Του Νικηφόρου Παγώνη,
Οι πανελλαδικές εξετάσεις ολοκληρώθηκαν, η θέση σε κάποιο πανεπιστημιακό ίδρυμα κατακτήθηκε και οι υποψήφιοι φοιτητές και φοιτήτριες είναι σε ετοιμότητα για να ζήσουν την πολυπόθητη εμπειρία της φοιτητικής ζωής. Τέσσερα χρόνια (ή και παραπάνω) γεμάτα με νέες εμπειρίες, άπειρο καινούργιο κόσμο και ατελείωτη διασκέδαση. Αλήθεια είναι όντως έτσι όπως συνήθως παρουσιάζεται η φοιτητική ζωή; Υπάρχει όντως τόση χαλαρότητα μετά το πέρας των σχολικών ετών; Η απάντηση είναι πως φυσικά και δεν είναι τόσο χαλαρά τα πράγματα και η φοιτητική ζωή εκτός από τις ευχάριστες αναμνήσεις που μπορεί να προσφέρει, έχει και τις πιο δύσκολες πτυχές της. Ας πάμε να ξεκαθαρίσουμε, λοιπόν, κάποιους μύθους και κάποιες αλήθειες για το πολυσυζητημένο αυτό ζήτημα.
Μύθος 1: «Το διάβασμα των πανελλαδικών ήταν πιο απαιτητικό. Στο πανεπιστήμιο δεν διαβάζουμε τόσο»
Ένας μύθος που καταρρίπτεται από τις πρώτες μέρες παρακολούθησης των μαθημάτων. Σίγουρα ο τρόπος διαβάσματος και εξέτασης διαφέρει σε μεγάλο βαθμό από τις πανελλαδικές εξετάσεις. Ωστόσο, προκειμένου να υπάρξει συνέπεια και επαφή με το κάθε μάθημα όπως και η κατάκτηση ενός καλού βαθμού στην εξέταση, απαιτείται ένας σημαντικός χρόνος διαβάσματος. Μέσω της τριβής με το μάθημα θα υπάρξει το επιθυμητό αποτέλεσμα, άρα το διάβασμα υπάρχει και πολλές φορές συμβαίνει σε μεγαλύτερο βαθμό από τις πανελλαδικές εξετάσεις.
Μύθος 2 : «Φοιτητική ζωή = διασκέδαση, γνωριμίες, σχέσεις»
Μία «αγία» τριάδα για τους περισσότερους φοιτητές και μία φημισμένη κατάσταση. Παρατηρούμε συνέχεια σε σειρές ή ταινίες οι σπουδαστές ήρωες στη διάρκεια της φοιτητικής τους ζωής να είναι συνέχεια σε αναζήτηση συντρόφων ή να βρίσκονται σε έξοδο με κάποια από τις καινούργιες παρέες που γνώρισαν. Η πραγματικότητα ωστόσο απέχει από αυτό, καθώς υπάρχουν άτομα τα οποία δεν έχουν καταφέρει να κοινωνικοποιηθούν, συνεπώς ζουν μία πιο μοναχική ζωή. Επιπλέον, υπάρχουν και εκείνοι που λόγω των πολλών υποχρεώσεων δεν μπορούν να είναι συνεπείς σε καθημερινές συναντήσεις με άτομα. Το τρίπτυχο αυτό δηλαδή δεν ορίζει όλους τους σπουδαστές.
Μύθος 3: «Ανεξάρτητη ενήλικη ζωή»
Μία ευχή που οι περισσότεροι κάνουν στα χρόνια της εφηβείας. Όλοι αδημονούν να αποκτήσουν το δικό τους σπίτι και να μη δίνουν λόγο για το αν διάβασαν, τι έφαγαν και τι ώρα γύρισαν σπίτι. Η ενήλικη και ανεξάρτητη ζωή όμως δεν περιλαμβάνει μόνο αυτά. Ο καθένας γίνεται κύριος του εαυτού του με ότι αυτό συνεπάγεται, δηλαδή την προσωπική φροντίδα, τη φροντίδα ενός σπιτιού, την επιμέλεια των ακαδημαϊκών υποχρεώσεων, καθώς και την ύπαρξη κοινωνικής ζωής. Εάν όλα αυτά πρέπει να γίνουν από ένα άτομο χωρίς κάποια βοήθεια και πολλές φορές όλα μαζί σε μικρό χρονικό διάστημα, τότε είναι πιθανό να μην είναι αρεστές όλες οι πτυχές της ανεξαρτησίας.
Μύθος 4: «Αποστήθιση για έναν καλό βαθμό»
Ίσως και ο μύθος που μπορεί να είναι και αλήθεια. Η νοοτροπία των πανελλαδικών εξετάσεων περί αποστήθισης κρατεί καλά. Σε κάποια μαθήματα είναι αναγκαίο να γνωρίζουμε και να κάνουμε κτήμα μας κάποια συγκεκριμένα πράγματα προκειμένου να μπορούμε να απαντήσουμε για αυτά και να έχουμε έναν καλό βαθμό. Αυτό όμως δεν μένει εκεί. Εκτός από την αποστήθιση, πολλές θα είναι οι φορές που θα μας ζητηθεί να εκφράσουμε τη δική μας άποψη για κάτι που έχει ειπωθεί ή έχει γραφτεί. Άρα, πρέπει να ενστερνιζόμαστε και να συλλογιζόμαστε τα όσα μαθαίνουμε, καθώς πάντα «παραμονεύει» εκείνη η στιγμή που θα μας ζητηθεί να τοποθετηθούμε προσωπικά για κάτι.
Μύθος 5: «Υπάρχει και ο Σεπτέμβρης, θα το διαβάσω τότε»
Σίγουρα μία συμβουλή που θα έπρεπε να περιλαμβάνεται στον οδηγό σπουδών κάθε τμήματος είναι το να μην αφήνουμε μαθήματα για τον Σεπτέμβριο! Η αναβλητικότητα δεν ωφελεί κανέναν και σίγουρα το να μην παρακολουθεί κάποιος τα μαθήματα όπως και να έχει την πεποίθηση ότι ο Σεπτέμβριος θα είναι πιο ευνοϊκός σε θεματολογία και σε χρονικό πλαίσιο δεν είναι κάτι σωστό. Μία παραπάνω προσπάθεια ή ένα δύσκολο πρωινό ξύπνημα μπορεί εκείνη τη στιγμή να φαίνονται «άθλος», ωστόσο θα είναι μία ευκαιρία για τη λήψη του πτυχίου στο προβλεπόμενο όριο σπουδών, το οποίο θα ανακουφίσει από μεταγενέστερο άγχος ή ανία που πιθανώς να προέκυπτε, εάν υπήρχαν οφειλόμενα μαθήματα.
Η πανεπιστημιακή ζωή κατακλύζεται από μύθους οι οποίοι καταρρίπτονται με τον καιρό που περνά το άτομο στο πανεπιστήμιο. Φοιτητής και φοιτήτρια δεν συνεπάγεται αυτομάτως τη διασκέδαση. Ευθύνες, αντιμετώπιση νέων ατόμων και πραγμάτων, αυτογνωσία, ψυχική κόπωση καθώς και πίεση είναι μερικές από τις καταστάσεις που δεν είναι συνυφασμένες με τους φοιτητές, ενώ δυστυχώς οι περισσότεροι περνούν. Παρόλα αυτά δεν πρέπει να ξεχνάμε την ανεμελιά της νεότητας και την επιθυμία για το νέο και τη χαρά που υπάρχει. Όλα μπορούν να πραγματοποιηθούν αρκεί να μην βυθιζόμαστε σε στεγανά, αλλά να δίνουμε πάντα τον καλύτερό μας εαυτό.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- 10 μύθοι για τη ζωή στο Πανεπιστήμιο που κανένας πρωτοετής δεν πρέπει να πάρει στα σοβαρά!, neopolis.gr, διαθέσιμο εδώ
- Η φοιτητική ζωή δεν είναι ένα ατέλειωτο πάρτι, pillowfights.gr, διαθέσιμο εδώ