14.3 C
Athens
Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΤο παρόν και το μέλλον των ελληνικών startups

Το παρόν και το μέλλον των ελληνικών startups


Του Δημήτρη Βρεττού,

Το 2021 αποδείχθηκε χρονιά-σταθμός για τις απανταχού ελληνικές startups εταιρείες, οι οποίες κατάφεραν να αποσπάσουν χρηματοδότηση της τάξεως των 500 εκατομμυρίων, που δεν ξεπερνά απλώς το περσινό «φράγμα» των 150 εκατομμυρίων, αλλά υπερέχει σημαντικά έναντι παλαιότερων, ομολογουμένως, πιο χλιαρών σε όρους επενδύσεων, ετών. Ποιες περιπτώσεις startups εταιρειών αποτελούν λαμπρά παραδείγματα success stories στο απέραντο σύμπαν της επιχειρηματικότητας και τι τις χαρακτηρίζει;

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, πολλές επιχειρήσεις παγιωμένες στον κλάδο τους, ποντάρουν στην νεοφυή επιχειρηματικότητα, η οποία μπορεί να τους αποδώσει πολλαπλάσια στο μέλλον χωρίς ιδιαίτερα μεγάλο διακύβευμα. Η τάση αυτή παρατηρείται στον ελληνικό χώρο τα τελευταία χρόνια, καθώς έχουν καμφθεί οι αναστολές για την επένδυση σε μία φρέσκια πρόταση. Οι εδραιωμένες αυτές, δηλαδή, επιχειρήσεις, ποντάρουν στην τεχνογνωσία και στην ιδέα μιας startup, προκειμένου να την απορροφήσουν σταδιακά και μέσα από δικούς τους πόρους να την αναπτύξουν, προσθέτοντας έτσι υπεραξία στον οργανισμό τους. Με αυτόν τον τρόπο, όμως, κερδίζουν και οι startupers, οι οποίοι δοκιμάζουν το προϊόν τους σε ένα ασφαλές περιβάλλον, που ωστόσο δεν στερείται πραγματικών συνθήκων, και προτείνουν τη βέλτιστη λύση.

Πηγή εικόνας: newsbomb.gr

Πολλές εξ αυτών των νεοφυών επιχειρήσεων μετρούν σχεδόν μια δεκαετία παρουσίας στον κλάδο όπου δραστηριοποιούνται, κάτι που σημαίνει πως έκαναν την εμφάνισή τους εν μέσω της δριμύτατης οικονομικής κρίσης που έπληττε τη χώρα μας εκείνο το διάστημα, με τον απόηχο της να απασχολεί ακόμα και σήμερα. Εκπρόσωποι της αγοράς των νεοφυών επιχειρήσεων σχολιάζουν πως το γεγονός αυτό δεν πρέπει να μας εκπλήσσει, καθώς είναι σύνηθες φαινόμενο στον κόσμο των επιχειρήσεων, μια δυσμενής συγκυρία να «λαβώνει» πάλαι ποτέ μεγάλους παίκτες του κλάδου, κυρίως λόγω αδυναμίας προσαρμογής και ατυχών χειρισμών, ενώ σημειώνουν, πως νέες εκκολαπτόμενες επιχειρήσεις διεκδικούν το δικό τους κομμάτι της πίτας του κλάδου. Το σύνηθες μοτίβο θέλει τις επιχειρήσεις αυτές να φτάνουν σε ένα σημαντικό μέγεθος την πρώτη πενταετία, και έπειτα, είτε να κλείνουν μεγάλους γύρους χρηματοδότησης είτε να εξαγοράζονται είτε ακόμη να μπαίνουν στο χρηματιστήριο.

Σύμφωνα με την έκθεση Startups in Greece 2021/22, δια χειρός της ομάδας του Found.ation σε συνεργασία με το ΕΙΤ Digital και το Velocity.Partners, οι νεοφυείς επιχειρήσεις που έλαβαν χρηματοδότηση μέσα στο 2021 φτάνουν τις 70, ενώ ο αριθμός τους σημείωσε αύξηση της τάξεως του 30% σε σχέση με το 2020. Από το συνολικό ποσό της χρηματοδότησης που άγγιξε τα 500 εκατομμύρια, τα 397 εκατομμύρια διοχετεύτηκαν σε 10 startups εταιρείες. Από αυτές, ξεχωρίζει η Blueground που δραστηριοποιείται στο real estate και έλαβε χρηματοδότηση μαμούθ 154 εκατομμυρίων, ενώ ακολουθεί η Viva Wallet με χρηματοδότηση 66,3 εκατομμυρίων. Από κοντά και η Flexcar, εταιρεία ευέλικτου leasing αυτοκινήτων, η οποία συγκέντρωσε συνολικά 50 εκατομμύρια ευρώ.

Πηγή εικόνας: startuppirate.substack.com

Εκτός από τις χρηματοδοτήσεις, οι εξαγορές αποτελούν αν όχι περισσότερο, ένα εξίσου ενδιαφέρον κομμάτι της νεοφυούς επιχειρηματικότητας. Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα της Pollfish, ιδρυθείσας το 2013 στην Ελλάδα, που πλέον ανήκει στο χαρτοφυλάκιο της αμερικανικής Prodege, και της Accusonous με έδρα την Πάτρα, η οποία πρόκειται να εξαγοραστεί από τον αμερικανικό κολοσσό Facebook και να βάλει το δικό της λιθαράκι στο φουτουριστικό και διαδραστικό σύμπαν της Metaverse, που οραματίζεται ο Μαρκ Ζούγκεμπεργκ. Ακολουθεί η εξαγορά της Lenses.io από την Celonis και της Moosend από τη Sitecore, ενώ ειδική μνεία πρέπει γίνει για την εξαγορά της InstaShop από τον γερμανικό όμιλο Delivery Hero, με την μπίλια να κάθεται στα 360 εκατομμύρια ευρώ, ποσό αστρονομικό για τα ελληνικά δεδομένα, η οποία απέσπασε επαίνους από τον Έλληνα Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

Τα αστρονομικά ποσά που επενδύονται σε startups επιχειρήσεις και ο ωκεανός προοπτικών που ανοίγεται μπροστά τους, υπόσχονται μια λαμπρή πορεία, αν αυτές «πιάσουν» τον παλμό της αγοράς. Ωστόσο, η αγορά δεν θα τους χαριστεί. Εξάλλου, η αγορά -όπως και το σύμπαν- έχει τους νόμους της. Aν δεν θέλουν να διαγράψουν μια δυσοίωνη και μάλλον προδιαγεγραμμένη πορεία, δηλαδή να γιγαντωθούν και να καούν από την ίδια τους την ενέργεια σαν ένα φαινόμενο Supernova, οι startups οφείλουν να επενδύσουν περαιτέρω στην καινοτομία, ανανεώνοντας το χαρτοφυλάκιό τους και διεκδικώντας τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό.


TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Δημήτρης Βρεττός
Δημήτρης Βρεττός
Είναι τεταρτοετής φοιτητής στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πατρών. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια και ημερίδες σχετικά με την καινοτομία στην επιχειρηματικότητα, τις σύγχρονες τάσεις της οικονομίας και τις εξελίξεις στην εγχώρια και διεθνή πολιτική σκηνή. Γνωρίζει Αγγλικά σε πολύ καλό επίπεδο και Γερμανικά σε καλό. Υποστηρίζει το δικαίωμα στην ελεύθερη έκφραση και το θεωρεί την βάση μιας δημοκρατικής κοινωνίας.