφημίσεις, το οποίο δεν έχει ως στόχο να μαγνητίσει και να καθηλώσει τον χρήστη μπροστά από την οθόνη. Σε μια εποχή που τα παιχνίδια και τα κοινωνικά δίκτυα ανταγωνίζονται μεταξύ τους για το ποιο θα διατηρήσει τα ηνία της προσοχής, το Wordle ξεφεύγει αρκετά από αυτό το μοτίβο. Καθορίζοντας σαφώς τα όρια της χρήσης του, καθώς κάθε μέρα δημοσιεύεται μόνο ένας νέος γρίφος, έχει κεντρίσει το κοινό, με τους χρήστες να επανέρχονται καθημερινά στο παιχνίδι.
Ο συγχρονισμός στη δημιουργία του παιχνιδιού είναι επίσης επιτυχημένος. Η ανάπτυξη του Wordle έγινε σε μια περίοδο που η άνθρωποι έχουν ανάγκη από σημεία διαφυγής από την έντονη και αγχώδη καθημερινότητα που έχει δημιουργήσει η παρουσία του ιού τα τελευταία χρόνια. Ειδικά για όσους δουλεύουν από το σπίτι, η λύση του ημερήσιου γρίφου αποτελεί ένα διάλειμμα από τη φρενίτιδα της καθημερινότητας. Ο καθηγητής Chris Headleand, επικεφαλής του σχεδιασμού τεχνολογικών παιχνιδιών στο Στάνφορντ, ισχυρίζεται ότι η επιτυχία του παιχνιδιού οφείλεται και στο γεγονός ότι αποτελεί μια ευκαιρία να (επανα)συνδεθούμε με φίλους και συγγενείς.
Πώς γεννήθηκε, όμως, η ιδέα για το Wordle; Δημιουργός του επιτυχημένου παιχνιδιού είναι ο Josh Wardle. Το όνομα, μάλιστα, του δημοφιλούς παιχνιδιού πρόκειται για ένα λογοπαίγνιο με το επίθετο του δημιουργού. Ωστόσο, το Wordle δεν γεννήθηκε φέτος. Ένα πρωτότυπο της web εφαρμογής, σε αρχικά πρώιμο στάδιο, είχε αναπτυχθεί ήδη από το 2013. Ωστόσο, οι συνθήκες δεν ήταν τόσο ευνοϊκές, και το παιχνίδι δεν αναπτύχθηκε περαιτέρω. Κατά την περίοδο της καραντίνας, ο Josh Wardle καταπιάνεται ξανά με την υλοποίηση του παιχνιδιού, με σκοπό να παίζει ο ίδιος με τη σύντροφό του. Μετά από προτροπή από φίλους και συγγενείς που λάτρεψαν το παιχνίδι, το Wordle κάνει την εμφάνισή του στο διαδίκτυο.
Αυτό που έμελλε να ακολουθήσει από τη δημοσίευση του παιχνιδιού στο διαδίκτυο, δεν το περίμενε κανείς. Ήδη από τον πρώτο μήνα δημοσίευσής του, το Wordle αποκτά 90 καθημερινούς χρήστες. Στη συνέχεια κατακτά την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία και καταλήγει πριν την αλλαγή του χρόνου να μετρά ένα κοινό μεγαλύτερο των 300.000. Όταν οι εφημερίδες “The Guardian” και “New York Times” δημοσίευσαν άρθρα σχετικά με αυτό, το παιχνίδι έφτασε στο μέχρι τότε απόγειό του. Το παιχνίδι καταλήγει από τις πρώτες μέρες του 2022 να προσμετρά περίπου δύο εκατομμύρια παίκτες. Από τότε και έπειτα, η πορεία του έχει υπάρξει μόνο ανοδική, αυξάνοντας καθημερινά το κοινό του.
Ωστόσο, ο Wardle δεν είχε βλέψεις αρχικά για κάτι τέτοιο. Σε συνέντευξή του, εξηγεί ότι το παιχνίδι δεν προοριζόταν σε καμία περίπτωση αρχικά για τόσο ευρεία χρήση. Αυτός είναι και ο λόγος που τόσο το όνομα όσο και το αρχικό domain powerlanguage του παιχνιδιού ήταν κάπως πρόχειρα, τουλάχιστον στο μυαλό του δημιουργού. Αυτός ο καταιγισμός δημοτικότητας δημιούργησε ένα αίσθημα ευθύνης στον Josh Wardle, όπως εξομολογείται, να είναι το παιχνίδι συνεπές και λειτουργικό. Ίσως αυτός να είναι και εν μέρη ο λόγος που το Wordle στα τέλη του Ιανουαρίου πουλήθηκε στους “New York Times”, με σκοπό να προστεθεί στη διάσημη λίστα παιχνιδιών του.
Η πώληση αυτή στη δημοφιλή εφημερίδα, δίχασε το κοινό. Ένα μέρος της μαγείας του Wordle είναι το ότι είναι δωρεάν και πολλοί φοβούνται ότι η αγορά αυτή θα προκαλέσει μεγάλες αλλαγές στον τρόπο χρήσης του παιχνιδιού. Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν φαίνεται να έχει αλλάξει κάτι σε αυτόν τον τομέα. Το παιχνίδι παραμένει δωρεάν για τους χρήστες, παρ’ όλα αυτά, έχουν πραγματοποιηθεί ορισμένες αλλαγές στο λεξιλόγιο, αφαιρώντας υβριστικές ή προσβλητικές λέξεις.
To Wordle δεν είναι απλώς ένα παιχνίδι τύχης και συνδυασμών. Δυνατοί λύτες εκμεταλλεύονται αποδοτικά την πληροφορία που τους δίνεται από κάθε λέξη που εισάγουν. Όλο το παιχνίδι βασίζεται στη σωστή διαχείριση της πληροφορίας που προσφέρεται σε κάθε λέξη, αλλά με τον τρόπο που μπορεί κανείς να μεγιστοποιήσει την πληροφορία που θα λάβει από κάθε εισαγωγή. Εδώ είναι που μπλέκεται και η θεωρία της πληροφορίας και της εντροπίας και εγείρει διάφορα ερωτήματα. Υπάρχει, άραγε, λέξη, η οποία είναι πιο κατάλληλη για να ξεκινήσει κανείς το παιχνίδι; Ποιος είναι ο καλύτερος συνδυασμός λέξεων και γραμμάτων;
Ένα πράγμα είναι σίγουρο: ο τρόπος λειτουργίας του Wordle φαίνεται να έχει μαγνητίσει τους χρήστες. Η εξέλιξη του παιχνιδιού από ένα απλό παιχνίδι απασχόλησης την περίοδο της καραντίνας σε ένα πλέον κοινωνικό φαινόμενο, είναι γεγονός. Μένει να δούμε ποια θα είναι η πορεία του παιχνιδιού μετά τις τελευταίες εξελίξεις, αλλά και για πόσο καιρό ακόμα θα είναι μέρος της καθημερινότητάς μας.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Wordle, New York Times, διαθέσιμο εδώ
- Psychology experts explain the sudden obsession with Wordle, a simple word game that has taken over the internet, Sian Bradley- Insider, διαθέσιμο εδώ
- Wordle Is a Love Story, Daniel Victor- New York Times, διαθέσιμο εδώ
- Wordle creator overwhelmed by global success of hit puzzle, Rachel Hall-The Guardian, διαθέσιμο εδώ
- Solving Wordle using information theory, 3Blue1Brown on Youtube, διαθέσιμο εδώ