Της Μυρτώς Κατσούλη,
Στο πλαίσιο του νέου νομοσχεδίου του Υπουργείου Τουρισμού, που ψηφίστηκε στις 20-12-21, τέθηκε σε ισχύ το πρόγραμμα με τίτλο «Πρότυποι Τουριστικοί Προορισμοί Ολοκληρωμένης Διαχείρισης, Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού, Ιαματικές Πηγές Ελλάδας και άλλες ρυθμίσεις για την ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης», προκειμένου να ρυθμιστούν εκ νέου ζητήματα, όπως η αναβίωση των εγκαταλελειμμένων τουριστικών καταλυμάτων και η απόσυρση του υφιστάμενου κτηριακού αποθέματος, που αποτελούν ένα χρονίζον πρόβλημα τουριστικής πολιτικής. Φυσικά, στην κοινοβουλευτική συζήτηση, πριν την οριστική ψήφιση του εν λόγω προγράμματος, λήφθηκαν υπόψη οι ανάγκες που δημιουργήθηκαν για στέγαση και παραμονή των προσβληθέντων από τη νόσο του κορωνοϊού στα τουριστικά τους καταλύματα για όσο καιρό προβλέπουν οι οδηγίες των ειδικών υγείας, κάτι που κρίθηκε αναγκαίο όχι μόνο να συμπεριληφθεί στο ενδιαφέρον της εκτελεστικής εξουσίας, αλλά και να κυρωθεί με νόμο για την εξασφάλιση πρωτίστως του δημοσίου συμφέροντος.
Με τις προτεινόμενες διατάξεις του νομοσχεδίου ρυθμίζονται ζητήματα, τα οποία έχουν ανακύψει σε συνδυασμό από τις συνέπειες της πανδημίας και του ανοίγματος της τουριστικής αγοράς, κάτι που ήταν ένα «αναγκαίο κακό» για την ελληνική οικονομία – εντός πολλών εισαγωγικών η λέξη κακό, αφού ο τουρισμός συνιστά σημαντικό μέρος της βαριάς βιομηχανίας της χώρας και, σε καμία περίπτωση, δεν θα ήταν λογικό να θυσιαστεί αψήφιστα ένα μεγάλο δημόσιο έσοδο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν τηρήθηκαν τα προαπαιτούμενα για την προστασία όλων των συμμετεχόντων στην τουριστική δραστηριότητα.
Σχετικά με τις εν λόγω διατάξεις, αφορούν τη μίσθωση των τουριστικών καταλυμάτων για φιλοξενία ασθενών που νοσούν από κορωνοϊό και των στενών επαφών τους, καθώς και των τουριστικών σημειωμάτων, που δόθηκαν από τουριστικές επιχειρήσεις, κατόπιν καταγγελίας των διαρκών αυτών συμβάσεων για τη διακοπή της ισχύος τους, οι οποίες είχαν συναφθεί κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020. Ειδικότερα, ρυθμίζονται θέματα όπως η αναβίωση των εγκαταλελειμμένων τουριστικών καταλυμάτων και η απόσυρση του υφιστάμενου κτηριακού αποθέματος, το δικαίωμα δόμησης βοηθητικών χώρων για την υποστήριξη του τουριστικού καταλύματος, και, πιο συγκεκριμένα, κατασκευής ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων και δικτύων, όπως υποσταθμοί, αντλιοστάσια, συστήματα και εγκαταστάσεις πυρόσβεσης, υποδομές συγκέντρωσης απορριμμάτων, σε ποσοστό που δεν υπερβαίνει το 7% της υφιστάμενης δόμησης. Επιπλέον, ρυθμίζονται τα ζητήματα διάνοιξης δρόμων, ώστε να επιλυθούν τα προβλήματα της χωροθέτησης των θέσεων στάθμευσης των τουριστικών καταλυμάτων, που εντοπίζονται εντός του κέντρου και του αστικού περιβάλλοντος για τη διευκόλυνση των επισκεπτών του και των γραμμών τροφοδοσίας του, καθώς και η αδυναμία μίσθωσης της ζώνης της παραλίας για απλή χρήση από τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, εξαιτίας της μη συντέλεσης της προβλεπόμενης από τον νόμο απαλλοτρίωσης της ζώνης παραλίας, ώστε αυτή να καταστεί κοινόχρηστος χώρος και εν συνεχεία να μισθωθεί.
Το πρόγραμμα του Υπουργείου Τουρισμού στοχεύει ιδιαίτερα στην εκμετάλλευση πεπαλαιωμένων ή εγκαταλελειμμένων τουριστικών καταλυμάτων, συνήθως σε παραλιακές περιοχές ή σε άλλα ενδιαφέροντα σημεία, «τα οποία είχαν κτιστεί σύμφωνα τους όρους που ίσχυαν κατά τον χρόνο κατασκευής τους, πλην, όμως, πληρούν τους ισχύοντες σήμερα όρους τουριστικής δόμησης (ιδίως ό,τι αφορά τα ύψη και τις αναγκαίες αποστάσεις των κτηρίων από αιγιαλό, παραλία και τα όρια του γηπέδου)», καθώς και τις σύγχρονες ενεργειακές προδιαγραφές. Τα ξενοδοχεία αυτά είτε έχουν διακόψει τη λειτουργία τους, είτε υπολειτουργούν, είτε είναι σε στάδιο ημιτελούς οικοδομής. Τέτοιες κτηριακές εγκαταστάσεις «τραυματίζουν» το τοπίο, επιβαρύνουν το περιβάλλον και υποβαθμίζουν γενικότερα το τουριστικό προϊόν, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου. Γι’ αυτόν τον λόγο, προτείνεται η αξιοποίησή τους για τη διευκόλυνση των νοσοκομειακών δομών, αλλά και των ιδίων των ασθενών, οι οποίοι δεν μπορούν να επιστρέψουν στον τόπο μόνιμης κατοικίας τους, εξαιτίας των μέτρων προστασίας που πρέπει να λάβουν για την ταχεία ανάρρωσή τους και την ασφαλή μετακίνησή τους, ώστε να μη συντρέχει κίνδυνος περαιτέρω μετάδοσης του ιού.
Κατά συνέπεια, προκειμένου να τεθεί σε εφαρμογή το εν λόγω πλάνο, ο κρατικός προϋπολογισμός πρέπει να συμπεριλάβει μία σειρά δημοσίων δαπανών, που θα αφορούν την παράταση της δυνατότητας μίσθωσης «με απευθείας ανάθεση κύριων ή μη τουριστικών καταλυμάτων στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας, καθώς και μισθώσεων που έχουν ήδη συναφθεί, το ύψος της οποίας εξαρτάται από πραγματικά περιστατικά», όπως η επιδημιολογική κατάσταση ή η ζήτηση κλινών διαμονής. Με αφορμή, λοιπόν, τα επιδημιολογικά δεδομένα, προέκυψε το ζήτημα επαναπροσδιορισμού των ήδη υφιστάμενων δομών για την καλύτερη εκμετάλλευσή τους, με τη λογική εξυπηρέτησης και επίλυσης μιας δύσκολης συνθήκης. Μία τέτοια κίνηση αφενός υποδηλώνει την έναρξη χρήσης παντός υπάρχοντος μέσου για την αντιμετώπιση επίκαιρων προβλημάτων, που, όμως, έχουν αποκτήσει μια πρόσκαιρη μονιμότητα -τουλάχιστον, ας το ελπίζουμε-, και αφετέρου τη διορατικότητα, από πλευράς των πρωτοστατών αυτού του εγχειρήματος, για τη δημιουργία βέλτιστων υποδομών φιλοξενίας και διαμονής των τουριστών, που είναι σε ετοιμότητα να ανταπεξέλθουν ακόμα και σε πρωτοφανείς περιστάσεις.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
- ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΕΡΓΟ, Πρότυποι Τουριστικοί Προορισμοί Ολοκληρωμένης Διαχείρισης, Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού, Ιαματικές Πηγές Ελλάδας και άλλες ρυθμίσεις για την ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης, hellenicparliament.gr, διαθέσιμο εδώ