14.9 C
Athens
Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμηΗ αντιπολιτευτική τακτική στην πανδημική επικαιρότητα

Η αντιπολιτευτική τακτική στην πανδημική επικαιρότητα


Του Ιάσονα Λαδέα,

Η Ελληνική Κυβέρνηση γνωστοποίησε, με την έλευση του νέου έτους, την απόφασή της, σύμφωνα με την οποία οι εκπαιδευτικές δομές θα λειτουργήσουν κανονικά και οι μαθητές θα επιστρέψουν στα θρανία. Η αλήθεια είναι πως η δια ζώσης λειτουργία των εκπαιδευτικών μονάδων απασχόλησε ιδιαίτερα την ελληνική πολιτική ηγεσία, μετά τις τελευταίες εξελίξεις στο υγειονομικό προσκήνιο και την έκρηξη των κρουσμάτων που οφείλονται κυρίως στην επιβλητική εμφάνιση της μετάλλαξης «Όμικρον». Εντατικοί έλεγχοι, αποστάσεις, καθώς και εργαστηριακά τεστ θα επαναλαμβάνονται σε συχνή βάση με τους μαθητές να υποβάλλονται σε καθημερινούς ελέγχους, δίνοντας την αίσθηση πως ζούμε την πραγματική «Μέρα της Μαρμότας», όπου κάθε μέρα γίνονται ακριβώς τα ίδια πράγματα.

Πιο συγκεκριμένα, η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων έδωσε το «πράσινο φως» στην κυβέρνηση, προκειμένου να επιστρέψουν οι μαθητές στις σχολικές τάξεις, γεγονός που καθιστά απαραίτητο τον σχολαστικό χαρακτήρα των μέτρων προστασίας. Στην πραγματικότητα, η εγχώρια πολιτική ηγεσία προχώρησε στην επιβολή νέων μέτρων, τα οποία θα συνοδεύσουν το άνοιγμα των σχολείων, με γνώμονα την προστασία της δημόσιας υγείας με την παράλληλη επαναλειτουργία των μονάδων εκπαίδευσης. Την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας θα πραγματοποιηθούν τρία δωρεάν self test, τα οποία θα προμηθεύονται οι γονείς μέσω των φαρμακείων, ενώ τα δύο δωρεάν εβδομαδιαία self test θα διενεργούνται πλέον και σε εμβολιασμένους μαθητές και εκπαιδευτικούς. Στην περίπτωση εντοπισμού κρούσματος στην τάξη θα γίνονται έλεγχοι σε όλο το τμήμα, η λειτουργία του οποίου θα αναστέλλεται όταν ο αριθμός των επιβεβαιωμένων κρουσμάτων υπερβαίνει τον αριθμό που αντιστοιχεί στο 50%+1 του συνόλου των μαθητών του συγκεκριμένου τμήματος. Η αρμόδια Επιτροπή προέβη στη διαμόρφωση ενός εντατικού και διεθνώς αναγνωρισμένου υγειονομικού πρωτοκόλλου με σκοπό να διαφυλάξει την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία της σχολικής καθημερινότητας.

Πηγή εικόνας: ertnews.gr

Η απόφαση αυτή της κυβέρνησης έφερε πληθώρα αντιδράσεων, συνοδευόμενων από ένα γενικότερο διχασμό στο πολιτικό προσκήνιο, με την αξιωματική αντιπολίτευση να ασκεί δριμεία κριτική απέναντι στα νέα μέτρα. Ειδικότερα, ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε λόγο για ακόμα μία συνταγή επιδημιολογικής αποτυχίας με άμεσες επιπτώσεις στη δημόσια υγεία. Το κόμμα του πρώην Πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, εστίασε περισσότερο στο παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών κρατών, όπου τα σχολεία ανοίγουν και πάλι κάτω από ένα πολύ αυστηρό υγειονομικό πρωτόκολλο, το οποίο επιβάλλει «λουκέτο» στις σχολικές τάξεις με την ανίχνευση ενός ή δύο κρουσμάτων, έστω και για μικρό χρονικό διάστημα, ενώ οι μαθητές θα υποβάλλονται σε δωρεάν μοριακά τεστ.

Το ΚΙΝΑΛ, από την άλλη πλευρά, υπό την ηγεσία του Νίκου Ανδρουλάκη, προχωρά σε δικές του προτάσεις για την ασφαλή λειτουργία των εκπαιδευτικών δομών. Μείωση του ποσοστού 50% που απαιτείται για να κλείσει ένα τμήμα, προετοιμασία της τηλεργασίας, ενημέρωση για την αναγκαιότητα του εμβολιασμού, καθώς και rapid test στα σχολεία από τον ΕΟΔΥ, αποτελούν μερικά ενδεικτικά παραδείγματα της θέσεως του ΚΙΝΑΛ. Τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης, με χαρακτηριστική την περίπτωση του ΚΚΕ, το οποίο απέδωσε ευθύνες στην ελληνική κυβέρνηση, βαδίζουν στο ίδιο μονοπάτι, διατυπώνοντας τις ανησυχίες τους σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των σχολείων.

Σε αυτό το σημείο ωστόσο, μπορούμε να εμβαθύνουμε στην ευρύτερη στάση της αντιπολίτευσης απέναντι στην πανδημία. Στον ρόλο της, αλλά και την ευθύνη της. Γενικότερα, η αντιπολίτευση οφείλει αρχικά να ασκεί γόνιμη κριτική στην κυβερνητική πολιτική, αλλά και να προτείνει με τη σειρά της δικές της λύσεις, εξετάζοντας νέες προοπτικές, με απώτερο σκοπό την ικανοποίηση των συμφερόντων των πολιτών, καθώς και το «ευ ζην» της ελληνικής κοινωνίας.  Ιδιαίτερα κατά την περίοδο μιας παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, η σημασία μιας υγιούς και αποτελεσματικής αντιπολίτευσης κρίνεται απαραίτητη. Φυσικά και η ίδια η κυβέρνηση οφείλει να σέβεται και να συνυπολογίζει τις απόψεις της αντιπολίτευσης, θέτοντας, με αυτόν τον τρόπο, σε εφαρμογή τις αρχές του διαλόγου και της πολυφωνίας, αναπόσπαστα στοιχεία του δημοκρατικού πολιτεύματος. Αναμφίβολα, σε καιρό πανδημίας, όπως συμβαίνει σε πολλά ευρωπαϊκά κράτη, συχνό φαινόμενο είναι η αντιπολίτευση να προβαίνει συχνά σε μία ατέρμονη ανάλυση των μελανών σημείων των επιλογών της κυβέρνησης, με σκοπό την υποβάθμισή της, σε μία εποχή όπου είναι ιδιαίτερα ευάλωτη και εύθραυστη.

Φωτογράφος: ΓτΠ/ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

Γυρνώντας, ωστόσο, πίσω στο θέμα των σχολείων, αξίζει να αναφέρουμε πως ο ίδιος ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας είχε χαρακτηριστικά αναφέρει ότι τα σχολεία είναι η τελευταία δομή που πρέπει να κλείνει, καθώς και η πρώτη που θα ανοίγει. Το επιχείρημα ότι αυτή η απόφαση μας οδηγεί στην ανοσία της αγέλης δεν ανησυχεί ιδιαίτερα την κυβέρνηση, καθώς το μέγεθος και η έξαρση της πανδημίας θα οδηγήσουν στην αγελαία ανοσία με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο. Οι παράγοντες, όμως, οι οποίοι γεννούν αμφιβολίες, με αποτέλεσμα την αμφισβήτηση της ορθότητας της απόφασης για το άνοιγμα των σχολείων, συγκεντρώνονται γύρω από το πολύ θαρραλέο 50%+1 που απαιτείται για να κλείσει ένα τμήμα και όχι με το πρώτο ή το δεύτερο κρούσμα. Αποτελεί μία βάσιμη ανησυχία, όχι μόνο στο πολιτικό προσκήνιο, αλλά και για τους γονείς των παιδιών. Παράλληλα, ένα αυξημένο εκπαιδευτικό προσωπικό, καθώς και καλύτερες κτιριακές εγκαταστάσεις και υποδομές θα ευνοούσαν τον έλεγχο της τήρησης των μέτρων και του υγειονομικού πρωτοκόλλου.

Αδιαμφισβήτητα, λοιπόν, η επιστροφή των μαθητών στις σχολικές αίθουσες θα αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα προσαρμογής της καθημερινής ζωής των παιδιών στα νέα δεδομένα, με την υπερμεταδοτική μετάλλαξη «Όμικρον» να αποτελεί έναν νέο παράγοντα του παιχνιδιού. Στο θέμα αυτό η κυβέρνηση κινείται με την άτυπη αρχή του «βλέποντας και κάνοντας», καθώς τα σχολεία θα λειτουργήσουν κάτω από ένα υγειονομικό δίxτυ προστασίας με την αντιπολίτευση να εκφράζει τις επιφυλάξεις της για ένα νέο ενδεχόμενο έκρηξης κρουσμάτων. Ουδείς αμφιβάλλει πως επρόκειτο για ένα δύσκολο εγχείρημα κάτω από την απειλή μίας νέας μετάλλαξης. Γίνεται, ωστόσο, μία προσπάθεια, προκειμένου οι μαθητές να ανακτήσουν τη σχολική τους καθημερινότητα.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Ανοίγουν τα σχολεία τη Δευτέρα με νέα μέτρα, τι ισχύει για μαθητές και εκπαιδευτικούς, Ισμήνη Χαραλαμποπούλου, protothema.gr, διαθέσιμο εδώ
  • ΚΙΝΑΛ – Η κυβέρνηση να αναλάβει τις ευθύνες της για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων, tovima.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Γιατί έπρεπε να ανοίξουν τα σχολεία, Κώστας Γιαννακίδης, protagon.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ιάσων Λαδέας
Ιάσων Λαδέας
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 2001. Είναι προπτυχιακός φοιτητής στο Tμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του ΕΚΠΑ. Είναι γνώστης της αγγλικής και της γαλλικής γλώσσας. Στον ελεύθερο του χρόνο ασχολείται με τον αθλητισμό, ενώ παράλληλα τον γοητεύει η ανάγνωση βιβλίων. Η αρθογραφία αποτελεί για εκείνον έναν τρόπο αποτύπωσης και αιχμαλώτισης σκέψεων και συναισθημάτων, ένα εργαλείο ερμηνείας της κοινωνίας, καθώς και ένα μέσο κινητοποίησης των ανθρώπων.