14.3 C
Athens
Σάββατο, 16 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΒιωσιμότητα: Νέα μόδα ή νέος τρόπος ζωής;

Βιωσιμότητα: Νέα μόδα ή νέος τρόπος ζωής;


Της Μαρίας Μπότη,

Βιωσιμότητα: μια λέξη που έχει εισέλθει δυναμικά στην καθημερινότητά μας τα τελευταία χρόνια, υπενθυμίζοντας ότι η ευθύνη μας απέναντι στον πλανήτη είναι σημαντική. Η έννοια της βιωσιμότητας ήταν σχεδόν «άγνωστη» πριν χρόνια ή -για να είμαστε απολύτως ακριβείς- δεν είχε λάβει την κατάλληλη αξία που απέκτησε στην πορεία, σημειώνοντας ένα «μπουμ» διαδοχικών αλλαγών.

Μια δυναμική στροφή που μετέβαλλε αρκετούς κλάδους, επηρεάζοντας το μάρκετινγκ, τη βιομηχανία, αλλά και την ίδια τη ζωή μας. Από το φαγητό, την ένδυση, τη διαβίωση και τη μετακίνηση, κάθε στιγμή της ζωής μας προσπαθεί να «αποσυνδεθεί» από τις βλαβερές προς το περιβάλλον συνήθειες του παρελθόντος και να υιοθετήσει ένα πιο «πράσινο» προφίλ.

Πηγή εικόνας: mojosurf.com

Η έντονη ανησυχία για την προστασία του περιβάλλοντος «γιγαντώνεται», καθώς αναλογιζόμαστε τις τρομακτικές συνέπειες της ανθρώπινης δραστηριότητας προς τη φύση, αλλά και τις φριχτές καταστροφές που λαμβάνουν χώρα κάθε χρόνο «ρημάζοντας» την ομορφιά του τόπου.

Αν και δεν ήμασταν εξοικειωμένοι με αυτό το καινούργιο lifestyle που προβάλλει βιώσιμες πρακτικές, ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι προσπαθούν να μυηθούν στο νέο «μοντέλο» με απλά καθημερινά βήματα. Άλλοτε το πετυχαίνουν και άλλοτε όχι. Θέλει κόπο και προσπάθεια η υιοθέτηση ενός τρόπου ζωής μακριά από «βλαβερές» πρακτικές, όμως εάν γίνει η αρχή, όλα είναι πιο εύκολα μετά.

Είναι, όμως, άραγε μία παροδική τάση ή μία αλλαγή που ήρθε για να μείνει;

Τηλεόραση, ραδιόφωνο, sites και μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατακλύζονται από «πράσινες» απόψεις και ιδέες που παροτρύνουν το κοινό τους να δοκιμάσει τις νέες συνήθειες και να βάλει το «λιθαράκι» του στη διάσωση του πλανήτη.

Όροι όπως ”sustainability”, ”plastic free”, ”carbon footprint” φιγουράρουν στα περισσότερα προϊόντα προκειμένου να ενημερώσουν τους καταναλωτές τόσο για την προέλευση του προϊόντος όσο και για τη διαδικασία που ακολουθήθηκε για την παραγωγή του. Αυτό θεωρητικά είναι και το «κλειδί της επιτυχίας» των marketeers, πολλοί από τους οποίους πλέον βασίζονται στη βιωσιμότητα για να δημιουργήσουν πετυχημένες καμπάνιες marketing που θα προσελκύσουν κοινό και θα έχουν επιτυχία.

Second-hand ρούχα, επαναχρησιμοποιούμενα προϊόντα, βιώσιμες μεταφορές, βιολογικά προϊόντα, μείωση αποβλήτων τροφών, αποφυγή χρήσης πλαστικού είναι ορισμένες συνήθειες που υιοθετούνται από πολλούς το τελευταίο διάστημα σε συνδυασμό με δράσεις της πολιτείας, όπως είναι η προσπάθεια για μείωση χρήσης πλαστικού.

Έτσι είναι οι άνθρωποι, γοητεύονται με το καινούργιο, δοκιμάζουν εύκολα όσα δοκιμάζει η «μάζα» και κατόπιν αξιολογούν. Πέφτουν εύκολα «θύματα» του «καινούργιου», και συχνά βαριούνται αμέσως.

Έως τώρα, σίγουρα η επιτυχία τέτοιου είδους πρακτικών βρίσκει απήχηση σε μία σημαντική μερίδα του πληθυσμού, και ιδιαίτερα στους νέους, οι οποίοι εμφανίζονται πιο ευαισθητοποιημένοι με το θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος. Είναι το μέλλον του τόπου που νοιάζεται για το «αύριο». Ένα «αύριο» αβέβαιο, που παλεύουν να το διατηρήσουν πιο όμορφο και υγιές.

Η βιωσιμότητα, όμως, δεν θα πρέπει να αποτελέσει μία νέα «μόδα», αλλά ένα μεγάλο βήμα προς την αλλαγή. Μία αλλαγή που έχει στόχο την μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, την αποφυγή βλαβερών συνηθειών, την υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής και την αναθεώρηση του τρόπου σκέψης. Ίσως φαντάζει δύσκολο για πολλούς, να ξε-βολευτούν από έναν συμβατό τρόπο ζωής που έχουν συνηθίσει, και να υιοθετήσουν βέλτιστες πρακτικές που στοχεύουν στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά είναι ένα απαραίτητο «βήμα».

Ενδεχομένως, η βιωσιμότητα είναι δύσκολο να επιτευχθεί στο έπακρο, καθώς καθορίζεται από ένα συνονθύλευμα παραγόντων που μεταβάλλονται συνεχώς και δημιουργούν νέες σταθερές στην ζωή μας.

Πηγή εικόνας: unsplash.com

Ωστόσο, αυτό δεν πρέπει να αποτελέσει «φρένο» για τις επιλογές μας. Όση περισσότερη θέληση έχουμε, τόσο θα πλησιάζουμε το στόχο. Ο πλανήτης μας έχει ανάγκη και εμείς πρέπει να του δώσουμε το «χέρι» και να πορευτούμε μαζί. Δεν πρέπει να προσπερνάμε την «βοήθεια» που «φωνάζει». Συνοδοιπόροι πάμε καλύτερα!

«Η Γη παρέχει αρκετά για να καλύψει τις ανάγκες του κάθε ανθρώπου, αλλά όχι την απληστία κάθε ανθρώπου»

Μαχάτμα Γκάντι


TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Μπότη
Μαρία Μπότη
Γεννήθηκε το 1997 και είναι πτυχιούχος του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις ξένες γλώσσες και αγαπά τα ταξίδια. Τα σχέδια της για το μέλλον είναι να ασχοληθεί σε μεταπτυχιακό επίπεδο με την επικοινωνία και το marketing.